בצלאל 2015

מעצבות האופנה והאביזרים החדשות | י-ם של כשרונות

.
כשהייתי צעירה, רווקה, חופשיה (יחסית) מהתחייבויות, הייתי עולה לרגל פעם בשנה לירושלים, לתערוכות הבוגרים של 'בצלאל'?
באותה תקופה עדיין לא הוכנסה האופנה אל בין כתלי קודש הקודשים הזה של האמנות, בגירסת עיר הקודש.
הקרובה ביותר לאופנה היתה מחלקת הצורפות, שהוקמה ב-1906 ולימים הפכה לצורפות ואביזרים, ובשנים האחרונות נקראת אופנה וצורפות, ומושכת אליה צעירות וצעירים רבות/ים, אל התחום האופנתי הזה, הסקסי.

בשנתיים האחרונות עומדת בראש המחלקה מעצבת האופנה הוותיקה תמרה יובל ג'ונס, שגם עמדה במשך כ-4 שנים בראש המלקה לעיצוב אופנה בשנקר.
היתה לי הזכות, שהיא היתה המנחה בפרוייקט הגמר שלי בשנקר.

החיים, כידוע, יש להם חיים משלהם.
כבר שנים שלא עליתי לתערוכות הבוגרים בבצלאל, ובשבוע שעבר גם פיספסתי את מיצג הבוגרים המרשים שהועלה במגדל דויד.
אתמול ביקרתי בתערוכת הבוגרים, כדי לכפר על הטעות הטיפשית מהשבוע שעבר.

האורחים – בלוגרים ועיתונאים – הצטרפו לשני סיורים דרך מחלקות האמנות והעיצוב.
אני הלכתי ישר למחלקת האופנה והצורפות, שם המוצגים היו לרשותי באופן בלעדי.

.

* * *

.

מעבודות הצורפות התרשמתי במיוחד מ-3 בוגרות.

אלה קירמה, בעבודתה לבד, יצרה קבוצה של אובייקטים קטנים, עשויים זהב ופליז, בטכנולוגיה של צורפות קלאסית.
"בפעולת ההקטנה וההתבוננות מקרוב ברצוני לגרום לצופה להיכנס לתוך העולם שיצרתי, להזדהות עם הדמויות שזהו עולמן ולהיווכח עד כמה קטן וחסר תוחלת יכול להרגיש אדם אל מול העולם", היא כותבת.
אני חשתי בעדינות של הפריטים, ובשבריריות הנפש המיוצגת בהם.

Ela.kirma@gmail.com
.

1_post_ellaKirma_ellaMmanor
| אלה קירמה | צילום: אלה מנור |

.

*

.

גליה ברקוביץ יוצרת מהלב את עבודתה לב העניין.
בהשראת הלב, ובצורת הלב. הלב האנטומי, כפי שהוא מופיע בסמלי הקמעות המקסיקניים הקרויים 'מילגריטוס' (Millagritos).
היא יצרה 5 קמעות חדשים, בגודל של לב טבעי (או כמעט), הנענדים סביב הצוואר, קרוב ללב, שביצירתם היא שילבה טכנולוגיות של צורפות עכשווית,  עם רקמות ומלאכת יד מקסיקניות מסורתיות.

galiaberco@gmail.com
.

2_post_galiaB_ellaManor(2)
| גליה ברקוביץ' | צילום: אלה מנור |

.

2_post_galiaB_ellaManor
| גליה ברקוביץ' | צילום: אלה מנור |

.

*

.

אל חלל התצוגה של מיה רשף, שבו היא מציגה את גוף | אי-גוף שלה, הגעתי לגמריי במקרה, כשהייתי בדרך למסדרון אחר.
מיה היא אמנית רב תחומית. בבצלאל היא התמחתה בצורפות, ואולם בפרוייקט הגמר שלה היא שילבה גם את היכולות הגבוהות מאד שלה במחול, ויצרה מיצג שבו התלבושת ואביזרי התפאורה עשויים בעבודת צורפות עכשווית, בשילוב נחושת, פלדה, בדי קנווס, לייקרה ונייר חום עבה. באמצעותם היא "יוצרת 'טקס מעבר' …, הבא להמחיש רגעים של שינוי ממצב של גוף המתפקד כאובייקט חסר זהות ועד מצב של גוף חי ונוכח".

mayaresheff@gmail.com
.

3_post_mayaReshef
| מיה רשף | צילום: אלה מנור |

 .

* * *

.

מעצבות הנעליים של המחזור הזה, בחרו להציג נעליים קונספטואליות (וגם כאן וכאן), תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות.

נטע שורק יצרה במדפסת תלת מימד נעליים שתנועתן קפיצית ורכה בהליכה – בקצב הקפיץ.
"פיתחתי נעליים בעלות ממשק קפיצי עם הקרקע, המנקזות את אנרגיית הגוף אל פעולת הדריכה, ובה בעת מקנות חוויית הליכה חדשה. הנעליים עוצבו בין היתר בהשראת מבנה שרירי הגוף"

netusoreq@gmail.com
.

4_post_netaSorek_ellaManor
| נטע שורק | צילום: אלה מנור |

.

*

.

טלי סוריט יצרה את משחקי שליטה, מתוך מודעות למקומה הכאילו מתבקש של האישה בעולם המערבי – מקום של העצמת הנוכחות באמצעות עקבים גבוהים ואמצעים זרים אחרים, על מנת שתוכלנה להתחרות במגרש המשחקים, הנשלט על ידי גברים. את ההשראה לדגמים, שעשויים להיתפס כמאיימים ואף מסוכנים, היא מצאה בעולם הפטיש ובדימויים של כלי נשק.

talisorit@gmail.com

.

5_post_taliSurit_yoavZohar
| טלי סוריט | צילום: יואב זוהר |

.

* * *

.

מאיה זכאי יצרה תיקים יפהפיים בכרוניקה של קיפול. התיקים מעלים בדמיוני את פאותיו של יהלום ענק.
"שולחן אור. על-גביו אני מניחה שרטוט, מעליו יריעת בד. בצד מחכים המשולשים. אני לוקחת נשימה ומדביקה את הראשון. ועוד אחד. הרווחים מדויקים וגם פינות המשולשים חשובות… אט אט הופכת יריעת הבד למשטח מלא משולשים המסמן אפשרויות שונות של קיפול… הבד הפך ליריעה בעלת פוטנציאל לקיפול, שהפכה בתורה לתיק בעל נפח. חומרים: צמר, פשתן, כותנה, קפה."

mayaz27@gmail.com
.

6_post_mayaZacay_ellaManor
| מאיה זכאי | צילום: אלה מנור |

.

* * *

.

ואל מעצבות האופנה, שהן מרביתן של הבוגרות במחזור זה.

איילת שץ יצרה קולקציה עדינה, ציורית וצבעונית, בהשראת סיפור פנטזיה שכתב אביה, אבנר שץ. היא איירה את הסיפור (ספרון שמחולק לבאי התערוכה) בהשראת איורים בוטניים מראשית המאה העשרים – מכאן שם הקולקציה: פלורה לבנטינה, מספרי ילדים ומרומנים גרפיים, ויצרה 5 מערכות לבוש שנובעות זו מזו בהמשכיות.

ayeletshats@gmail.com
.

7_post_ayeletSchatz_ellaManor
| איילת שץ | צילום: אלה מנור |

.

7_post_ayeletSchatz_chenSivan
| איילת שץ | צילום: אלה מנור |

.

*

.

הדר פרידמן  יצרה אלמוגים מחומרים טקסטיליים, באמצעות הכנסת אביזרים וחרוזים בצורות וגדלים שונים אל תוך בדים לחים ממים, קשירתם בטכניקה יפנית הנקראת שיבורי (Shibori), וייבושם כך כשהם קשורים, על מנת לקבע את האפקט הנפחי שנוצר. התוצאה יפהפיה.

hadarf5@gmail.com

.

8_post_hadarF_ellaManor
| הדר פרידמן | צילום: אלה מנור |

.

*

.

ניצן קיש יצרה את אני, עצמי ואנכי – בגד שהוא אמצעי הגנה לנשים. הוא בנוי כשריון קשקשים אבירי, ומיוצר מחוליות אותן יצרה בעזרת מדפסת תלת מימד. במקרה הצורך, עובר אמצעי ההגנה הזה לאמצעי תקיפה, כאשר חלקים בבגד מתפרקים והופכים לחבל, אזיקון, דוקרן ועוד.
"הפריט מודפס בהדפסה תלת ממדית ומיועד להפצה חופשית ברשת. נשים ברחבי העולם מוזמנות להדפיס אותו, ללבוש את כולו או לענוד חלקים ממנו ולהצטייד באמצעי זמין להגנה עצמית על גופן."

nitzankish@gmail.com
.

9_post_nitzanKish_nitzanYogev(2)

.

9_post_nitzanKish_nitzanYogev

.

*

.

עירית נתיב יצרה את הקולקציה שלה בחזרה לארץ הפלאות, בהשראה המתבקשת: הספר 'אליס בארץ הפלאות', שמייצג עבורה "את הכמיהה לנעורים נצחיים ואת הפחד מהזדקנות".
הקולקציה יפהפיה, עשירה ועשויה היטב, במשחקי שחור-לבן-שקוף-אטום, וביכולת טכנית מן הגבוהות שראיתי בתערוכה הזו.

iritnativ1@gmail.com

.

10_post_iritNativ_ellaManor
| עירית נתיב | צילום: אלה מנור |

 .

*

.

נטלי אליס, בעבודתה זוית ראיה, בחרה לבחון את ה"מבט כיסוד מכונן בהבניית הסובייקט, כאשר בעל המבט הוא בעל הכוח, ואילו הגוף המשמש מושא למבט הופך בעל כורחו לאובייקט."
הבגדים מרשימים באופן שבו הם מגדירים מחדש את גבולות הגוף, ובחלקי המראה המשולבים בהם מחזירה את המבט אל הצופה.

Natalielias10@gmail.com
.

11_post_natalieAlice_ellaManor
| נטלי אליס | צילום: אלה מנור |

 .

*

.

רחלי רינגרט התחילה את העבודה על הקולקציה שלה בוא נעוף, ברכבת התחתית בניו-יורק, שם יצרה סדרה של רישומי פנים של דמויות אקראיות. את הרישומים סגננה לכדי אמירה גרפית חזקה, לתוכה הביאה את האנרגיה והצבעוניות שמצאה שם, ברחובות ניו-יורק: "תחושות של ניכור ובדידות לצד אנרגיה קצבית ומשוחררת של רחוב בעיר גדולה. היא מביעה את הבחירה שלי לתת ביטוי לרגשות הפנימיים שלנו בצורה גלויה ופתוחה ולהימנע מהסתרה ומהדחקה."
הצפיה בעבודה, גם כשהיא מוצגת על בובות תצוגה ולא על אנשים חיים ונעים, מעבירה היטב את החוויה האורבנית החזקה הזו.

ringart.rachel.com@gmail.com
.

12_post_racheli_ellaManor
| רחלי רינגרט | צילום: אלה מנור |

.

*

.

העבודה המרגשת ביותר בתערוכה הזו, בד בבד, עומדת מבחינתי בשורה אחת עם העבודות הטובות ביותר שראיתי השנה בשנקר ובויצו חיפה.
מוריה אלינסון שאבה השראה מ"צילומים מיקרוסקופיים של אורגניזמים הנוצרים מתא בודד המשכפל את עצמו."
היא יצרה 5 מערכות לבוש העשויות מחלקים שנחתכו בחיתוך לייזר, והורכבו זו אל זו במלאכת מחשבת וללא כל תפר.
הוט קוטור בגרסת המאה ה-21, בעבודה בעלת ציבעוניות מתוחכמת ואמירה אלגנטית ללא פשרות.

Moriaellinson@gmail.com
.

13_post_moria
| מוריה אלינסון | צילום: אלה מנור |

 

.

13_post_moria_ellaManor
| מוריה אלינסון | צילום: אלה מנור |

 

 

* * *

.

תערוכות הבוגרים: אמנות, צילום, אמנויות המסך, תקשורת חזותית, עיצוב תעשייתי, עיצוב קרמי וזכוכית, צורפות ואופנה

קמפוס בצלאל, הר הצופים, ירושלים

פתיחה: יום חמישי, 23 ביולי 2015 בשעה 19:00 / נעילה: 7.8.15

ימים א'-ה' 21:00-10:00, יום ו' 16:00-10:00

 

המחלקה לארכיטקטורה – תערוכת בוגרים

Goodbye State – פאנל בינלאומי בנושא האדריכלות הציבורית החדשה

יום שישי ה-24 ביולי, 16:00-12:30 (במסגרת הפתיחה)

נעילה 7.8.15

רחוב בצלאל 1 (פינת שמואל הנגיד), ירושלים

ימים א'-ה' 21:00-10:00, יום ו' 16:00-10:00