אות קין / רם אורן

זהו אחד מהספרים הכי מדוברים של רם אורן. הסיפור מוצג על שני צירי זמן: בעבר, עם סיפורו של ניצול שואה שאיבד את כל משפחתו ומחליט לברוח עם תינוק של נאצים שרכבם הופצץ על ידי האמריקאים, ולגדל אותו כאילו היה בנו. ובהווה – המוסד הישראלי שולח סוכן בכיר על מנת שיחדור לחווה בארגנטינה שבבעלות ניאו-נאצים הפועלים בכדי לפגוע ביהודים מסביב לעולם ומממנים פעולות טרור. שני הסיפורים, האחד מהעבר והשני מההווה נשזרים זה בזה ויוצרים עלילה מסעירה ומצמררת. מומלץ!

אות קין / רם אורן

352 עמודים

הוצאת קשת

שנת הוצאה: 2001

78845141_957098414661997_2247132116242399232_o

לפני כשנה קראתי את הספר "זהות כפולה" של רם אורן, ספר שהיה בעיני מעניין וזורם. אבל אמרו לי שאם אני רוצה לקרוא ספר נוסף של רם אורן, אסור לי לפספס את "אות קין" שזה אחד מהספרים הכי מצליחים שלו. אז הסתקרנתי ורציתי לגלות אם הוא באמת כל כך טוב כמו שטוענים…

העלילה מסופרת על שני צירי זמן…גרמניה בעבר וישראל וארגנטינה בהווה.

בסוף מלחמת העולם השנייה עם שחרור מחנה ההשמדה ברנדנבורג, יעקב ברנשטיין יוצא משערי המחנה בגפו. הוא איבד את אשתו ובנו הפעוט שהופרדו ממנו ונרצחו על ידי הנאצים, וכעת הוא יוצא לחופשי ורגליו בקושי מצליחות להחזיקו מרוב שהוא חלש, רעב ופצוע בגופו ובנפשו.

כשהוא מתהלך לצד שיירת כלי רכב גרמניים שהופצצו על ידי האמריקאים, הוא שומע קול בכי מאחד הרכבים, הוא מתקרב לרכב ובין גופות המבוגרים הוא מבחין בתינוק זעיר. יעקב הנסער שאיבד את כל משפחתו במחנה מחליט לקחת עמו את התינוק, למרות שידע כי הוא בנו של נאצי – מפקד מחנה ההשמדה, ולגדלו כאילו היה בנו. הוא מעניק לו את השם מיכאל.

בהווה, המוסד הישראלי שולח את אחד מאנשיו המובחרים ביותר על מנת שיחדור בזהות בדויה לחווה בפטגוניה שבה מתגוררת משפחת מילר. משפחה ניאו-נאצית העורכת מפגשים של נאצים אשר הצליחו לברוח מגרמניה ולמצוא מחסה בארגנטינה. אלזה מילר ואביה הקשיש מממנים פעולות טרור נגד יהודים בישראל ובכל העולם, הם חברו לארגוני טרור ערבים וסיפקו להם נשקים ותחמושת, אימנו טרוריסטים בשטח חוותם ומימנו עשרות פיגועים נגד יהודים. המוסד הישראלי כבר מזמן רצה לשים עליהם את ידיו.  

אתם בטח שואלים את עצמכם (המעטים שטרם קראו את הספר, אם יש כאלה) איך קשור סיפורו של יעקב היהודי ניצול השואה שלקח עמו את התינוק של הנאצים, וסיפורם של הניאו-נאצים המסתתרים בארגנטינה וזוממים לפגוע בכמה שיותר יהודים ברחבי העולם…זה גם מה שאני הייתי סקרנית לגלות ואט אט תוך כדי התקדמותי בקריאה נחשפתי לגורם המקשר.

רם אורן שוזר כאן סיפור יפהפה ועוצמתי המחבר בין שני קווי הזמן באופן מסעיר ומצמרר.

הספר כתוב היטב והנושא של סיום מלחמת העולם השנייה וקורותיו של יעקב ניצול השואה מאוד עניינו אותי. כמו כן, היה מרתק לקרוא על אופן פעילותם של אנשי המוסד שפעלו בהסוואה תוך כדי סיכון תמידי של חייהם למען מטרתם שהיא שלום המדינה.