בסבך הפרי האדום.

לא אגלה לכם כמה ספרים רכשתי ביריד שבוע הספר. זה ביני וחשבון הבנק שלי. רובם רומנים עבי כרס ועוד תשמעו עליהם במהלך החודשים הקרובים. היום בחרתי בגאווה ללכת אחורה בזמן לאישה שווה במיוחד ביצירת מופת שהקדימה את זמנה; מולי בולט, גיבורת הספר " בסבך הפרי האדום" של ריטה מיי בראון. חג שמייח!

 

בסבך הפרי האדום עברית

בסבך הפרי האדום

RUBYFRUIT JUNGLE

מאת ריטה מיי בראון. 1973.

ספרית הפועלים- הקיבוץ המאוחד. תרגום לעברית: יואב הלוי.

 היום אני נרגשת להמליץ לכם על אחד הספרים הטובים שקראתי. הוא רק בן 42 שנה. כבר לא תינוק.

רב מכר זה היווה אבן דרך משמעותית בפריצת הקריירה המדהימה של סופרת רבי המכר ריטה מיי בראון, מטובי הסופרות האמריקניות במאה ה 20 שתאמינו או לא הכרתי רק בשנה שעברה…

אם היו שואלים אתכם האם אתן מכירות את סלינג'ר, את סטיינבק, קרואק ועוד, אפילו מבלי לקרוא ספר אחד הייתן מהנהנות שכן…ידע כללי..

האם אתן מכירות את ריטה מיי  בראון? לא כולן.

בסבך הפרי האדום, מספר בהומור ובשנינות אייך לגדול באמריקה כלסבית ולחיות באושר ועושר עד עצם היום הזה..

מטבע הדברים, כאוהבת לקרוא על אהבת גבר לאישה שבסוף רוכבים או נוהגים אל השקיעה, לא נחשפתי לסופרת עד שלהי שנות ה 40 שלי ובזכות חברה ויד המקרה מודה לכל רגע שכן.

השגתי את המקור מאמזון במהדורה משנת 1977. לא מהדורה ראשונה אבל חמישית ומכובדת. חייבת לציין שגם התרגום לעברית מעולה ולא מוריד מההנאה.

אז מי הגבורה שלנו?

מולי בולט. נולדה כממזרה בשנות ה-40 של המאה ה -20. אומצה להורים בדרום המלוכלך והעני של אמריקה לזוג שרצה להיטיב עם הילדה. הקשר עם האם טעון ומקבל התייחסות מיוחדת. היא תום בוי חסרת תקנה עם אנרגיה מתפרצת, משחקת ברופא עם הבנים, מכה את לירוי שהופך חברה הטוב והנאמן לאורך הדרך, מאבדת את בתוליה לחברה בכתה ו'..

היא גדלה ומבינה שהיא שונה ומחליטה לא להתנצל על כך. היא מצטיינת בלימודים ומקבלת מלגה לאוניברסיטת פורט לודרדייל, שם היא פוגשת יורשת מהממת ממעמד אחר. העולם לא סובלני לכך והיא נזרקת מהאוניברסיטה. משם היא פונה ללא גרוש בכיסה לניו יורק לכבוש אותה בסערה. היו הרבה סערות בדרך ארוכה ומלאת חוויות. בלימודים, בעבודה, עם נשים, גברים ומה שביניהם. החזון שלה להפוך לאשת הקולנוע הטובה בעולם. הספר מסתיים בשנות ה- 60.

היא הולכת גם עם גברים אך מעדיפה נשים. גברים משעממים אותה.

“I'd never seen men hold each other. I thought the only things they were allowed to do was shake hands or fight.”

rubyfruit jungle

בניו יורק, גם נשים הנראות כגברים מתחילות אתה והיא נרתעת.

"What's the point of being a lesbian If a woman Is going to look and act like an imitation of a man? Hell, if I want a man, I'll get the real thing not one of these chippies."

דמויות נשיות בספר מקיימות קשרים עם נשים אך מסרבות להכיר במילה "לסבית", מכחישות לחלוטין ואינן מכירות עצמן ככאלו.  

תוך כדי קריאה מצאתי עצמי פורצת בגלי צחוק קולניים ומיד לאחר מכן  דומעת מעצב בלתי נשלט.

השנינות ייחודית והציניות והאירוניה הקדימו את זמנם. היום לדעתי,  ניתן הרבה יותר מאשר בשנות ה- 70 ליהנות מקריאת הספר.

נאמר על מולי בולט שהיא יורשת נשית של האקלברי פין ואילו ריטה מיי בראון היא מארק טוויין הנשי. חלוצים בדרכם. בעלי מסר רציני המועבר דרך צחוק. מולי מתוארת כאישה דעתנית בוטחת בעצמה המוציאה עצמה מן הדלות אך בהומור שופע.

בקלות אפשר היום היה להפוך את הספר לטרילוגיה בעלת 600 עמודים לכל כרך. הספר באנגלית הוא 246 עמודים ובעברית 192 עמודים בלבד אך כל משפט שכיית חמדה.  מתומצת כמיטב הספרות האמריקנית בדורה. מושלם.

הסיפור אינו טראגי. בראון בעלת כושר מופלא לאתר חולשות אנושיות ובלתי-אנושיות, משתמשת חופשי ב"לשון מלוכלכת" חפה מרשעות, אינה   מלודרמטית אך רגישה ושופעת חום לעליבותו ולסבלו של הזולת, ומעל הכול בעלת כשרון נדיר.

הספר בועט במוסכמות "החברה המהוגנת" ו"הממסד ההטרוסקסואלי על האינקוויזיטורים שלו. אמריקה הלבנה, אמריקה הענייה, הממסד האקדמי  אבל בסופו של דבר אנו מתאהבים במולי גובה העניים .

הספר זכה לביקורות נלהבות.

מומלץ!

לרכישה בעברית :

http://www.kibutz-poalim.co.il/product?c0=38527

לרכישה באמזון :

http://www.amazon.com/Rubyfruit-Jungle-Rita-Mae-Brown/dp/055327886X

לספרים רבים נוספים בבלוג של רוית:

Style and Inspiration with Ravit

 בסבך אנגלית

רוית ליפשיץ ציון- בלוג בסגנון והשראה
רומנטיקנית חסרת תקנה בעלת תשוקה ואהבה לעולמות העיצוב, הספרות, אמנות, אופנה, טרנדים ומגמות, תערוכות בעולם. בלוגרית רב- תחומית, יוצרת וכותבת תוכן, עיתונאית עיצוב, סופרת, מוזיקאית. רומן הביכורים שלי: "אהבותיה של אמה" יצא לאור בהוצאה עצמית בשנת 2018 והפך לרב מכר. נשואה ואם לחייל ולחיילת הממשיכים את דרכי האמנותית.