גולאש מדהים ולליב אחת!

גולאש נפלא מהמטבח ההונגרי וסיפור של לליב מהמטבח ההונגרי

DSC_0648

לפני מס' ימים, היה יום גשום במיוחד. באמצע יום העבודה קיבלתי הודעה במסנג'ר. לליב היתה בצידו השני של המסנג'ר. תגידי, היא אומרת, יש לך מתכון טוב לגולש? יש לי אמרתי לה, אבל עדיין לא העליתי אותו לבלוג. תקשיבי, היא אומרת אני חייבת להכין גולש ואני חייבת לספר לך את סיפור הגולש שלי. אני מקשיבה, אמרתי לה.

אז ככה, פעם מזמן, התאהבתי בגבר אחד. אז הוא היה סתם עוד אחד, מאוחר יותר הפך להיות לחבר, אחר כך לבעל, ובסוף לאקס. כשהכרנו, הוא סיפר לי שהוא ממוצא הונגרי. "מזל שהסבים שלך היו כאלו ציונים!" אמרתי לו, "אחרת אולי לא היו מספיקים לעלות לארץ לפני כל הבלגאן שהתרחש אז באירופה, ואתה בכלל לא היית נולד בישראל ואנחנו לעולם לא היינו נפגשים".

"איזה ציונים?? זה הכל קרה לגמרי במקרה". ואז הוא סיפר לי את הסיפור על סבא שלו.

אותו סבא היה פעם נער צעיר, חובב תענוגות, בירה כהה, כדורגל וגולאש. או בעצם, כל מאכל הונגרי שיש בו בשר. עם השנים הוא הפך מסתם חובב כדורגל לשחקן מקצועי בנבחרת הנוער של הונגריה. בכל העולם הוא הסתובב עם הנבחרת הזו. אירופה כבר החלה לבעור מתחת רגליו כאשר הגיע הזמן לשחק נגד נבחרת ישראל, על אדמת ארצנו. הוא התלבט אם לנסוע. הוא כמובן ידע שהוא יהודי אבל ציונות לא זרמה אצלם בדם, והרי מה יש לעשות פה במדבר, בטח אפילו פאבים ובירה כמו שצריך אין פה. אך הוא היה נחוץ בנבחרת ולא ויתרו לו. הוא נסע לכמה חודשים. משחק אחד שהתארך למחנה אימונים שלם ואפילו כמה בילויים וטיולים. יום אחד הוא קיבל מכתב מהוריו, בו היה כתוב שחור על גבי לבן: "ילד שלנו, תעשה לנו ולעצמך טובה ואל תחזור. הונגריה בוערת. תישאר שם". וכך היה היחיד ממשפחתו ששרד.

כשהחבר שלי דיבר על סבא, ראיתי כמה הוא אוהב אותו. בתור אחת שאף פעם לא היה לה סבא, התרשמתי מאוד מיחסי הסבא-נכד, ומיד בתום הסיפור אמרתי לו "אני רוצה להכיר אותו!".

"לא כל אחת אני מביא לסבא", הוא אמר, "אבל את יודעת מה? בואי נזמין את עצמנו לארוחה של מרק גולאש"

גולאש איכותי כזה עוד לא יצא לי לטעום. והסיפורים של הסבא עשו אותו עוד יותר טעים. כשחזרנו הביתה אמרתי לחבר שאי חייבת ללמוד להכין כזה מרק בעצמי. "תנסי, לא ייצא לך כמו של סבא". אז ניסיתי וניסיתי, וההתחלה לא הייתה מרשימה, אבל בסוף הגעתי למשהו שנחשב בעיניו לטעים. "עכשיו סבא חייב לטעום מהגולאש שלך", הוא אמר. והוא נסע והביא לו את הסיר, וסבא טעם, וחיכה קצת, ובסוף אמר: כמעט כמו שלי. יופי של אישה מצאת לך". מאז עבר הרבה זמן, ויותר לא יצאתי עם אף גבר ממוצא הונגרי, ושכחתי את המתכון, אבל את הסבא הזה לא שכחתי.

הבטחתי ללליב מתכון לגולש, אז הנה המתכון שלי:

1 ק"ג בשר בקר חתוך לקוביות

1 בצל גדול קצוץ

4 שיני שום כתושות

2 עגבניות גדולות חתוכות לקוביות

2 פלפלים אדומים גדולים חתוכים לקוביות

4 כפות רסק עגבניות

2 כפות גדושות פפריקה אדומה

1 כפית קימל טחון

1 כפית פלפל לבן

מלח – לפי הטעם

4 כפות שמן (או 50 גרם שומן אווז)

5 תפוחי אדמה, קלופים וחתוכים לקוביות

מים רותחים

להכנה:

1. לחמם את השמן. להוסיף את הבצל ולטגן עד שקיפות. להוסיף את השום ולערבב.

2. להוסיף את התבלינים. לטגן דקה. להוסיף את קוביות הבשר ולטגן עד שהבשר ישנה את צבעו לחום.

3. להוסיף 2 כוסות מים רותחים ולבשל את הבשר כשעה. אם תוך כדי בישול חסרים מים, להוסיף עד לגובה הבשר.

4. להוסיף רסק עגבניות, קוביות עגבנייה וקוביות פלפל ולערבב.

5. להוסיף 3 כוסות מים רותחים ולבשל עוד שעה.

6. להוסיף קוביות תפוחי אדמה ולבשל יחד עוד חצי שעה. לבדוק טעמים.

כדאי לכם לבקר את לליב בבלוג המקסים שלה. לבלוג של לליב

 אהבתם את המתכון? תעשו לייק :) אם אתם רוצים להתעדכן בכל פעם שיתפרסם מתכון חדש, לחצו על כפתור ״עקבו אחרי״ בצד שמאל למעלה, הכניסו את כתובת המייל שלכם וקבלו הודעה למייל בכל פעם שיתפרסם מתכון חדש. בתאבון!

לב