בישול חוסך זמן

בין אם זו ארוחה פשוטה ובין אם אירוח של עשרים אנשים, העבודה במטבח יכולה להיות מהירה ויעילה יותר, 4 הטיפים הבאים יכולים לחסוך לך שעות של עבודה

אפשר לא ליפול מהרגליים אחרי עבודה במטבח (צילום: שאטרסטוק)

אפשר לא ליפול מהרגליים אחרי עבודה במטבח (צילום: שאטרסטוק)

לא משנה כמה פעמים אנחנו במטבח במהלך השבוע, רוב הסיכויים הם שאת העבודה שאנחנו עושות ניתן היה לעשות מהר יותר ויעיל יותר. זה לא עלבון, זו עובדה, אנחנו לא מתוזמנות נכון במטבח וחבל, המון אנרגיה מתבזבזת על הדברים הלא נכונים.

תכנון ארוחה גדולה או תפריט שבועי מצריכים היערכות נכונה לפני הכניסה למטבח וכאן נכנסת לסיפור רשימת הקניות ואופן עריכת הקניות. אחרי כל אלה מגיע הרגע בו אנחנו נכנסות למטבח וכמו בכל פרוייקט, תכנון נכון הוא מה שמבטיח את ההצלחה. כשמדובר בבישול ההצלחה היא לא רק האוכל, אלא גם ההצלחה לא ליפול מהרגליים.

הטיפים הבאים מסייעים לעבוד נכון, יעיל וחסכוני מהרגע שנכנסנו למטבח:

מה? תכנית פעולה

תכנית פעולה היא הבסיס לעבודה נכונה, קחי לך שתי דקות לחשוב על המנות שאת רוצה להכין, הזמן ההכנה והשלבים השונים. אחרי שגיבשת לעצמך רשימה, תבני אותה מהסוף להתחלה לפי חישובי זמני הכנה ובישול או אפייה. כך תוכלי לפעמים לשלב פעולה, לתזמן נכון ולארגן את הפעולות שלך בהתאם בלי להיתקע כי אין מקום על הכיריים או בתנור. טגני את הבצל לקיש כשאת מקלפת את הירקות למרק ואל תחכי לרגע שגם המרק וגם הקדירה על הכיריים ותגלי שאין מקום. תכנית הפעולה יכולה להיעשות בראש, אבל רשימה על הסמארטפון או על דף נייר תשאיר אותך יותר מפוקסת ועם פחות מקום לטעות או להתבלבל.

קחי לך רגע לעבור על המתכונים ולכתוב תכנית עבודה – 5 דקות שחוסכות המון (צילום: שאטרסטוק)

שלב ההכנות

לא סתם במסעדות מכינים מראש, הכנה מראש חוסכות זמן ועבודה. אם תכיני את המוצרים והכלים שאת צריכה על משטח העבודה, תוכלי לעבוד בצורה יעילה, נוחה וקלה. נניח שאת צריכה עגבניות קצוצות לסלט ירקות ועגבניות חתוכות למרק – שטפי את כל העגבניות לכל המנות יחד, חתכי אותן בהתאם ושימי בקערות נפרדות שיחכו לתורן, כך עם כל ירק. כדאי לזכור ששימוש בירקות ובעשבי תיבול קפואים מסייע מאוד הייעול וקיצור הזמנים. כאשר מרכזים את החיתוכים והקילופים לזמן ההכנה, זה משאיר אותנו מפוקסות ומאפשר בישול רציף וללא הפרעות מיותרות וקיצוצי רגע אחרון.

סדר בישול

כשאת יודעת כמה זמן הכנה כל מנה צריכה, את יכולה להכין נכון את המנות ולהיות מתוזמנת. למשל, דגנים לוקחים לרוב הכי הרבה זמן בישול, אפילו אורז או קינואה שלא צריכים לרוב יותר מ- 20 דקות בישול, אם לוקחים בחשבון את הזמן לפני ואת 10 הדקות שצריך לתת להם לנוח, המשמעות היא לפחות 45 דקות. ירקות שורש וירקות עמילניים זקוקים לרוב ללא יותר מ- 40 דקות, חלבונים לרוב לא מצריכים יותר מ- 10 דקות עד רבע שעה הכנה והעלים הירוקים צריכים הכי פחות זמן וכדאי לשמור אותם לסוף. למשל, אפיית קולרבי אורכת כשעתיים, בזמן שהוא בתנור אפשר להכין את העוף הצלוי וניוקי החצילים, או אולי לסיים את הקינוח ולהכניס לקירור. עכשיו אפשר להתחיל לעבוד וכדאי להשתמש בטיפים פשוטים לקיצור העבודה.

הכיני את הירקות ממש כמו פס עבודה במסעדה (צילום: שאטרסטוק)

עבדי בהתאם לטמפרטורה, לא זמן ההכנה

כמה פעמים ויתרת על מנות כי לא חשבת שתספיקי להכניס את כולן לתנור כי כל אחת דורשת טמפרטורה אחרת? ובכן על הבעיה הזו בכלל צריך להסתכל אחרת – אם נמשיך להכניס כל מנה בנפרד לתנור, אנחנו מעמיסים על ההכנה. אבל אם נשמור על טמפרטורה קבועה בתנור ורק נשנה בהתאם את זמן ההכנה, חסכנו זמן, כסף ותסכול. תכניסו את הכל לתנור, בהתאם לקיבולת שלו ורק שימו לב להתאים את זמן האפייה. בנוסף, אם ההכנה היא בשלבים המצריכים זמני הכנה שונים, תשאירו פשוט מקום בתבנית. כלומר אם בתבשיל גם ירקות שורש אפויים וגם קישוא ועגבניות, אל תצלו כל ירק בנפרד. קחו תבנית גדולה, הכניסו ראשונים את ירקות השורש, הדורשים יותר זמן צלייה, ותוסיפו להם את שאר המרכיבים בהתאם לזמני הצלייה הנדרשים להם, זה חוסך המון זמן וכלים.