בדיקת מי שפיר – מהי?

בדיקת מי שפיר

בדיקת מי שפיר – בדיקה עוברית

בדיקת מי שפיר היא בדיקה עוברית, כלומר בדיקה שמתבצעת במהלך ההיריון ותפקידה לבחון את בריאותו של העובר. תפקידה של בדיקה זו הוא בעיקר לבדוק ולשלול נוכחות של תסמונות משמעותיות ששכיחותן גבוהה יחסית בהיריון בסיכון גבוה – תסמונת דאון וכן מומים בעמוד השדרה של העובר. הבדיקה מתבצעת באמצעות דיקור – מחט מוחדרת דרך הבטן אל שק השפיר בבטן האם ונשאב דרכה נוזל השפיר – שהוא למעשה נוזל שמכיל תאים עובריים.

בדיקת מי שפיר

כל מה שצריך לדעת על דיקור מי שפיר

  • מתי הבדיקה מתבצעת? בדיקת מי שפיר מבצעים בין שבועות 16 ל-20 של ההיריון, ולעתים רחוקות בשבועות מתקדמים יותר. חשוב לציין שלא בכל היריון הדבר מומלץ – אלא במצבים שנציין בעוד רגע.
  • מי צריכה להיבדק? לא כל אם בהיריון צריכה לעבור בדיקת מי שפיר, אלא רק מי שההיריון שלה הוא בקבוצת סיכון גבוהה יחסית. במידה ומדובר בהיריון מאוחר מגיל 35 – זוהי בדיקה מומלצת. כאשר ישנם ממצאי אולטרא סאונד חריגים בבדיקות שגרתיות, כאשר יש סיכון מוגבר להפרעות כרומוזומליות בבדיקות הסקר הסטנדרטיות של ההיריון, כאשר ישנה מחלה גנטית ידועה אצל ההורים, או כאשר הייתה הפסקת היריון בעבר בשל הפרעה כרומוזומלית. בכל המצבים האלה ההיריון נחשב בסיכון גבוה ויש לבצע את בדיקת מי השפיר בכדי לשלול תסמונות גנטיות – וגם אז היא לא יעילה במאה אחוז.
  • מי מבצע את הבדיקה? בדיקת מי שפיר היא בדיקה שצריכה להתבצע ביד המקצועית ביותר שיש, משום שיש בה סיכון מסוים של זיהום. הסיכון הזה הוא לא גבוה ונע בין אחד למאתיים לאחד לאלף – אך חשוב לפנות לרופא מומחה לגנטיקה רפואית ולמיילדות בכדי למנוע סיכון זה לחלוטין.

ביצוע בדיקת מי שפיר אצל מומחה

כשזה נוגע לבריאות שלך ולבדיקה רגישה כל כך באשר לתינוק בבטן שלך – אל תשאירי מקום לטעויות, ובצעי את בדיקת מי השפיר רק בידיים המקצועיות ביותר של מומחה מהשורה הראשונה בתחום, בין אם מדובר ברופא במרפאה ציבורית או פרטית.