בעולם של היום אין ממש גבולות

בארץ פלאות שלגית, הבכורה בת השש התנסתה לראשונה בעקרונות כתיבת קוד ונהנתה עד השמיים. ממליצות בחום

IMG_20151229_082942

צילום: מיכל לקס

יש לנו בת בכורה ושלושה בנים, הפרש הגילאים בינה לבין הקטן הוא כמעט 5 שנים והם גדלים בחבורה משותפת שנהנית ביחד ממשחקים (כל אחד בהתאם ליכולותיו הנובעות מגיל ואופי).

מראש הכל היה פתוח בפניהם, ולכן הילדונת שיחקה במכוניות ובכלי עבודה גם לפני שהיו לה אחים-בנים. ואחיה מסוגלים לשחק באבא טרקטור וילד טרקטור, לבקש (ולקבל) לק או להתחפש לנסיכה. בבית שלנו כל האפשרויות פתוחות, בעיקר כי אנחנו לא חושבים שיש סיבה לחסום דמיון של ילדים.

20-52956b

לשנה הבאה איילת-חן כבר ביקשה חוג כדורגל, סביר שאכן נרשום אותה, מסתבר שהילדה ממש נהנית מהמשחק.

בדיוק ככה – אנחנו לא מתכוונים להכווין לא אותה ולא אותם למקצועות על פי מגדרם. פה באיזור ישנו גנן ילדים נודע מאוד, למרות שהמקצוע לכאורה "נשי", ואני אישית מתהדרת בעבר של מתכנתת, מקצוע שמסתבר שגם בסוף 2015 עדיין יש בו משום מה רוב גברי.

משום כך שמחתי מאוד מאוד כשנודע לי שמיקרוסופט הוציאו משחקי ילדים אינטרנטיים בהם אפשר להתנסות בעקרונות כתיבת קוד, ושמחתי פי כמה כשהוזמנו להתנסות בהם.

גם איילת-חן בת השש שמחה מאוד, היא בחרה להתחיל במשחק עם אנה ואלזה, בן זוגי טיפל בשלושת הבנים ואני התפנתי לשעה שלמה של למידה, הנאה וזמן איכות אם-בת.

המשחק מורכב משלבים עוקבים, כאשר בכל שלב נרכשות מיומנויות המסייעות לשלב הבא. הסרטונים המסבירים הם באנגלית (ואני שימשתי כמתרגמת סימולטנית) וההוראות בשלבים השונים הן בעברית, אם תבחרו בה.

בכל שלב איילת-חן התבקשה לסייע לאנה או לאלזה ליצור צורה על הקרח באמצעות פקודות קוד, שהלכו ונהיו יותר מורכבות. בסיום כל שלב היא בורכה על הצלחתה, ובחלק מהמקרים גם הוצע לה לחלוק בפייסבוק את הצלחתה, דבר שהיא עשתה בשמחה רבה.

34344

צילום מסך של היצירות של איילת חן

 

איילת-חן בת ה-6 מספרת על שעה של קוד:

זה הרבה של בנות וקצת של בנים, זה כיף מאוד לבנות. אני רוצה לעשות משחק כזה כל הימים וכל הלילות. למדתי שפתיתי קרח עשויים מצורות ושמאוד כיף לצייר צורות גאומטריות בצבעים ובלבן על הקרח וליצור ציורי פתיתי שלג. כיף לעשות פתיתי שלג מכל מיני צורות במחשב בלי לצייר ממש כי ככה זה יוצא מדוייק וטוב.

אני רוצה לשחק במשחק הזה עוד כמה פעמים, וגם במשחקים האחרים כמו דמות הקרטון (מיין-קראפט).

 

20151231_195033

כמתכנתת בעברי (ובעלת תואר במדעי המחשב) אני יודעת שלפני שכותבים כל תוכנה שהיא, יש צורך לצייר תרשים זרימה. תרשים הזרימה יפרק את הפעולות השונות שהמחשב צריך לבצע כדי שהתוכנה תעשה את מה שרצינו.

אפשר לפשט את זה מאוד, למשל ככה:

בכדי לסוע עם ילד הפעולות הנדרשות הן – אמא מתלבשת. אמא מלבישה ילד. אמא אורזת תיק. אמא לוקחת את הילד, מפתחות הרכב והתיק ויוצאת מהבית. אמא, ילד, מפתחות ותיק מגיעים לרכב. אמא פותחת את הרכב במפתחות. אמא מניחה ילד במושב בטיחות וחוגרת. אמא מניחה תיק לידה. אמא מכניסה את המפתחות לסוויץ'. אמא מקלידה קוד ברכב. אמא מניעה ויאללה לדרך. הרשימה הקצרה הזו היא הדגמה פשוטה של תרשים זרימה.

כמובן שתרשימי זרימה אמיתיים מכילים המון שאלות, חלקים שחוזרים על עצמם כמה פעמים, אפשרויות שונות לפעולה ועוד ועוד.

המשחק בו שיחקנו היה בדיוק זה, תרשים זרימה שמסביר לילדים איך גורמים למחשב לבצע את מה שאני רוצה במינימום שורות. פתית השלג של אנה, למשל, מכיל 8 שורות קוד בלבד.

איילת-חן פשוט נהנתה ממה שהיא יצרה עם אנה ואלזה, בעוד ההנאה שלי מהמשחק היתה משולשת: נהנתי מההנאה שלה ומהזמן שבילינו ביחד. נהנתי מהשפה החדשה שהיא לומדת לחשוב בה. ונהנתי מכך שגם לה, בפריפריה, יש אפשרות ללמידה טכנולוגית מתקדמת. לא תמיד כל האפשרויות פתוחות לפנינו בפיסת גן העדן הקטנה שלנו, הנגשת המשחקים ברשת ובעברית (גם אם לא כל ההוראות תורגמו והסרטונים כלל לא) היתה נהדרת.

לסיום יצרנו ארץ פלאים חורפית וגם קיבלנו תעודה שאפשר להדפיס (אבל שימו לב – רשמו את שם הילד באנגלית בלבד)

_1_fba5fdf760beb787c707c844731fb985-890

המשחק שבחרנו, למען האמת, מתאים מגיל 8. היא לא התקשתה עם עקרונות הקוד, אבל היא עוד לא מבינה בזוויות, מזל ששעת הלמידה היא שעה להורה וילד כך שהייתי שם לתת לה יד.

אני בטוחה שבקרוב נתנסה גם בשלושת המשחקים האחרים המתאימים לגילה באתר, בהנאה לא פחותה.

לחצו למעבר אל אתר המשחקים