גלישה בטוחה – 10 טיפים שיעזרו לכם לשמור על הילדים

בחורה עם מחשב נייד
מובייל, נוער דיגיטלי
הילדים שלנו: און-ליין הוא לא חלק מהחיים אלא הוא החיים

לאסור עליהם לגלוש? להגביל את הגלישה? להפעיל תוכנת מעקב? או אולי "לשחרר" ולא לעשות מזה עניין כדי שלא יעשו דברים בהסתר?

ההתנהלות שלנו כהורים אמורה למצוא את שביל הזהב בין פיקוח, לבין התוויית הדרך ומתן עצמאות וחופש. כמו בכל נושא אחר בחייהם בעצם. אז מה זה אומר ת'כלס?

1. הקשיבו להם

אם הילד שלכם מבלה כל – כך הרבה ברשת תכירו בעובדה שזה לא עומד להשתנות! אין לנו יכולת לחזור לעידן טלפון החוגה ומכתבי הנייר. לפיכך הגיע הזמן שאנו ההורים נהיה קשובים אליהם ולעולמם המקוון. ויותר חשוב – שנשפיע עליהם גם בזירה זו.

אז אם אנחנו מעוניינים לשמור על הכוח שלנו כהורים ודמויות  משמעותיות בחייהם, על מנת להגן עליהם, כדאי שנבין את הסביבה הדיגיטלית בה הם מסתובבים וחיים ונכיר אותה היטב.

2. חקרו את עולמם הדיגיטלי

הכירו את הרשתות והאתרים פייסבוק, וואטסאפ, אינסטגרם, סנאפצ'ט, ישראבלוג, פרוגי, טאמבלר והבינו איך אותן רשתות פועלות, מה הילדים עושים שם, ואפילו פתחו שם יוזר בהן בעצמכם. לא ניתן להשפיע על הילד אם לא מבינים את עולמו וכיצד פועל.

הכירו לעומק את עולמם: כדי שהנושאים האלו יהיו דברים שמדברים עליהם בארוחת הערב, משתפים ומייצרים אוירה תומכת מבינה ואוהדת. הדבר יגביר את האפשרות שאם ייקלעו למצוקה או בעיה ייפנו אליכם לעזרה, או להתייעצות, לאור המומנטום החיובי שיצרתם.

3. הימנעו משיפוטיות

הנוער של פעם לא היה איכותי יותר מהנוער של היום, הסביבה האוף – ליינית עליה גדלנו לא הייתה טובה יותר והרשת, האינטרנט וכל הסושיאל הזה, הם ממש לא משהו רע, מאיים, גרוע, או ראוי לגינוי.

אי אפשר באמת להשפיע על הילד שלנו אם אנחנו חושבים שהרשת היא כוח אפל וראוי לגינוי. יש המון מה להרוויח מחיים דיגיטליים, וגם אם לא נראה לכם "כל הסיקרט/פייסבוק/אינסטגרם הזה" – העולם כבר שם ומעמיק את הנוכחות ברשתות ובדיגיטל והטכנולוגיה שועטת לעבר עולם מאוד שונה ממה שהיה העולם שלנו בילדותינו.

דיבורים המקשרים אינטואיטיבית בין הרשת לבין דבר שלילי – אין להם מקום. זה לא שונה הרבה מסכנות חציית כביש. מדוע, אם כך,כשמדובר באינטרנט הורים לעיתים נכנסים ללחץ?

4. אל תרגלו

כדאי לכבד את הפרטיות שלהם בסלולר וברשת. אפשר להחליט עד איזו רמת מעורבות ופיקוח פועלים ואותה לא עוברים. אף אחד אינו מעוניין שייכנסו לו לחיים תוך הפרה בוטה וגורפת של הפרטיות. זה עלול להשיג את ההיפך ויש לבני הנוער שיטות להסתיר מאיתנו מידע ללא שום בעיה.

אני אישית לא מאמינה בשיטת תוכנות הריגול, ניטור, פיקוח והתראות. לעולם לא נוכל לסמוך רק על הטכנולוגיה. אחרי הכל, צריך לחנך אותם להתמודד עם העולם. מדוע הרשת שונה מכל יתר ההתמודדויות שאנחנו מכינים אותם לקראתן?

כלל אחד יוצא מן הכלל הוא זה: במקרה של גילוי מצוקה, דיכאון, עצב ושינוי התנהגותי אצל הילד ללא רצון מצדו לספר מה עובר עליו: הרשות לחיטוט בפרטיות הדיגיטלית נתונה!

5. הכירו בעובדה שכוחכם מוגבל

חשבתם שיש להם יוזר אחד בפייסבוק? שאתם "בעניינים"? אז לא בדיוק. כי יש מצב שיש להם עוד יוזר, האמיתי, שם באמת קורים הדברים ואליו אתם לא מחוברים.

חשבתם שאפשר לראות את כל מה שהם עושים באינסטגרם? אז לא. כי ההצטרפות לא פתוחה לכל אחד ולא בטוח שיאשרו אתכם. או אולי הם בכלל מתנהלים בעיקר בהודעות אישיות ביניהם באינסטגרם ואת זה לא תראו, אלא אם תיקחו להם את המכשיר ותחטטו בהודעות…

כדאי, אם כך, להשקיע ביצירת השפעה ולא בכפיית שליטה. כדאי לשאוף ליצור השפעה עליהם ועל ההתנהלות שלהם מול העולם: על מי לסמוך, במי לחשוד, איך להימנע ממצבי סכנה, למי לפנות אם יש בעיה וזה במקום להשקיע בפיקוח הצמוד והמחשבה שתמיד אפשר לשלוט בהם. ההשפעה על ההתנהלות ברשת תנבע מאג'נדה זו בהכרח.

6. אל תפדחו אותם

יש כללים להתנהלות רשת, ויש לדבר את "השפה". לפיכך, מעורבות בחייהם הדיגיטליים בדמות הערות, סימוני לייקים או העלאת תמונות ילדות מתוקות (אך מביכות) הן אסורות בתכלית האיסור! הורה המפר, גם אם בתמימות, הוראה זו, צפוי להגלייה מיידית ותמידית מהמרחב הדיגיטלי של ילדיו…

7.  צחקו איתם

ברשת, כלומר בחיים של הילדים, יש המון רגעים ותכנים מצחיקים. עודדו אתם לשתף אתכם את בקטעים הויראליים המצחיקים…דרך הוואטסאפ בעיקר… זה מהיר, אינטואיטיבי, כיף, מבדר, קליל ומחבר ביניכם בדרך הטבעית והקלה ביותר!

8.  תלמדו מהם

שאבו מהילדים שלכם מקור הנאה כדמויות העשויות ללמד אתכם אודות דיגיטל: כפי שהילד הקטן שלכם "עושה לכם בית ספר" בתפעול המחשב/סלולר/שלט הטלוויזיה/תכנות מכשירים: אם אתם שומעים שהם מדברים על רשת חדשה שטרם מוכרת לכם, שאלו אותם עליה. אוקי, אל תחפרו, אבל הביעו עניין.

אולי זו רשת שבאופן אישי תקסים אתכם ותיהנו ממנה? הרי הילדים הם early adopters, הם היו לפניכם בפייסבוק והם מהווים ברומטר לדבר הבא. ראו בכך דבר מבורך  היות שתרוויחו פעמיים: האמון והפתיחות שלהם כלפיכם והחיזוק שתעניקו להם.

9. בחנו את מערך הקשרים שלהם בסושיאל

ניתן לבדוק את החברים שיש להם והעוקבים בפייסבוק (חברים) או באינסטגרם (עוקבים) בלי צורך בחיטוט במכשיר – המידע פשוט קיים באוויר.

סביר להניח שתגלו שם ילדים ונוער בני גילם. אם יצוץ לכם יוזר חשוד (מבוגר) נסו להעלות הנושא בשיחה אגבית, בלי לעשות מכך עניין גדול. אם היטבתם לפתח את הקשר איתם בהקשר האון לייני כפי שתואר בסעיפים הקודמים הרי שיש מצב שתקבלו תשובות לגבי אותו אדם ואפילו הסברים.

10. דברו איתם בנושא הגנה על פרטיותם ברשת: אבל הישארו הגיוניים.

התוו "גבולות גזרה" ושננו את המנטרה שלא מעניקים פרטים אישיים ברשת לאף אחד ובטח לא שולחים תמונות אינטימיות – גם לא לחברים. מצד שני – אל תטיפו לאי העלאת תמונות שלהם לרשת באופן גורף. זה לא ישים, ובטח גם אתם עושים את זה..

 

Netta Doron
בלוג על הורות,דילמות בהורות ונשים.אמא. במקצועי: קידום עסקים ברשת הלינקדאין, בניית נוכחות בלינקדאין לחברות ולפרטיים לאתר המקצועי: http://nettadoron.com/ netdor@gmail.com