איך הפכתי ממנהיגת עובדים לפושעת בפוטנציה?

בחורה עם מחשב נייד

 

קוראים לי מלאכ עמאר. אני בת 19 ועובדת כמנהלת משמרת בסניף מקדונלד'ס בעכו. לפני כשנה וחצי, התחילה התארגנות עובדים ברשת מקדונלד'ס. מספר עובדים ברשת פנו להסתדרות הנוער העובד והלומד, וביקשו שההסתדרות תסייע לנו לשפר את תנאי העבודה שלנו ואת יחסה של הנהלת הרשת כלפינו. בין הנהלת מקדונלד'ס לבין ההסתדרות נפתח משא-ומתן על הסכם הקיבוצי, ואפילו נקבע תאריך לחתימה על ההסכם. אבל ביום החתימה, עומרי פדן – שהוא הזכיין של מקדונלד'ס בישראל – סגר את הטלפון שלו ונעלם. בעקבות כך, הכרזנו בחודש יוני על סכסוך עבודה, ומאז – נקטנו בצעדים ארגוניים שונים, ובהם שביתות בסניפים והפגנות.

לפני כחודשיים השתתפתי בשביתה בסניף עכו, בו אני עובדת. עשיתי זאת משום שנוכחתי לדעת שגם אני מנוצלת, ושאחרי שנתיים של עבודה ברשת – מגיע לי יותר. באותו יום היינו כמה עובדות בסניף. סגרנו אותו,ויצאנו החוצה לפגישה עם נציגי ההסתדרות. אחרי כשעה וחצי, סיימנו את השיחה, חזרנו לסניף, פתחנו אותו ועבדנו כרגיל.

למעלה מעשרה מנהלים שונים הגיעו זה אחר זה לסניף כדי לבדוק מדוע הייתה שביתה ובניסיון לעורר בנו פחד. לבסוף, מנהלת האזור – שהסתובבה בסניף משך חצי שעה – מצאה תירוץ לשלוח אותי הביתה :לטענתה, כאשר יצאנו לשביתה, השארתי את התנור וגופי חימום שונים במטבח כשהם דולקים. החברה פנתה עוד באותו יום למשטרה והגישה נגדי תלונה. התקשר אליי מנהל והודיע לי שבעקבות התלונה, לא אוכל לעבוד. כמה ימים לאחר מכן זומנתי לחקירה, ונחקרתי במשך ארבע שעות, כאילו הייתי סוחרת סמים או עבריינית מסוכנת…

ניסיתי להסביר לחוקר את הנסיבות בהם הדבר קרה, לא בתור רשלנות אלא כחלק משביתה, אבל המשטרה לא התעניינה בהסברים שלי כלל. הם קבעו צו הרחקה, לפיו אסור לי להתקרב לקניון בו נמצא הסניף שלי או לדבר עם העובדים בסניף במשך 30 יום. ההסתדרות העמידה לרשותי עורך דין, אשר עתר לבית המשפט כדי לבטל את צו ההרחקה. השופטת בתיק נזפה בחוקרי המשטרה, על כך שהתעלמו מהעובדה שהמקרה בו מדובר הוא חלק מסכסוך עבודה, ופסקה כי משך צו ההרחקה יקוצר ל-14 ימים.

בינתיים כבר התייצבתי גם בבית משפט. הפעם, לא אני הייתי הנאשמת. הפעם הגעתי לדיון בנושא התביעה שהגישה ההסתדרות נגד רשת מקדונלד'ס ונגד עמרי פדן בשל הפגיעה בהתארגנות העובדים וההתנכלות למוביליה. בתחילת ינואר יתקיים דיון נוסף, ובינתיים – אני מזמינה אתכן להצטרף לשביתות ולהפגנות המתקיימות מול סניפי הרשת ואף מול ביתו של פדן.

חשוב לציין, שהשביתה הזו משותפת לעובדים ערבים ויהודים כאחד. למעלה משני-שלישים מהעובדים ברשת מקדונלד'ס ברחבי הארץ הם עובדים ערבים, ואצלי בסניף עכו שבתנו יחד. זה לא מאבק של מגזר אחד, אלא של כל העובדים והעובדות.

 

 

מלאכ עמאר (1)

//