אני מלכה גרושה באושר! גאיה קורן

את ספר הביכורים של גאיה קורן שמרתי לכיפור, לא הצלחתי לעזוב אותו, טרפתי עמוד אחרי עמוד ונשארתי ערה לילה שלם מסוקרנת מהפרק הבא…יש עונג רב בספר ביכורים.

לכל תרבות המסיכה שלה - מסיכות בהשראת קבוקי בעיצובות של חיון.

את ספר הביכורים של גאיה קורן שמרתי לכיפור, הגעתי אל הסופ"ש באפס כוחות וחשבתי אני לא אספיק אותו יישאר לי גם לסוכות. התבדיתי. לא הצלחתי לעזוב אותו, טרפתי עמוד אחרי עמוד ונשארתי ערה לילה שלם מסוקרנת מהפרק הבא…יש עונג רב בספר ביכורים.

"אני מלכה גרושה באושר!" מיועד לכל אלו שנושא הגירושין נגע בהן: מזאת שהמחשבה על לעבור הליך גירושין חלפה בדעתה, ועד הגרושה שעדיין סובלת מאוד מהליך גירושין שעברה (הספר מיועד ומומלץ בחום גם לגברים. על כך בהמשך). הספר מלווה אותנו דרך המחשבות והרגשות הכמוסים ביותר שלנו ודרך הבעיות השכיחות והבוערות ביותר הנובעות מפירוק חיי נישואין. זהו ספר מקיף כשם שהוא עמוק הכתוב בצורה שנונה, למודת ניסיון ומטרתו היא לעזור לנו ולהעצים אותנו במבוך המאיים שנקרא "גירושין".

הספר גאיה קורן

הספר מבוסס על חוויותיה של הסופרת גאיה קורן שהתנסתה בגירושין בעצמה ועוסקת בטיפול ובעזרה לנשים בכל הקשור לגירושין. הסופרת מפגינה ידע ובקיאות בנבכי הנפש ובמטריה. מה שיותר חשוב מכך הוא האופן שבו הסופרת, כמטפלת, עושה דרכה אל חדרי הלב של הקוראת באמצעות הכתיבה שלה. במהלך הקריאה את מבינה שאת נחשפת לנקודת מבט חשובה. הקול של גאיה כסופרת נותן לך את ההרגשה שיש לך חברה חדשה שמנסה לעזור לך ולחבק אותך איפה שכואב. המסרים שלה מרגיעים ומעצימים, והיא מצליחה להעביר אותם באמצעות כתיבה מלאת חיים והומור. זאת אישה, את אומרת לעצמך, שהיית שמחה לשבת איתה לקפה או אפילו להוריד איתה צ'ייסר או שניים באיזה באר תל-אביבי מצוי.

התובנות שבספר יכולות להישאר איתנו הרבה זמן ולתת לנו המון חומר למחשבה. באחת הפסקאות, הסופרת מספרת לנו על מסלול החיים "השגרתי" שרובנו חולקים (תיכון, צבא, השכלה גבוהה, קריירה וכיוצא בזאת). עם זאת, היא מציינת שבעולם הזה כולנו שואפים להשתפר ולהצליח וגם להקריב לא מעט למען אינטראקציה סבירה עם הסביבה. בנישואין, לעומת זאת: "…אנחנו נוטים להאשים, לכעוס ולהתנהג בצורה שאינה מכבדת את בעליה או את אשתו. נגיד זאת כך, בעבודה כבר היו מפטרים אותנו, אפילו בלי שימוע." חד ונכון במקרה הזה, וגם במקרים אחרים לאורך הספר.

בכתיבתה, הסופרת מצליחה לשקף את עולמן של נשים ואת האופן בו הסביבה תופסת אותן. הנה דוגמה לרושם של "גרושה טרייה" שאמורה להתמודד עם משובים על הגירושין שלה: "אנשים שעבדו איתי, ושבקושי אמרו לי שלום בעשור האחרון, ניגשו אליו ובכו כמה רע להם בחיי הנישואים. בוס שבקושי התייחס אלי לחש לי עד כמה הוא מתפלל שאשתו תעזוב אותו. השכנה במכולת תפסה לי את היד ומלמלה, כל הכבוד, כל הכבוד."

עם עדות ממקור ראשון על חוויה של גירושין, גאיה קורן מצליחה לתפוס אותנו כקוראים – גם כי היא הייתה שם, וגם כי היא כותבת על זה כל כך טוב ומדוייק. המסר שלה נכנס ללב, עם אותה תחושה של שותפות גורל וחברות שנוצרת בין הכותבת וזו שבחרה להתגרש: "אם החלטת להתגרש, ולא משנה מאיזו סיבה, את צריכה לדהור קדימה ולא להביט לאחור. אם בחרת בדרך הזו, שהיא הכול חוץ מסוגה בשושנים, כנראה שאת חייבת ללכת בה. ואל תירשמי למרתון, זה שוחק את הברכיים ותצטרכי אותן לריקוד הניצחון שעוד יגיע."

ולבסוף, עניין הגברים. הספר פונה לנשים אך אין שום סיבה שגבר לא יוכל ליהנות ולהרוויח מהקריאה בספר. אם הקוראים הגברים רק יחליפו את הפנייה לאישה כפנייה לאדם באשר הוא, הם יוכלו לראות שהספר מיועד גם להם. הקשיים המוצגים בספר והגישה להתמודדות איתם הם לא רק נחלתן של נשים. סביר להניח שגברים עוברים קשיים דומים ושעולמם הרגשי יהא דומה לאישה שעוברת את אותו תהליך.

גם גברים שלאו דווקא מתעניינים במיוחד בנושא של גירושין יכולים להרוויח מהקריאה. ראשית, משום שהספר מהנה וכתוב מצוין. שנית, משום שהוא מספק נקודת מבט על עולמן של נשים, ולאו דווקא גרושות. זהו מסוג הספרים שמעניק לנו פיסה מעולמה הפנימי של האישה. הספר הזה בהחלט מאפשר לנו לחוות את העולם, ולו במעט, כמו מל גיבסון שמחשבותיו של נשים רצו בדעתו בסרט "מה נשים רוצות". לפי דעתי גאיה כתבה את תסריט המשך לסרט.

מהסרט: what women want – bette midler and mel gibson

נטע-לי כץ

רעבה תמיד