אחכה לך במוזיאון /אן יאנגסון

וואו. איזה ספר נפלא.אהבתי וממליצה בכל פה.

מותה של חברה קרובה מביא את טינה הופגוד לכתוב אל פרופסור גלוב, חוקר ששנים רבות קודם לכן הקדיש לה ולחברותיה ספר שעוסק באנשי הביצות. המכתב ממוען למוזיאון סילקבורג בדנמרק, שם מוצגים שרידיו של האיש מטולון, גופת כבול של אדם שחי במאה הרביעית לפני הספירה. אך החוקר מת מזמן, והמכתב מגיע לידיו של אנדרס לארסן, אוצר המוזיאון, אשר בהיעדר כתובת דוא”ל לשגר אליה תשובה תכליתית קצרה משיב לטינה במכתב משלו. חליפת המכתבים בין שני האנשים הבודדים הללו תצמיח ידידות אמיצה, ואף מעבר לכך."

בחורה עם מחשב נייד

אחכה לך במוזיאון

 יאנגסון אן

תרגום: שי סנדיק

244 עמודים מודפסים 2019

הסדרה המודרנית

הוצאת תמיר/סנדיק ידיעות ספרים

הספר הוא על שני אנשים מבוגרים עם סיפורי חיים שונים לגמרי התקועים בשגרת חייהם ולא מצפים לשינוי , שמתחברים בחליפת מכתבים שמתחילה בצורה רגילה ומשתנה להתכתבות לא שגרתית . ככל שהם מרבים לכתוב לאורך השנה הם נפתחים אחד לשנייה וחיבתם עולה והשינוי מתחולל.

איך הכול החל? אצטט את התקציר הנהדר.

"מותה של חברה קרובה מביא את טינה הופגוד לכתוב אל פרופסור גלוב, חוקר ששנים רבות קודם לכן הקדיש לה ולחברותיה ספר שעוסק באנשי הביצות. המכתב ממוען למוזיאון סילקבורג בדנמרק, שם מוצגים שרידיו של האיש מטולון, גופת כבול של אדם שחי במאה הרביעית לפני הספירה. אך החוקר מת מזמן, והמכתב מגיע לידיו של אנדרס לארסן, אוצר המוזיאון, אשר בהיעדר כתובת דוא”ל לשגר אליה תשובה תכליתית קצרה משיב לטינה במכתב משלו. חליפת המכתבים בין שני האנשים הבודדים הללו תצמיח ידידות אמיצה, ואף מעבר לכך."

תוך חליפת המכתבים אנחנו מגלים שטינה באנגליה, נשואה ,יש לה שלושה ילדים ורוב עיסוקיה קשורים בחווה.למרות הכול היא בודדה. בעיקר כשחברתה הקרובה נפטרה.

אנדרס נמצא רוב זמנו במוזיאון בדנמרק . בזמנו החופשי מקשיב למוזיקה.אשתו נפטרה בנסיבות טרגיות. ילדיו גרים רחוק ממנו וגם הוא מרגיש בדידות.

בהתחלה המכתבים מתנהלים כמכתבים רגילים הנשלחים בדואר אך הציפייה לקבל מכתב מביאה אותם לכתיבה בדואר אלקטרוני .עם נוסטלגיה למכתב כתוב הם מדפיסים אותו. בהתחלה חיבר אותם השכול . כל אחד הרגיש כלוא בחייו אך עם הזמן הם נעשים יקרים אחד לשנייה וכבר לא יכולים מבלי לשתף את הגיגיהם, את החשוב להם , את מה שקורה סביבם . הם מושפעים זה מזה. הוא מתעניין בטבע הפתוח, היא במוסיקה . המכתבים הופכים לארוכים יותר ואישיים . הם מפרים זו את זה , מרחיבים ומשנים את גישתם לחיים. תומכים , מחזקים ,מעודדים ונוסכים ביטחון זו בזה ולהיפך. המכתבים הם עבורם אוויר לנשימה והדבר בא לידי ביטוי בדרך הפנייה שלהם בראש המכתב ובסופו שהופכת אינטימית יותר.

היא:" כשהתחלנו את ההתכתבות חשבתי שארוויח מהעלאת מחשבותי על הכתב יותר משאוכל להרוויח מתגובותיך , אבל טעיתי. מכתביך נעשו חשובים לי."

הוא:" את מבינה, אני זקוק למכתבים שלך כדי להבין את העולם"

ובהמשך המסקנה לשינוי שצריך לבוא מתבקשת בדברי אנדרס :"אין דבר קבוע שאי אפשר לשנות"

ראיתי ראיון עם הסופרת המבוגרת בעצמה שהחליטה על שינוי בחיים וכתבה ספר שהפך לרב מכר. הסופרת מבקשת להדגיש שלא חשוב בני כמה אתם , יש אפשרות לשינוי. והיא מוסיפה שזהו רומן מכתבים בין שני אנשים שלא נפגשו מעולם. הם בגיל כזה שיש להם יותר עבר מאשר עתיד. שניהם חוו שכול אך כתוצאה מכך הם תוהים  על משמעות חייהם ואיך ימשיכו ואיך ניתן להשתדל לצאת ולשנות את חייהם בצורה חיובית. ואני מוסיפה-  בכך הייחוד של הספר.

הם מגיעים לאינטימיות נפשית ועוזרים זו לזה לקבל החלטות גורליות. במהלך הספר מבינים את מהות השם . הכול כך מתאים. הכריכה תאווה לעיניים. יפיפייה.

יש בספר קטעים מרגשים יותר וכאלה שפחות מטבע הדברים. הסוף נהדר . הכתיבה נפלאה והתרגום של שי מעולה כרגיל. בתחילה הספר היה לי דומה לספר שאני כה אוהבת  "מועדון גרנזי לספרות ולפאי קליפות תפודים" . הוא אכן דומה בעניין חליפת מכתבים מאזורים שונים וביופיו אך כאן תם הדמיון.

ממליצה בחום רב . אהבתי מאוד את הספר.הספר ניתן לי לקריאה דיגיטלית בשיתוף סלונה עם את עברית.

Marriage_Cover