איך התואר הראשון יכול לשנות את חייכן בכול גיל?

כאשר אתן מבקרות באוניברסיטה, אתן יכולות לראות שילוב מעניין של בני גילאים שונים, שכולם חולקים את אותם מבנים, קורסים ומבחנים. אך אם נבחן את הנושא לעומק נגלה כי כול סטודנט או סטודנטית נמצאים במקום שונה לגמרי במהלך חייהם. חלקם סיימו בדיוק צבא ומתכוננים למשרה הראשונה שלהם, אחרים מעולם לא למדו קודם ואחרי שני עשורים שהם עובדים במקצוע אחד, הם מעוניינים לעשות הסבה מקצועית ויש כאלה שמגיעים למקום בשל חדוות הידע. אם גם אתן שוקלות לימודים גבוהים, במאמר זה תגלנה את הסיבות השונות ללמוד תואר, ואיך בכול גיל הוא יכול להיות משנה חיים.

תחילת החיים והמשרות הראשונות

הצבא הסתיים וגם הטיול הגדול שאחריו. כעת, בגיל 23–26 אתן מבינות שעולם התעסוקה מעניק יתרון משמעותי לנשים שלמדו באוניברסיטה וסיימו תואר ראשון לפחות. כמות המקצועות הפתוחה לפניכן היא עצומה. אפשר לבחור תואר בניהול, בכלכלה, בספרות, במדעי־המחשב, בביולוגיה, בהנדסת תעשייה וניהול, משאבי אנוש, סוציולוגיה או בעשרות תחומים אחרים. כול אחד מהתארים הללו יפתח צוהר למשרה נחשקת בתחום, וגם אם אינכן יודעות היכן תעבדו, לפחות תוכלנה לבחור את הנישה המעניינת ביותר. התואר ישנה את חייכן משום שהוא יעניק לכן כרטיס כניסה מהיר לעולם העבודה.

לומדות תואר בגילאי 35–40

קבוצת אוכלוסייה אחרת מגיעה ללמוד קצת יותר מאוחר. נשים אשר חלקן עסוקות בעבודה בחנות משפחתית או מנסות להתחיל לעבוד במקומות שונים ללא תואר. נכון, יש כאלו שמצליחות למצוא מקום עבודה שבו הן מרגישות סיפוק, אך רבות אחרות מגלות שהמשרות הכלליות שפתוחות בפניהן ללא תואר, הן בעיקר בתחום השיווק/הפקידות או עבודות כפיים. בשלב הזה, כאשר הן כבר עובדות במשרה מלאה יותר, קשה להשקיע זמן בלימודים ולכן הן מוגבלות למוסדות המעניקים אפשרות ללמוד בקצב שלהן – בקורסי בוקר או ערב ועם אפשרות לשלב קורסים שאותם ניתן ללמוד באופן מקוון.

לאחר סיום התואר יש להן יתרון משמעותי. הן כבר צברו ניסיון במקום עבודתן וכעת הן יכולות להתקדם למשרות בכירות יותר, לעיסוקים מעניינים או לארגונים מובילים במשק.

לומדות תואר בגילאי 55–60

ישנן סטודנטיות שמגיעות לראשונה ללימודים אקדמיים רק בגיל מבוגר יחסית במהלך חייהן. כאשר הילדים כבר גדולים ועזבו את הבית והן מתחילות לראות את גיל הפרישה מתקרב. חלקן מגשימות חלום ישן של לימודי מקצוע שעד כה חשבו שלא תוכלנה לעסוק בו או שהן לומדות מתוך חדוות הידע. למשל, תואר בפילוסופיה למתעניינות בתחום או תואר בספרות לנשים שחולמות לכתוב ספר משלהן כאשר תצאנה לגמלאות.

מעניין לראות את קבוצת האוכלוסייה הזו, חלקה מורכבת מסבים וסבתות, לומדת בכיתה אחת יחד עם סטודנטים צעירים מאוד. ללימודים בגיל הזה יש יתרון רב משום שניסיון החיים שנצבר מאפשר להבין את נושאי הלימוד לעומק ולגלות תובנות חדשות. למשל, נשים שבוחרות לימודי פסיכולוגיה יכולות להבין את הסיבות שהניעו אותן לבצע בחירות שונות במהלך חייהן.

מה משותף לכל הסטודנטיות הללו?

עד כה, הדגשנו את ההבדלים בין הסטודנטיות הלומדות בשלבים שונים בחייהן. עם זאת יש גם מספר היבטים דומים בין כולם. הן מוכנות לאתגר של התמודדות עם מידע חדש שלא הכירו, ביצוע עבודות ומבנים ובסוף הדרך קבלת התעודה המיוחלת. אין דבר מספק יותר מלדעת שמצליחים להתחיל מהצעד הראשון ומסיימים את המסלול כולו. מעבר לכך, בכול שלב בחיים, הלימודים עצמם מעניקים מסגרת ואפשרות לפגוש אנשים חדשים וליצור קשרים חברתיים שנשארים עימכן הרבה לאחר סיום התואר.

לסיכום, אם עדיין לא יצא לכן להתחיל ללמוד, לא משנה באיזה גיל או שלב אתן בחיים, זה הזמן לשקול לימודים גבוהים.