איך לשדרג כיסא בר פשוט

שעה עבודה, אקדח סיכות, ספוג ובד ריפוד יפה – וכסאות הבר הפשוטים, הלא נוחים והמשעממים שלכם יהפכו ליצירות מעוצבות

כולנו מכירים את כיסאות הבר הפשוטים מעץ שניתן לקנות בכל חנות רהיטים או רשת עשה זאת בעצמך. הם זמינים וזולים, אך לא הכי יפים, ובעיקר – לא ממש נוחים. לי באופן אישי נמאס מהמראה המשעמם שלהם ומעצם הזנב הדואבת, והחלטתי לעשות מעשה. רכשתי ספוג, בד, ואקדח סיכות ותוך שעה, פחות או יותר, היו לי כסאות בר למופת.

את הריפוד ניתן לבצע בשתי דרכים – אחת עם מכונת תפירה ואחת ללא. בשתי האפשרויות יתקבלו כיסאות בר שנראים נהדר, אך השיטה עם מכונת התפירה מאפשרת הוספת עוד שדרוג קטנטן, ובסך הכל נותנת מראה מעט יותר נקי ואלגנטי.

חומרים:

אקדח סיכות וסיכות

עט מחיק

מספריים

כחצי מטר בד עבור כל כיסא

ספוג (מספיק לקוטר הכיסא)

בטנה מרופדת (לא חובה, זה מרכך את צדי הכיסא)

בייביסיטר לילדים (לא מומלץ לעבוד עם אקדח סיכות כשיש זאטוטים בסביבה)

הוראות:

1. מניחים את הבד על הרצפה ועליו פורשים את הביטנה. מניחים את כיסא הבר הפוך על הבד ומסמנים עיגול על הבד. מניחים את הספוג על הרצפה ומסמנים עיגול באותו אופן. מניחים את הכיסא בצד.

2. גוזרים את הספוג לפי העיגול המסומן. טיפ: אם אין לכם סכין ממש חדה, אפשר לחתוך במספריים וזה יוצא מספיק טוב. ממילא הקווים ירוככו על ידי הבד ולא יראו אם ייצא קצת עקום.

3. מסמנים עיגול נוסף על הבד מסביב לעיגול הראשון. אם משתמשים במכונת תפירה – יש להשאיר שוליים של 1.5 ס"מ בערך בין העיגולים, אחרת – שוליים רחבים יותר של כ-10 ס"מ (יש לקחת בחשבון את עובי הספוג, עובי המושב ושוליים נוספים כדי להדק את הבד למושב). גוזרים לפי הסימון החיצוני.

4. בשיטת מכונת התפירה: מודדים את הקוטר של המושב. גוזרים רצועת בד ובטנה שאורכה פי 4 מהקוטר, ורוחבה כ-12 ס"מ (בהתאם לעובי המושב והספוג). מקפלים את אחד הקצוות פנימה 2 ס"מ ומהדקים עם סיכות תפירה.

מתחילים מהצד המקופל, לוקחים את הרצועה, ומחברים עם סיכות תפירה לעיגול הבד והבטנה יחד (צד ימין לצד ימין). כשמגיעים לקצה הרצועה, מכניסים אותה בחלק הפנימי כך שתהיה מתחת לקצה המקופל. תופרים מסביב לכל העיגול כ-1.5 ס"מ מהקצה. מסובבים ותופרים את הקצה המקופל כך שיכסה את קצה הרצועה ללא הגימור.

אם רוצים להוסיף שדרוג שנותן מראה מקצועי במיוחד, לפני שמחברים את הרצועה לעיגול, ניתן להוסיף לה קישוט פספול. פשוט תופרים את הפספול קרוב מאד לקצה (כ-3 מ"מ) לאורך הרצועה (כשהחלק העבה פונה פנימה), וממשיכים עם שאר ההוראות כרגיל.

5. בשתי השיטות: מניחים את הבד והבטנה על הרצפה. מניחים את הספוג במרכז העיגול. מניחים את הכיסא על כל השכבות. מהדקים את הבד והבטנה לתחתית הכיסא. מותחים את הבד ומהדקים בתחתית הכיסא מול ההידוק הראשון. את ההידוק הבא נעשה בדיוק במרכז בין השניים הראשונים ואת הרביעי מולו. כך נהדק סביב סביב הכיסא. לא צריך לקמץ בהידוקים – אם יישאר בין הידוק להידוק פחות מס"מ, זה יהיה מצוין.

6. גוזרים את כל הקצוות המיותרים והופכים את הכיסא. אל תדאגו, לא רואים את הקצוות המבולגנים…

7. נהנים מהתוצאה.

אפשר להשתמש בבד ויניל קל לניקוי (וזה גם לא צריך להיות כל כך יקר, יש מבחר של בדים כאלו בנחלת בנימין במחיר שווה לכל נפש). אבל מצד שני, זה כל כך קל לביצוע שאם זה מתלכלך – אפשר פשוט להחליף בריפוד חדש!