איך אומרים אימוג'י בנקבה?

יום האימוג'י הבינלאומי שחל השבוע, ב-17/7 מבשר על עוד צעד קטן בתיקון עיוות מגדרי. נשים הן לא רק שפנפנות, נסיכות, ורקדניות, הן גם מדעניות, תכניתניות, רופאות וכוכבות רוק

בחורה עם מחשב נייד

מזל טוב דוקטור
לפני מספר חודשים אחותי קיבלה הודעה משמחת לה היא המתינה כמעט שנתיים, היא קיבלה את הפרופסורה, אחרי 25 שנים בעולם הרפואה, כרופאה בכירה ומרצה הגיע התואר המיוחל. הווטסאפ המשפחתי יצא מגדרו. לא ידענו את נפשנו מרוב שמחה וגאווה, ולא מצאנו מספיק מילים כדי לבטא את רגשותינו. כל אחד מאיתנו חיפש אימוג'י שייבטא את ההרגשה. ואלו היו האימוג'ים שבני המשפחה השתמשו בהם (בסדר הזה):

כפיים
נשיקה
כובע של אקדמאי
פרצוף עם משקפיים (חכם)
וקונפטי

חג אימוג'י שמח - האימוג'י ששלחנו בווטסאפ

גם אם היינו רוצים, לא היינו יכולים לשלוח לה אימוג'י של רופאה או מרצה, פשוט כי אין.
אימוג'י של בעלי-מקצוע גבריים יש, והם די צפויים: שוטר, בלש, בנאי. וגם ספורטאים יש כמובן, כמו גולש גלים, שחקן גולף, סקי וסנובורד וכן הלאה.
ואילו אימוג'י נשיים? יש, אבל מעט, והם מאד-מאד מגדריים-סטריאוטיפיים. רקדנית בשמלה אדומה, שפנפנה, נסיכה עם כתר, וכּלה בהינומה.  ובעלת מקצוע? פקידת קבלה…

חג אימוג'י שמח - בעלי מקצוע

צירוף מקרים
מסתבר שממש שבועות ספורים לפני כן, גוגל הגישה הצעה לאימוג'ים חדשים לועדת האימוג'ים [כן יש כזו, ממש קונסורציוםUnicode.org ) שקובע מה ייכנס ומה לא ייכנס למקלדת של הסמארטפונים שלנו]. ובהצעתם זו הם כותבים:

"גוגל רוצה להגביר את הייצוג הנשי באימוג'י ומבקשת להציע שהמטמיעים של 'יוניקוד' יעשו זאת גם-כן. ההצעה שלנו היא ליצור סט של אימוג'ים שייצג מגוון רחב של מקצועות לנשים ולגברים במטרה להדגיש את הגיוון בקריירות לנשים ולהעצים בנות בכל מקום.  ( המקור כאן: http://goo.gl/B4lkB6 )

במסמך בן 10 עמודים הם שטחו את עמדתם, ציטטו כותבות פמיניסטיות שהתבטאו במדיות השונות, בנו הצעה לרשימת מקצועות, ואף הגישו הצעה לעיצוב האימוג'י למקצועות אלו.  הרשימה כוללת:

1

כוכב וכוכבת רוק

6

הנדימן והנדיוומן

10

מדען ומדענית

2

מרצה

7

מכונאי ומכונאית

11

אח ואחות בבי"ח

3

שף ושפית

8

תכניתן ותכניתנית

12

רופא ורופאה

4

חקלאי וחקלאית

9

בוגר ובוגרת אקדמיה

13

איש ואשת עסקים

5

עובד ועובדת ייצור בהייטק

אז, לפני כמה חודשים, ההצעה הזו לא התקבלה. אבל כעת, לקראת יום האימוג'י הבינלאומי, אושרו 11 מתוך הרשימה הנ"ל.

חג אימוג'י שמח - עכשיו גם לאחותי יש אימוג'ים מתאימים
עכשיו גם לאחותי יש אימוג'ים מתאימים

.

נו, אז מה?
האם הוספת 11 אימוג'ים נשיים מתקנת לנו את העיוותים העמוקים באפליית נשים? האם זה מתקן את פערי השכר בין נשים לגברים? או את האחוז הזעום של נשים בדירקטוריונים, ובצמתי השפעה? לא !
אבל כשמדברים על חינוך הדור הבא, דור ששולח 6 מיליארד אימוג'ים ביום!
כל צעד קטן הוא משמעותי ביצירת תפיסת מציאות רלוונטית ושיוויונית יותר. וזו לגמרי תנועה בכיוון הנכון.
אז חג אימוג'י שיוויוני ושמח לנו!

.

לשירת המנון יום האימוג'י הבינלאומי (כפי שנכתב והוקלט ע"י ג'ונתן מאן) הקהל מתבקש לקום על רגליו