"גם בדידות היא רגש שיש בו חיים"

התבוננות עדינה ונוגעת על חייהם של ארבעה אנשים שמנסים לפרוץ אל מחוץ למעגל השיגרתי והמרובע של חייהם המשמימים.

סילנד -נגה אלבלך

הוצאת  עם-עובד, ספטמבר 2015

 

 

sealandAmoved

 

 

עלילת הרומן  מתרחשת ברובה בבית דירות בתל אביב.

שני גיבורי העלילה בבניין הם :

נתן, פקיד בנק בגימלאות שמעולם לא החמיץ יום עבודה. לא העז למחות על פיטוריו והאופן שבו המהלך התרחש. הוא שכן שקט בבניין אך מתרגז מתלוליות של חול בחדר המדרגות. הבדידות ואהבת המוסיקה הקלאסית הם חלק מרכזי מחייו. הוא איש של הרגלים, שיגרה, מרובע שקשה לו להתמודד עם שינויים.

גליה,  היא מורה צעירה, מאופקת מאד, שלא מרשה לעצמה להינות מכלום. היא  מופנמת ואין בחייה שום דבר מיוחד או מלהיב. משכורתה מאפשרת לה לחיות בצמצום מוחלט. היא נאלצת להתמודד בכיתה עם הקונפליקט שנוצר בין המרובעות של אופיה בחיי היום יום ,שמתכתבת עם המוסכמות שמערכת החינוך מכתיבה, לבין הרצון לערער על כך ולתת לתלמידים את האפשרות לביטוי אישי.

נתן וגליה מתוודעים אחד לשני בעקבות ארוע בחדר המדרגות.  נתן יוצא לברר בין השכנים מי משאיר ערימות חול קטנות ליד מפתן דלתו . המפגש הראשון ביניהם אינו היחיד, ובעקבותיו נרקמת מערכת יחסים חברית שמאלצת את שניהם לצאת מגבולות הנוחות הרגילים והמקובעים של שניהם .

הגלים שמניעים את חייהם נוצרים בעקבות כניסתן של שתי דמויות משנה שמשנות את עולמם.

הראשון, פטר, עובד זר מבולגריה שברח מהמעסיק שלו ונמצא כשהוא ישן במקלט הבניין על ידי נתן. דרכונו הוחרם על ידי מעסיקו, בהמשך, מוכה על ידו קשות,  ובעקבות כך אינו יכול לחזור לארצו ולביתו.

השני, מייקל , בחור צעיר, אחיה הגדול של דנה-תלמידה של גליה, בעל דעות יוצאות דופן שמפר גם הוא את השגרה המוכרת.

פטר, נמלט מחיי עוני במדינתו כדי לחיות בישראל חיים של פחד ואלימות מצד מעסיקו ,שיוצא פטור ללא שריטה. ומייקל עובד בעבודה הכי משעממת ככתב טכני ומתרגם של חוברות הפעלה.

הרומן מתאר  דמויות פשוטות, אפרוריות, שהמפגש ביניהם מביא אותם להפר את האיזון בחייהם, שמוביל אותם לקבל החלטות , שמנוגדות לאופים ובעקבות כך חוצים את גבולות הבית, גבולות המרחב הפרטי וגבולות החוק, וכולם נבחנים מחדש . כל ארבע הדמויות , כל אחת בדרכה, בוחנת את עולמה הפנימי ומצד שני, כל אחת מהדמויות מעזה לפעול בניגוד להרגליה גם אם זה אומר לעבור על החוק (לאורך כל התהליך חיכיתי לרגע שבו הן יצטרכו לתת את הדין על מעשיהם)  הם מנסים לפלס לעצמם דרך משלהם, שגם אם היא שוברת מוסכמות, היא אנושית לחלוטין, ומתברר כי די במחווה קטנה, נדיבה ואמיצה, היא מלאת  חסד, ושופעת טוב.

לקראת סוף הספר הקורא מגלה שני דברים:

הראשון מי/מה היא סילנד  שעל שמה קרוי הספר ומה משמעות המקום הזה בסיפור.

והשני הסופרת הופכת לקול מדבר  וכותבת על עצמה ועל סבה, ומה המשמעות של זה לגבי הספר "גם אני יוצאת החוצה עכשיו, מוציאה את עצמי בכוח בין השורות — הרי איש לא ציפה שאופיע כך פתאום, ודאי לא אני. בשתי ידי יצרתי עולם סגור, שלם, עכשיו אני מחבלת בקסם. אין דבר, אנחנו לא נאיבים, הפוסט־מודרניזם חשף את כל התחבולות".

 הספר זורם, ועל אף המינוריות שבו, הוא מעניין מיוחד ומעורר מחשבות.

אהבתי♥♥♥♥