'גברת אמריקה', חלומות ומציאות בתפוח הגדול

העיר הגדולה משכרת מרוב אפשרויות. העיר הגדולה יכולה להיות גם מאוד בודדה. קומדיה שנונה, לעתים הזויה, מהנה וקצבית שזכתה לשבחי המבקרים. כוכבת הסרט היא העיר ניו-יורק, אליה הגעתי כסטודנטית חולמת חלומות ומלאת שאיפות, לפני כך וכך שנים. צפיתי והרגשתי בבית. מומלץ!

ma_image-cd5747c9-33fe-46ef-b347-3f0934d056ec
 
גברת אמריקה | Mistress America
 במאי: נוח באומבך ("כשנהיה צעירים"), ארה"ב, 2015
שחקנים: גרטה גרוויג ("פרנסס הא"), ולולה קירק
 

טריוויה:

הסרט הוקרן כהקרנת בכורה בפסטיבל 'סאנדנס'. הוא זכה לשלל ביקורות משבחות ונחשב על ידי מבקרים רבים לאחד הסרטים הבולטים של 2015. זהו סרטו השני של הבמאי נוח באומבך, שיצא לאקרנים השנה, אחרי "כשנהיה צעירים." התסריט (כמו גם "פרנסס הא") נכתב ביחד על ידי הזוג במציאות, באומבך וגרוויג.

תוך כדי צפייה בסרט, טיילתי לי במשעול הזיכרונות. טרייסי, הגיבורה הצעירה לומדת בברנרד, קולג' יוקרתי לבנות ליד אונ' קולומביה הממוקם כמעט מול דירתי השכורה בימים בהם למדתי ב'מנהטן סקול אוף מיוזיק', לפני כעשרים וחמש שנה. ביקרתי בברנרד פעמים רבות, בעיקר בספריה ואף הצלחתי להירשם למרכז הספורט שלהם.

תקציר:

נערה צעירה מגיעה לניו-יורק ללימודים אך מגלה שלמרות חלומותיה, העיר הגדולה לא מחכה לה בזרועות פתוחות. מרוב תסכול היא אפילו יוצרת קשר עם בתו בת ה-30 של ארוסה הטרי של אמה. אחותה החורגת לעתיד פותחת בפניה את השער לניו-יורק שתמיד חלמה עליה, גוררת אותה להרפתקאות ליליות בכל העיר ואף מעוררת בה השראה לכתוב. אך החלומות הגדולים ורבי הדמיון של אותה אחות גדולה, מתנגשים עד מהרה בקירות המציאות, ושתיהן יאלצו להתמודד עם ההשלכות.

סקירה:

טרייסי בת השמונה עשרה מגיעה לחוות את העיר הגדולה ואת שלל האפשרויות וההרפתקאות שיציעו לה חיי הקולג' בעיר כמו ניו-יורק. אין לה חוש אופנתי. רוב הזמן היא לובשת את אותו סוודר חום, מכנסיים מרושלים, מעיל סטודנטיאלי וכובע ברט. יש לה כשרון ושאיפות כתיבה, חלום להצטרף למועדון כתיבה יוקרתי וכמה ניסיונות כושלים להשתתף במסיבה בקמפוס. היא מתיידדת עם סטודנט בעל מאפיינים דומים שיש לו חברה פרנואידית החושבת שכל רגע הוא עומד לבגוד בה.

מדו, בת השלושים, זה כבר סיפור אחר. אישה יפה עם חלומות, קסם וכריזמה שאנו, יחד עם טרייסי, הולכים שבי אחריה. הן הולכות להיות אחיות דרך קשרי נישואין: אמה של טרייסי עומדת להתחתן עם אביה של מדו. אנו מבינים די מהר שאבקת הקסמים האופפת את מדו אינה מחוברת למציאות. מדו מעולם לא למדה, היא חולמת ורומנטיקנית, היא סוחפת אחריה, נוגעת במיליון תחומים אך אינה מסוגלת להוציא לפועל אף חלום או שאיפה אחת. היא יודעת להאשים את כולם ולהטיל אחריות על אחרים בדרך כה כובשת ומשכנעת שגם אנחנו מסכימים. יש לה חברה לשעבר- האויבת שלה (ה'נמסיס שלה') שאחראית על רוב צרותיה.

ma_015_ma-01911_1

העיר הגדולה משכרת מרוב אפשרויות. העיר הגדולה יכולה להיות גם מאוד בודדה.

הסרט רווי הומור בין השורות, ציטוטים שובי לב ומאוד קצבי. החבורה ההזויה שמתגבשת ויוצאת למסע השגת הכסף מהחברה- האויבת- העשירה שגנבה- לה- את- המצאה, את הארוס- ואת החתולים בכדי להשיג ממנה כסף להשקעה בחלום הנוכחי. הופכת את הסרט לקומדיה. אמנם קומדיה מרירה והצחוק מר/מתוק אך עדין קומדיה ואיכשהו ביחד הם הופכים למעין חבורת מונטי פייטון. תוסיפו גם שכן שלא ברור מה הוא מחפש שם, חברה עורכת דין הריונית שבעלה לא מגיע במשך שעות אך היא מתעקשת לחכות לו ובעלה של 'האויבת' מתרפק על עברו כרווק בניו-יורק בדירה ללא מעלית ונראה כהיפי מזדקן ועב כרס השומר גראס במגירות בכדי להישאר קול.

"אין דבר כזה 'בגידות' בגיל 18, אתם צריכים לגעת אחד בשני כל הזמן"…

"לפעמים אני לא יודעת אם את זן מאסטר או סוציופטית". "לא, אני רק נורמלית."

"אני צריך משהי לאהוב, לא משהי שאצטרך לעמוד בקצב שלה".

תוך כדי המסע דברים מתחילים להתבהר כשאנו רואים שגם אביה של מדו לא הולך עד הסוף עם בחירותיו.

"בחייך אבא, אל תנטוש. זה מה שהקרדינסים תמיד עושים. עוברים למשהו אחר".

טרייסי הבינה זאת די מהר, היא ניחנה בחוש אבחנה כשל אדם מבוגר ואף כתבה על כך סיפור מצליח. כל זה לא מנע ממנה ללכת אחרי מדו באופן עיוור, להיות לוביסטית שלה בכל מסע שכנוע ועזרה ו"להתאהב" באחותה לעתיד.

אהבתי שבפרזנטציה למסעדה, מדו לא הציגה שום תכנית עסקית ונשאה נאום נפלא ששיקף בעצם, כיצד הייתה רוצה  לראות את חייה שלה.

אנו עדים להתלהבות והערצה הדדית בין האחיות לעתיד, אכזבה אחת מהשנייה וכל אחת מעצמה ולאחריה ההתפכחות וההשלמה.

'מיסטרס אמריקה' אינו 'גברת אמריקה. באנגלית קיים הבדל. גברת אמריקה היא האישה הראשונה, הרשמית, מסמלת את השאיפה המתמדת להצלחה וכסף. מיסטרס אמריקה היא הפילגש. זו שחיה בשוליי ההצלחה, רומנטיקנית, חולמת, ספוגת כישלונות.

מדהימה בעיני ההתאמה לימים בהם הגעתי כסטודנטית חולמת ומלאת שאיפות. אמנם לא הלכתי שבי אחר דמות נשית שסובבה את ראשי אך הבטתי סביבי ובכל פינה ראיתי דמות נערצת אותה רציתי לחקות ולהיות מצליחה או יצירתית כמוה. די מהר, כמו הגיבורה, הבנתי שהתובנות והיצירתיות נמצאים אצלי בפנים ודמויות לחיקוי הן מצוינות כל עוד אנו לוקחים אותן בפרופורציות הנכונות.

גרטה גרוויג, שחקנית עולה שדרך כוכבה. היא הופיעה השנה גם בסרט הרומן של ג'ני עם אית'ן הוק וג'וליאן מור. יש בה יופי רגוע וקלאסי שאינו משתלט ואינו הופך אותה לכוכבנית הזורחת לרגע ואני חוזה לה עתיד קולנועי רב שנים ותפקידים עסיסיים.

גברת אמריקה 3

אך הכוכבת הראשית בסרט היא העיר ניו-יורק. בלעדיה אין סרט. רק לאחרונה, כבטלפתיה כתבתי מאמר על "התפוח הגדול" כרשימת געגועים ואלבום אישי המהווים הומאז’ לעיר היפה, המרגשת, הסקסית, הרומנטית, הקולנית, התרבותית, הסואנת והשועטת קדימה, עבר הווה ועתיד נפגשים, העיר שלא ישנה.

לקריאת הפוסט:

הכותבת- מחווה ל'תפוח הגדול'

פאולינה סיימונס בספרה "הנערה מכיכר טיימס" כתבה בפסקה על ניו-יורק:

"ניו-יורק. עיר החלומות, עיר הסיוטים. ניו-יורק לעניים, לעשירים, לחסרי הבית, לבעלי הבתים הרבים, ניו-יורק לשמונה מיליון הגברים והנשים שהתהלכו בה. ניו-יורק בגשם, כשכולם נכנסו לחנויות הספרים, וכשהשמש זרחה התיישבו על הדשא בסנטרל פארק עם ספריהם."

לכל החולמים, המתגעגעים (כמוני), והמבינים עניין. אוהבי הסרטים המתרחשים בניו-יורק, אתם תרגישו בסרט כמו בנעלי בית ותשחררו אנחה קלה. כשתצפו במייסי'ס פארייד תשלפו מצלמות (ותזכרו שאתם בכלל בבית).

בכורה ארצית בלעדית!

ערוץ: yes 3, במסגרת פסטיבל הקולנוע

מועד שידור: שלישי, 9/8, בשעה 22:00

התמונות באדיבות Yes

להנאתכם,

כתבות רבות נוספות באתר הכותבת.

 

רוית ליפשיץ ציון- בלוג בסגנון והשראה
רומנטיקנית חסרת תקנה בעלת תשוקה ואהבה לעולמות העיצוב, הספרות, אמנות, אופנה, טרנדים ומגמות, תערוכות בעולם. בלוגרית רב- תחומית, יוצרת וכותבת תוכן, עיתונאית עיצוב, סופרת, מוזיקאית. רומן הביכורים שלי: "אהבותיה של אמה" יצא לאור בהוצאה עצמית בשנת 2018 והפך לרב מכר. נשואה ואם לחייל ולחיילת הממשיכים את דרכי האמנותית.