בלט היספניקו מניו יורק חוזר לישראל

צילום:paula lobo linea recta


צילום:paula lobo linea recta
צילום:paula lobo linea recta

להט לטיני על הבמה

בלט היספניקו מניו יורק חוזר לישראל

עם יצירת המופת של הלהקה

"כרמן מאקיה"

כרמן תוססת, צעירה ומטריפה בהשראת עולמו של פיקסו לכוריאוגרפיה מאת גוסטבו רמירז סנסנו

ועם:

"ליניה רקטה"

מאת אנבל לופז אוצ'ואה

בהשראת הצייר הקולומביאני רובן אפנדור, בה השובל הארוך, האדום והמרהיב  של חצאית הפלמנקו הופך לרקדן בפני עצמו 

20-22 ביולי, במסגרת סדרת מחול במשכן בבית האופרה ע״ש שלמה להט (ציץ') בת"א

23 ביולי,  בתיאטרון ירושלים

24 ביולי,  באודיטוריום חיפה

בעקבות הצלחתה המסחררת בביקורה בישראל ב- 2016, חוזרת להקת בלט "היספניקו" מניו יורק  להציג ערב של 2 יצירות מחול: "כרמן. מקייה" (CARMEN.MAquia ) שהוכתרה על ידי המבקרים בארה"ב כיצירת מופת מאת הכוריאוגרף גוסטבו רמירז סנסנו (GUSTAVO RAMIREZ SANSANO)  והיצירה המדוברת "ליניה רקטה"(Línea Recta) מאת הכוריאוגרפית אנבל לופז אוצ'ואה (ANNABELLE LOPEZ OCHOA) שיצירתה "ונדטה" הועלתה בישראל על ידי בלט קנדה בחודש פברואר האחרון.

המופע יעלה במסגרת סדרת ״מחול במשכן״ בבית האופרה בת"א בתאריכים: 20 – 22 ביולי וכן בתיאטרון ירושלים ב – 23 ביולי ובאודיטוריום חיפה ב – 24 ביולי.

מאז הקמתה בניו יורק בשנת 1970 על ידי טינה ראמירז הלהקה נחשבת למובילה מבחינת יכולותיה המקצועיות ועל רקדניה נאמר כי הם: "מהרקדנים המוכשרים טכנית והמוזיקליים ביותר שתראו במחול העכשווי" (״"Washington Post).

הלהקה שמה לה למטרה לאתגר את התפיסה המקובלת של ״הסטריאוטיפ הלטיני״ באמצעות המחול ככלי ביטוי המשקף את פניה האמיתיים, מגוונים ומשתנים של הקהילה ההיספנו-אמריקאית הגדלה במהירות ברחבי ארה״ב,  בדומה ללהקתו של אלווין איילי, אשר סימנה את הקול האפרו-אמריקאי בארה"ב כך גם בלט היספניקו מהווה ביטוי להשפעה התרבותית ההדדית בין המהגרים ההיספניים והלטיניים בארה"ב לבין התרבות האמריקאית בה הם יוצרים.

ללהקה רפרטואר עשיר ומגוון של למעלה מ-100 יצירות המביעות את היצירתיות הלטינית ומשלבות טכניקות בלט קלאסי, ג’אז, ריקוד לטיני ועכשווי. יצירות המונעות ע״י תשוקה, תיאטרליות, צבעוניות וחושניות לוהטת, מקצבים ספרדיים כמו פלמנקו, וחוטה ולטיניים סוחפים כמו הסון, ממבו, צ'ה-צ'ה-צ'ה, בולרו, טנגו ורומבה קונגה. בשל תרומתה התרבותית החשובה ואיכותה, המופע האחרון של הלהקה צולם ושודר על גבי מסך ענק בלינקולן סנטר, ניו יורק  וב 500 בתי קולנוע ברחבי ארה״ב, במסגרת Dance in America , בו השתתפו בנוסף להקת ניו יורק סיטי בלט, סאן פרנסיסקו בלט ותיאטרון המחול אלוין איילי.

"כרמן מאקייה" (CARMEN.MAquia ) של הכוריאוגרף הספרדי רמירז סנסאנו כבר הוכתרה כ"יצירת מופת" (שיקגו סאן) והוא עצמו הוגדר כ"קול  חדש ומרענן, אחד הכישרונות הבולטים בכוריאוגרפיה הספרדית" (ניו יורק פוסט).

רמירז סנסאנו יצר גרסה עכשווית של כרמן כאשר שתי יצירות של פיקסו משמשות לו כהשראה. פיקסו שאב עצמו השראה מאמנות לוחמת השוורים (טאורו מאקייה)- עולם שלם המורכב מאמנות הלחימה, מסורת, אסטטיקה, אופנה וקודים של התנהגות ומורכבות אסטטית המתבטא ביצירותיו באלימות ודרמה בדמויות המעוותות, המפורקות והבנויות מחדש, לעיתים בשלל בצבעים ולעיתים בשחור/לבן. את כרמן השווה פיקסו לשור בלתי-נסבל.

בדומה לפיקסו, גם  גוסטבו רמירז סנסנו משתמש בדינמיקות ומחוות תנועתיות, מפרק ומרכיב אותן מחדש בצבעי תנועה מגוונים, על רקע התפאורה והתלבושות המרהיבות בשחור/לבן של המעצב דוד דלפין והתוצאה היא: ״כרמן״ תוססת, צעירה ומטריפה, מחול פיזי וחושני למוזיקה האהובה של ביזה, התרבות האנדלוסית העשירה, פאסו-דובלה, פלמנקו, וסצנת האופנה הניו יורקית.

בעבודתו "כרמן מאקייה" מזכיר לנו שוב  סנסאנו את העוצמה הנשית האצורה בדמותה של כרמן כאשה חופשיה  ברוחה הבוחרת את מאהביה, מתמסרת לאהובה מבלי להתחשב במוסכמות החברתיות ואף מוכנה לשלם על כך את המחיר.

"ליניה רקטה" יצירתה של הכוריאוגרפית ממוצא קולומביאני אנבל לופז אוצ‘ואה,  שעליה נכתב לאחרונה כי היא ״הכוריאוגרפית העסוקה ביותר בעולם״, היא מופע יוצא דופן בו היא חוזרת לשורשי הפלמנקו בשפתה התנועתית האישית תוך שמירה על הרוח והאותנטיות של הפלמנקו. העבודה, בהשראת ציור של רובן אפנדור הקולומביאני, נושקת לתיאטרליות ובמרכזה הרקדנית כאשר השובל הארוך האדום והמרהיב של חצאית הפלמנקו שלה משמש בעצמו כרקדן, נע בין הרקדנים והרקדניות, מאתגר אותם באופן מפתיע, בלתי נשלט, משתלב ולא משתלב בהתרסה ומסמל לעתים את "המלחמה" והמתח הקיימים בריקוד הפלמנקו לצד ההרמוניה והשותפות.

 

כחלק מפעילותה בקרב הקהילה ובני נוער ובנוסף למופעים בת״א, ירושלים וחיפה, תקיים הלהקה, בתמיכת שגרירות ארה״ב, סדרת סדנאות בב״ש עם קבוצת רקדנים עם מגבלות, וכן עם קבוצות מעורבות של רקדנים מהמגזר הבדואי ביחד עם נוער באר שבעי, עם קהילת העבריים בדימונה ועם קבוצת נשים רקדניות דתיות מבני ברק.

בעקבות ביקורה האחרון בישראל ב-2016, הזמינה הלהקה שני רקדנים מצטיינים מקהילת העבריים מדימונה- להשתתף בקורס קיץ בניו יורק. עם שובם לישראל התקבלו שני רקדנים אלה לצה"ל במעמד של רקדן מצטיין.

[youtube DowFy5uoNOQ]

לרכישת כרטיסים:

בית האופרה – ע״ש שלמה להט  (ציץ'), ת״א

20/7,  מוצ״ש, 21:00

21/7, ראשון, 20:00

22/7, שני, 20:00

כרטיסים: 03-6927777,    www.israel-opera.co.il

תיאטרון ירושלים

23/7, שלישי  20:30

כרטיסים:  6226*  , www.bimot.co.il

02-5605755 , www.jerusalem-theatre.co.il

אודיטוריום חיפה

24/7 , רביעי  20:30

כרטיסים: 04-8338888,   www.ethos.co.il

מחירי הכרטיסים: 160-320₪

.

marina
בלוגרית דיסלקטית עם הפראות קשב וריכוז שכותבת עם שגיאות כתיב לא יודעת מתי כותבים עם "י" ומתי בלי....אבל תמיד יודעת מה להגיד :-))))