בית חם, בית מארח ובית פתוח

רעיונות לפעילויות עם ילדים במסגרת מפגשי בית חם, בית מארח ובית פתוח

במדבר מלון אורחים גילית חומסקי

אם המושג בית חם, בית מארח או בית פתוח נשמע לכם מוכר, כנראה שאתם הורים לילד בבית ספר יסודי או בגן עירייה.
ילדים הם עם חברותי, אבל הכניסה למעגל חברתי אינה עניין של מה בכך עבור כל ילד. יש כאלה שיוצרים קשרים חברתיים בקלות וכאלה שעבורם מדובר במשימה לא כ"כ פשוטה. על-מנת לעודד מפגשים חברתיים ולהגדיל את מעגל החברים עבור כל ילד ובניסיון להמנע ממצב, שבו יהיו ילדים, שלא ישתלבו חברתית, בחלק מבתי הספר (ולאחרונה אפילו שמעתי על כמה גני עירייה שפועלים בשיטה זו) הנהיגו מפגשים של בית חם (בית מארח / בית פתוח). המורה או הגננת מחלקת את ילדי הכיתה לקבוצות של 4 עד 6 ילדים, בנים ובנות. בכל חודש אחד מחברי הקבוצה מארח את שאר חברי הקבוצה לפעילות של שעתיים, שכוללת גם קצת חטיפים וארוחת ערב קלה להשלמת המשימה.

מה עושים בבית חם / בית מארח / בית פתוח ?

אז אחרי שהצלחתם לתאם תאריך למפגש, שיתאים לכל הילדים ולא יתנגש עם החוגים (משימה לא קלה בפני עצמה), נשארתם אתם ועוד חבורה של ילדים. איך מעבירים אחה"צ של כיף עם כל הגדוד ? יש אינספור אפשרויות ורעיונות לפעילוית, להלן כמה מהם :

פעילויות יצירה אישיות

עם השנים נוכחתי לדעת, שגם בנים וגם בנות, אוהבים ליצור. באחד המפגשים, החלטתי לוותר על פעילות יצירה ודווקא הבנים שבחבורה היו מאוכזבים. יש המון אפשרויות לפעילויות יצירה. גם אם אתם לא מגדירים את עצמכם כיצירתיים, תמיד תוכלו להכנס לאחת מחנויות חומרי היצירה, שבאזור מגוריכם ולשאול על רעיונות לפעילויות בבית חם.
תוכלו להכין קופת חסכון, קופסה לעוגיות או לתכשיטים, ציור על תיק או על חולצה, תמונה לקיר, שעון, עציץ, פיסול בפלסטלינה ועוד ועוד. פירוט ודוגמאות תוכלו לראות בפוסטים קודמים שלי (קייטנת הורים ועוגיות מלוחות מפנקות, קייטנת הורים חלק 2, יום הולדת חגיגה נחמדת).

פעילויות יצירה קבוצתיות

פוסטר לכיתה – אפשר להכין יצירה משותפת של כל הילדים על גבי 1/2 גיליון בריסטול, שהילדים יוכלו להביא לכיתה וישמש לקישוט הכיתה. הילדים גאים להציג את עבודתם בפני כל הכיתה ועוד יותר גאים, שהיא מקשטת את הכיתה.
אם הפעילות מתקיימת בסמוך לחג, אפשר להכין יצירה עם מבחר מסמלי החג, דוגמאות :

  • חנוכה – אפשר לגזור מדפי צביעה סביבונים, חנוכיות, נרות וכדים. כל ילד מקשט בטושים / צבעים / נצנצים, את סמלי החג, מדביקים אותם ע"ג הבריסטול ויוצרים מהם תמונה יפה. אפשר לגזור את סמלי החג מחתיכות סול או לקנות סמלים מוכנים מחתיכות סול בחנות יצירה ולשלב אותם עם הדפים המקושטים.
  • אביב – יוצרים שדה של פרחים עם פרפרים, דבורים וחיפושיות במיוחד לאביב. גוזרים מראש אליפסות מבריסטול אדום, פרחים מבריסטולים צבעוניים או מדפי צביעה או שקונים פרחים, פרפרים ודבורים מוכנים מחתיכות סול בחנות יצירה. הילדים מקשטים את האליפסות האדומות בנקודות ובפסים עם טושים שחורים והופכים אותם לחיפושיות. את הפרחים, הדבורים והפרפרים מקשטים במדבקות עגולות קטנות וצבעוניות ו/או בטושים, מוסיפים גבעולים לפרחים והשדה מוכן.

אפייה עם ילדים

אם אתם מספיק אמיצים או שיש לכם משטח עבודה גדול עבור הילדים, תוכלו להעביר את הפעילות במטבח. ילדים אוהבים לאפות ולבשל. תוכלו להכין למשל עוגיות, כדורי שוקולד או פיצה.
עוגיות – מכינים מראש בצק פריך לעוגיות, נותנים לכל ילד כדור בצק, שהוא צריך לרדד, לפזר על השולחן סוגים שונים של חותכני עוגיות וכל ילד ייצור את העוגיות שלו. שמים על תבנית התנור נייר אפיה, מסמנים עליו עם עט ריבועים ועל כל ריבוע כותבים את שם הילד, כך שכל ילד יקבל את העוגיות שהכין בעצמו.
אפשר לפשט את העבודה ולהכין עוגיות בלי חותכנים (למשל עוגיות מלוחות).

פיצה – מכינים מראש בצק לפיצה, נותנים לכל ילד כדור בצק, שהוא צריך לרדד. מכינים קעריות עם רוטב עגבניות, גבינה צהובה מגורדת, תירס, טבעות זיתים, טונה ושאר תוספות. כל ילד מכין את הפיצה האהובה עליו. בזמן שהפיצות נכנסות לתנור, עושים עם הילדים עוד פעילות. מוציאים מהמקרר צלחת ירקות חתוכים שהכנתם מראש ויש לכם ארוחת ערב משותפת.

משחקי חברה

לפעמים אנחנו שוכחים כמה קל לשחק עם חפצים שיש לנו בבית, משחקים רבים ששיחקנו כשהיינו ילדים : הכנסת נר לבקבוק, קליעת מטבעות לקופסה, נשיפה על צמר-גפן ועוד. גם משחק בינגו תמיד אהוב על ילדים (ללוחות בינגו ולרעיונות נוספים למשחקים).

שילוב אפשרויות

כמובן שאפשר לשלב בין הפעילויות. למשל – להכין עוגיות ובזמן שהן בתנור, להכין קופסה לעוגיות או להכין פיצה ובזמן שהיא בתנור לשחק במשחקי חברה או אם עושים יצירה שצריך להמתין לייבוש צבע לפני מעבר לשלב הבא, לעשות הפסקה לחטיפים / לארוחת ערב או לכמה משחקים.
בבית החם האחרון שעשיתי לילדי כיתה א', שילבנו יצירה לחנוכה עם משחקים ברוח החג ולקינוח הם התחרו ביניהם על אכילת קרמבו בלי עזרת ידיים. הילדים אפילו ביקשו לרקוד לצלילי הלהיט העכשווי "הופה גם-גם סטייל". היה שמח ומהנה לכולם.

עוד רעיונות לבית חם