איתי שרף על חשיבות האבחון המוקדם למניעת מחלות עיניים

עין של אישה

עין של אישה

אבחון מוקדם למחלות עיניים עשוי למנוע נזק מצטבר עד כדי עיוורון מוחלט במחלות כגון: ניוון רשתית, גלאוקומה או היפרדות רשתית. הטענה כי רק מבוגרים מעל גיל 40 או 50 צריכים להיבדק נכונה חלקית: חלק מהמחלות אמנם מאפיינות בעיקר קהל מבוגר, אך קיימים גם גורמי סיכון נוספים כגון סוכרת או קוצר ראייה קיצוני העשויים להשפיע על אדם בכל גיל, ולמעשה, מומלץ כי כל אדם בכל גיל ייבדק מדי שנתיים.

אלו הם מחלות העיניים הנפוצות והבדיקות המתאימות להן:

גלאוקומה

מחלת הגלאוקומה פוגעת בשדה הראייה ובעצב הראייה, ובסופו של דבר עשויה לגרום לעיוורון. לכל אדם מעל גיל 40 מומלץ לעבור אבחון מוקדם של גלאוקומה, ובמקרים בהם קיים רקע של סוכרת או לחץ דם קבוע, אף לפני כן.

הבדיקות לגילוי גלאוקומה מתחלקות לשלוש:

1. בדיקות לחץ תוך עיני: בדיקה זו מתבצעת בעזרת מכשיר טונומטר העושה שימוש באור כחול. כיום מבצעים גם בדיקות נוספות ויש אף בדיקות ביתיות.

2. בדיקת שדה הראייה: למרות ששדה הראייה הוא הראשון שנפגע במחלת הגלאוקומה, רוב המטופלים לא מרגישים בכך עד פגיעה בראייה המרכזית. בדיקה זו היא יחסית מורכבת, אך במקרה של העיניים, כנראה שאף פעם אי אפשר להיות זהירים מדי.

3. בדיקות של עצב הראייה: בדיקות של עצב הראייה מאפשרות לגלות נזקים עוד לפני הפגיעה בשדה הראייה, ולכן זוהי אחת הבדיקות הקריטיות ביותר (אם כי לא היחידה שצריך לערוך). את הבדיקה מבצעים באמצעות מכשיר אופתלמוסקופ בצורה ישירה (סריקה באמצעות קרן אור) או עקיפה (הדמיה של פנים העין).

לחצו כאן לקריאת מאמרים נוספים מהבלוג של איתי שרף

ניוון רשתית

ניוון רשתית פוגעת בעיקר באנשים בגיל 50 והיא מהווה את הגורם המרכזי להידרדרות בראייה ועיוורון בגילאים אלו. היא פוגעת באזור של העין הקרוי מקולה. המקולה אחראית על הראייה המרכזית ובכלל זאת היכולת לזהות פנים, לקרוא, לצפות בטלוויזיה וכו'.

הבדיקה המרכזית למחלה זו, היא הרחבת אישונים על ידי רופא העיניים על מנת לאבחן את מצב הרשתית. במידה והרופא חושד בממצאים העלולים להצביע על ניוון רשתית לרוב הוא יפנה את המטופלים

המדגים בצורה מדויקת את מצב הרשתית. OCT לצילום
הבדיקה הביתית אותה מבצעים על מנת לזהות סימנים מוקדמים למחלה נקראת "אמסלר גריד": מדובר בציור  של רשת קווים עם נקודה במרכזה. הקווים האופקיים והאנכים יופיעו בצורה ישרה אצל אדם עם ראייה תקינה.

לעומת זאת, הניוון המקולרי יגרום לחלק מהקווים להיות עקומים או להישבר. הבדיקה חשובה גם כאשר המחלה פוגעת רק בעין אחת על מנת שיהיה אפשר לשמור כמה שיותר על העין הבריאה

מחלות עיניים בגיל 18-40: רטינופתיה סוכרתית והיפרדות רשתית

רטינופתיה סוכרתית מאפיינת גם אנשים בגיל צעיר יחסית מכיוון שהיא קשורה לסיבוכים של מחלת הסוכרת. המחלה נקשרת גם למספר גורמי סיכון נוספים כגון השמנה ועישון. לכן, ההמלצה היא כי כל חולה יבצע בדיקה כפעם בשנה (כאשר גם מתחילים להרגיש טשטוש בראייה, המחלה לרוב נמצאת במצב מתקדם).

הבדיקה לאיתור המחלה מתבצעת כצילום קרקעית העין. ההבזק מן הצילום אינו מסוכן, אך עשוי להיווצר טשטוש ראייה קל ותחושה של חוסר נוחות בעיניים וערפול במשך מספר שעות לאחר הבדיקה. לפיכך, אין לנהוג לאחר הבדיקה ורצוי להצטייד במשקפי שמש.

היפרדות רשתית נפוצה אצל מי שיש לו לקות ראייה קיצונית, אך עלולה גם להופיע בשל טראומות ופציעות (מופיעה אצל 1 מכל 10,000 איש). המוקדמים הם פגיעה באיכות הראייה, טשטוש בעין אחת, הבזקי אור או הופעת סימנים המזכירים "זבובים" או "קורי עכביש" בשדה הראייה. האבחון המוקדם נעשה באמצעות אופטלמוסקופ והרחבת אישונים.

בדיקות עיניים אצל תינוקות וילדים

מומלץ לבצע בדיקת ראייה עם לידת התינוק ולגשת פעם אחת לבדיקת עיניים כבר בגיל 3-6 חודשים ובהמשך לפי המלצת רופא העיניים.

אצל ילדים קיים מגוון גדול למדי של מחלות עיניים כשחלקן על רקע תורשתי. לדוגמה, עין עצלה או פזילה, רטינופתיה של פגות, הפרעה בראיית צבעים וכו'.

סימנים מחשידים עשויים להיות חוסר יכולות להתמקד בשלב מוקדם (כבר בגיל ארבעה חודשים), פזילה קבועה, אישון בצבע לבן וכו'. כל סימן חשוד שמעבר לנורמה צריך לעורר סימן אזהרה ודורש פנייה אל רופא עיניים המתמחה בילדים.

לקריאה על טיפים לאורחות חיים למניעת מחלות עיניים >>

איתי שרף
איתי שרף, מחלוצי המטפלים במחלות עיניים באמצעות הרפואה הסינית בישראל ומנהל קליניקה פרטית. את השכלתו רכש ב-4 שנות לימודי רפואה סינית בקמפוס ברושים בתל אביב אותה סיים בהצטיינות, ובהמשך בהכשרה והתמחות בארה"ב ובסין, אצל רופאים מומחים ברפואה סינית, בעלי שם בתחום מחלות עיניים ומחלות עיניים כרוניות, במחלת ניוון רשתית, רטינופתיה סוכרתית, דלקת לחמית, גלאוקומה ועוד. ההכשרה הייחודית כללה טיפול במחלות עיניים כרוניות באמצעות אקופונקטורה, צמחי מרפא סיניים, תזונה נכונה ועוד.