"אין לי זמן להשתגע"

רינה פדווה, אמנית, יזמת-חברתית, הקימה את התיאטרון הראשון לנפגעי נפש ובעלי פיגור שכלי בישראל. אישה ללא הפסקה

רינה פדווה, קומיקאית ויזמית חברתית
רינה פדווה, קומיקאית ויזמית חברתית

את רינה פדווה הכרתי השנה בפעילות משותפת בעמותת "כנפיים"' שהיא ממקימיה. אישה שופעת חיוניות, אנרגיות, יצירתיות, רעיונות, ומעל לכל: בעלת לב גדול ועין בוחנת. הלב – אמפאתי, והעין – רואה את האדם שהחברה מעדיפה שלא לראות, כי הוא שקוף בעיני הרוב. רינה פדווה היא הבחירה שלי לאחת הנשים המשפיעות בישראל, בזכות העשייה, הכשרון והקמת במה אומנותית עבור השונה והחריג, שם הוא בא לידי ביטוי מלא בכשרונותיו ויכולותיו.

רינה פדווה, קומיקאית ויזמית חברתית
קומקאית ויזמת. רינה פדווה

רשימה חלקית של העשייה של פדווה:

יזמת חברתית-תרבותית: הקימה את המיזם הראשון שלה עם עדינה טל (1990) : "תיאטרון אירוע" שהוא תיאטרון חברתי וקומי העוסק בנשים, גיל הזהב ועוד ועבדה בצמד הזה במשך 17 שנה. משתתפת קבועה בפסטיבל מספרי סיפורים עם מיטב הקומיקאים ואנשי הבמה בישראל, יצרה במוזיאון ישראל מופעים בגלריות להבנה והעשרת הביקור בתערוכות.  הקימה את "תיאטרון האחר" של אקים ובשנת בשנת 2005  ייסדה את עמותת כנפיים עם האמנית דלית שרון, שם מביימת פדווה הצגות עם שחקנים בעלי מוגבלויות: נפגעי נפש ובעלי פיגור שכלי.

תיאטרון: למדה בבית צבי ובסטודיו של לי סטרסברג בניו יורק. הופיעה בתאטרון החאן, עבדה בניו יורק  בקבוצת "אולפן שחקנים"  בהשתתפות שחקנים מכל העולם ובהפקות תיאטרון שונות בישראל. לקחה חלק בכתיבה ובבימוי של המחזה "דרך חמישה חלונות" ("Thru 5 windows") שהוצג בתיאטרון האמפסטד (Hampstead Theatre) באנגליה וברחבי העולם והייתה שותפה להפקות שונות ב"תיאטרון אינפרוויזציה".

קולנוע: שחקנית ב"כלבים לא נובחים בירוק" (1996), ב"מדוזות" בבימויו של אתגר קרת ושירה גפן (2007)  ובסרט "משכנתא" (2008).

סדרות טלוויזיה: מגלמת את דליה מלקין בסדרה "רמזור" בכל העונות.  השנה (2012) השתתפה בצילומי הגרסה הישראלית של הסדרה "נשואים פלוס" ומשתתפת כשחקנית בהפקה של סדרה חדשה שתשודר בקרוב בשם "בלתי הפיך" עם עדי אשכנזי ויניב קובץ'

מי את רינה פדווה?

"שחקנית, קומיקאית, במאית, אומנית, כותבת, יוזמת ויוצרת תיאטרון שנוגע בנושאים חברתיים עם הרבה הומור. אני לא רק אומנית, אני זו שגם דואגת לכך שהאומנות תצא לאור. מרימה מערך שלם בצורת חברה או עמותה שמוציא לפועל את החזון. לא מוכנה לשבת בבית ולהשאיר את האומנות שלי במגירה"

רגעים מאושרים בחייך?

"בזמן הצגה כשאני על הבמה או בתפקיד הבמאית באולם ובמפגש עם הקהל באותו רגע. כשאני אחראית על אירוע מוסיקאלי או תערוכה  – הרגעים של מגע שלי עם הקהל. כשהקהל חווה משהו שאני יצרתי או לקחתי חלק ביצירתו – זה אושר. ברגעים קשים שיש בעמותת כנפיים, למשל כשהקופה מתרוקנת או שיש משבר אחר – אני מתרכזת ברגעי האושר שיש לי וזה מאפשר לי להמשיך"

מה היא הצלחה בעינייך?

"כשאני מצליחה להעביר ולתת את הדבר הכי פשוט ואמיתי, כמו שאמר לי אברי גלעד: "כשאת בועטת". אני מאושרת כשאני יוצרת משהו לא מתחכם ולא מתחסד. מהיום שסיימתי את בית צבי ועד היום, דבר הוביל לדבר.  לא ידעתי למשל שאני קומיקאית, עד שזה התגלה במקרה בהצגה "מה שלומך את"' שהיא הצגה על נשים והקשר שלהם עם גברים. בהצגה אני מכינה סלט פירות ואחר כך הקהל אוכל אותו. כתבנו את זה אני ושותפתי בצורה של טרגדיה, אבל הקהל התפוצץ מצחוק, התברר שאני קומיקאית. מאז ועד היום אני מתפרנסת מלהצחיק אנשים"

מדוע דווקא אמנים בעלי מוגבלויות?

"החיבור שלי לבעלי פיגור שכלי ופגיעה נפשית, בא מזה שמאז ומתמיד אני מרגישה שונה. מעבר לזה, גדלתי עם אמא שבגיל מבוגר קצת ירדה מהפסים. הייתי אז בגיל ההתבגרות והתעוררה אצלי סקרנות לגבי כל התופעה הזו. סיקרנה אותי העובדה שזה נחשב מחלה, אולי מאז אני מפחדת להשתגע. הפעילות שומרת עליי, כשעוסקים ועסוקים כל הזמן – אין זמן להשתגע"

זה הוביל אותך להקמת כנפיים?

"כנפיים זה פרוייקט חיי, חלום שמתגשם והולך. זו המלחמה האולטימטיבת בסטיגמה, נתינת במה לשונה. השונה זה הערבי מול היהודי, האישה מול הגבר, וגם בעלי מוגבלויות. החלום היה להקים בית ליוצר השונה מקום שתהיה בו גם גלריה וגם בית קפה שזה חובה.  בלי בית קפה לא מתקרבת לחלום הזה..בחזון שלי הכל כבר מוקם ועובד ואני יוצאת לחופש"

רינה פדווה
מלחמה בסטיגמה. רינה פדווה

שאלון המשפיעות של סלונה

באיזה מקצוע היית רוצה לעבוד, מלבד מה שאת עושה כיום?

"צילום או ספונג'ה"

ספונג'ה?

"כן, עוזרת בית, בגלל הכסף. עושים, גומרים ומרוויחים כסף קל"

באיזה מקצוע לא היית מוכנה לעבוד בשום אופן?

"תופרת. בתיכון עשו לנו אבחון מטעם מכון הדסה ואמרו שהכי מתאים לי להיות תופרת. לא רוצה!"

לו יכולת לצאת ללימודים, באיזה מקצוע היית בוחרת?

"פסיכולוגיה או פילוסופיה או שילוב של השניים"

עם מי את מתייעצת?

"עם בעלי ואז אני מחליטה ההיפך"

בחרי דמות היסטורית שאיתה היית רוצה להתייעץ

"שמעון פרס"

תני המלצה תרבותית

"סרט ישראלי שראיתי עכשיו 'המשגיחים' "

וטיפ למישהי בתחילת דרכה המקצועית

"אל תפחדי לעשות לבד"

אורית בראון אגמי
בלוגרית פעילה ובועטת. היתה עיתונאית שלושה עשורים. היום מלמדת ילדים ביפו ובשכונת התקווה תקשורת ואקטואליה.