ג’נטלמן במוסקבה

רומן מסקרן, מרתק, כתוב היטב, לפעמים קורע לב, לפעמים מזוויע, לפעמים מרומם, על רוסיה ותושביה בתחילתה של חברה חדשה וובסופה של האריסטוקרטיה הישנה.

 

990622

 

 

ג’נטלמן במוסקבה-אמור טאוולס
תרגום: אסנת הדר
מטר,מאי 2018 ,480 עמ’

 

 

ב־ 1922 קובע בית דין בולשביקי שהרוזן אלכסנדר רוסטוב הוא אציל חסר תקנה, וגוזר עליו מעצר בית ב”מטרופול”, מלון מפואר הניצב מול הבולשוי,הקרמלין,הכיכר האדומה. בזכות קסמו וקשריו, ושיר שאומרים שכתב, הוא נידון לא למוות ולא לסיביר אלא להישאר במלון הפאר שהוא מתגורר בו ממילא,ואם יצא ממנו אי-פעם, דינו מיתה. הרוזן אינו יכול להישאר בסוויטה שהחזיק עד כה אלא מועבר תחת משמר,אל כוך בעליית הגג,ולפיכך,עליו להפרד ממרבית החפצים והרהיטים והספרים ושאר שכיות החמדה שהביא עמו מן הטירה, עת עבר לגור במוסקבה.
המלון רחוק מלהיות צינוק. הוא מרכז העניינים. שמורת פאר קטנה, למי שהמפלגה חפצה ביקרו ולאורחים חשובים מחו”ל. יש בו מסעדת פאר מתפקדת למרות הרעב והתורים שמחוצה לו, מספרה, אינטריגות, מנהל שמרגל אחר כל אחד מעובדי המלון…ועוד ועוד.

הרוזן,מתגלה כגבר נועז, בעל חוסן נפשי,קור רוח,סתגלנות וחוש הומור ,משכיל ושנון ,שלא עבד מעולם, חייב כעת לגור בעליית גג, בעת שהעשורים הסוערים ביותר בהיסטוריה הרוסית מתרחשים מחוץ לכתלי המלון. הספר מלווה את הרוזן, שבמלון ממשיכים לקרוא לו “הוד מעלתו” והפקידים המפלגתיים מתעקשים על “קומרד” או קריאה בשמו , ומראה איך הוא מסתגל ומתמודד ולא נותן לשינוי הדרמטי בחייו להשפיע עליו.נהפוך הוא,בניגוד לצפוי, תנאי חייו המצומצמים מעשירים את עולמו הרגשי, ומפגישים אותו עם אנשים ותעלומות שישנו את נפשו ואישיותו.

הרומן שזור בחוטי עלילה מרתקים ובחפצים מסתוריים,בכל פעם מתגלית הפתעה חדשה, תפנית בלתי צפויה, סיפור מן העבר, דמות חדשה …
במהלך הקריאה, לפעמים התחושה היא שגבולות הריאלי הטשטשו, ושלא יתכנו הדברים…לפעמים אפילו תחושה של טרחנות, אך יחד עם זאת 32 שנות מעצר־בית הופכות להרפתקה מגוונת,גם אם אימי וזוועות המשטר הבולשביקי נזכרים רק ברמזים אירוניים, כנ”ל מלחמת העולם השנייה.
קצרה היריעה מלתאר את הקורות את הרוזן,וקשה מבלי לעשות ספויילרים, לכן אומר שהספר זורם, מסקרן, מרתק, ושובה לב ואני ממליצה עליו בחום