אולי הכליות שלך זקוקות לתשומת לב

סובלת מהשתנה תכופה? מכאבי גב תחתון? מכאבי ברכיים? ייתכן שהכליות שלך דורשות תשומת לב! פעמים רבות אני רואה בעין סימני מצוקה של הכליות גם כשבדיקות הדם יוצאות תקינות. חשוב לאבחן חולשה אפשרית בכליות ולתת רפואה מונעת כמה שיותר מוקדם. אם הכליות נפגעו, לא ניתן להשיב את המצב לקדמותו, אולם ניתן בהחלט למנוע נזק נוסף באמצעות טיפול תזונתי וצמחי מרפא.

שלום יקרה,

סובלת מהשתנה תכופה? מכאבי גב תחתון? מכאבי ברכיים? ייתכן שהכליות שלך דורשות תשומת לב!

על פי הרפואה הסינית הכליות מאחסנות את הג'ינג – תמצית החיים שלנו – הכלולה במטען הגנטי שלנו כמו סוללה. היא אמנם הולכת ומתכלה, אך אם נתנהג איתה בעדינות היא תחזיק מעמד ותתן לנו אנרגיה הרבה זמן.

תפקיד הכליה לסנן מהדם חומרי פסולת ולהוציאם באמצעות נוזל השתן. אנחנו חייבים לשמור עליה בריאה על מנת שתתפקד היטב:

פגיעה בתפקוד הכליות גורם להצטברות פסולת ונוזלים בגוף; להפרעה במאזן המינרלים, כמו אשלגן, מגנזיום, סידן וזרחן; ולהפרעה בייצור חומרים חיוניים כמו ויטמין D ואריתרופואטין (הורמון המיוצר בכליה ומעודד יצירת כדוריות דם אדומות). לכל פגיעה כזו יש אפקט שרשרת של הרס (לדוגמה, חוסר ויטמין D פוגע במצב הסידן).

פעמים רבות אני רואה בעין סימני מצוקה של הכליות גם כשבדיקות הדם יוצאות תקינות, כי לעיתים קרובות התפקוד הפגום של הכליה אינו מראה שינוי בולט ברמת הקראטינין בדם.

חשוב לאבחן חולשה אפשרית בכליות ולתת רפואה מונעת כמה שיותר מוקדם. אם הכליות נפגעו, לא ניתן להשיב את המצב לקדמותו, אולם ניתן בהחלט למנוע נזק נוסף באמצעות טיפול תזונתי וצמחי מרפא. גם אם המטופל סובל ממחלות נוספות כמו לחץ דם או סוכרת, או מחלה אוטואימונית או מחלה לבבית ניתן להתאים אורח חיים בריא שלא יכביד על הכליות.

מחלה כרונית מתפתחת בהדרגה ולכן גם התסמינים מופיעים בהדרגה. ככל שהנזק חמור יותר כך גם התסמינים.

גם במקרים של מחלה כרונית קשה כאשר הכליה מתפקדת כ- 40 אחוז מהתפקוד המלא ומעלה ניתן לסייע בדרכים טבעיות. הגורמים למצב הם לחץ דם גבוה, עודף שומנים בדם, או עישון בעבר (גם מתון). מחלת כליה כרונית נוטה להחמיר במשך הזמן, ולאחר חודשים – ולעיתים לאחר שנים – היא עלולה להפוך אצל חלק קטן מהחולים למחלת כליה סופנית (End Stage Renal Disease ובקיצור: ESRD). מחלת כליה סופנית מצריכה מציאת תחליף לכליה שאינה מתפקדת. התחליף הזה עשוי להיות טיפולי דיאליזה או השתלת כליה.

הכליה מתחילה להזדקן בסביבות גיל 35. אצל אנשים בריאים הירידה בתפקוד מתונה מאוד (כ-10% בסביבות גיל 70). ירידה תלולה אפיינית לאנשים עם גורמי סיכון קשים כמו סוכרת, מחלות אוטואימוניות או רקע גנטי גרוע.

 כליות - קטן

וגם כדאי לעשות חשבון נפש

על פי רפואת גוף–נפש רגש מסויים יכול להיות הגורם למחלה מסויימת וגם יכול לנבוע כתוצאה מחוסר איזון באיבר אשר אותו הוא מבטא.

כל רגש הוא לא שלילי או חיובי, אך הוא הופך להיות "פתולוגי" או לא מאוזן כשהוא נתקע – הפחד הוא רגש חיוני כיוון שהוא בא להזהיר אותנו מפני סכנות, אולם כאשר אנו לא מתמודדים עם המצב באופן רציונלי הפחד מתגבר ומשתלט עלינו, הופך לחרדה ומשתק אותנו.

לפי גישה זו הרגש המשויך לכליות הוא פחד. הכליות מכילות את כוח הרצון, ההתמדה, הכוח המנטלי, הפוטנציאל. פחד הוא אנרגיה שמורידה למטה – למשל נוכל לראות השתנת לילה או כאבי ברכיים ("פיק ברכיים").

אצל אדם הסובל מפחדים וחרדות יש צורך לחזק את אנרגיית הכליות ולחזק את הג'ינג ואז יהיה בכוחו להתגבר על הפחד – ובעסקת חבילה ישופרו גם תפקודים אחרים כגון כוח רצון והתמדה.

אישה בגיל המעבר

התזונה כטיפול לכליות חלשות

  • כדי לא להכביד על הכליות, על התפריט להיות רובו צמחוני ויש להימנע מחלבונים מהחי (בשר בקר, עוף , ביצים ומוצרי חלב). ניתן לאכול חלבונים לא מזיקים כמו מג'דרה, דגים, טופו, חומוס וטחינה, וקינואה.
  • חשוב להגביר צריכת סידן במזון ולהפחית צריכת זרחן שנמצאת בסידן ממוצרי החלב. לכן מומלץ לאכול סרדינים, שקדים, טופו, כרוב, ברוקולי, וטחינה מלאה מונבטת- העשירים בסידן.
  • יש להקפיד על צריכת הנתרן והאשלגן, כדי לסייע בשמירה על המלחים בגוף. מומלץ לא לאכול אוכל מעובד או מומלח. ניתן להשתמש במלח ההימליה, במידה.
  • האשלגן נמצא בפירות וירקות, ולכן לא להרבות באכילת ירקות ופירות.
  • יש להפחית פטרוזיליה וסלרי, כדי שלא יכבידו על הכליות.
  • רצוי לאכול אוכל מלא עם רמת סוכר נמוכה כמו קטניות, קינואה, קמח שיפון, סטיביה, סוכר קוקוס, כוסמת, שמן זית ועוד. חשוב להימנע מסוכר לבן וקמח לבן.

iStock_000010607807XSmall.jpg אורז  בסמטי

  • יש לצרוך מזונות עשירים באבץ אשר מגביר את יעילות ויטמין D: קטניות, אגוזים, נבט חיטה, דגנים מלאים.
  • חשוב לצרוך אומגה 3 מדגים כמו סלמון, מקרל והליבוט המפחיתים דלקת וכולסטרול ושומרים על מעטפת התא.
  • מומלץ שמן זית, איכותי , גרעיני דלעת, וגרעיני חמניות.
  • ובעניין נוזלים – מומלץ לשתות כ-6 כוסות מים, כדי לא להכביד על הכליות.

תוספי מזון

– אומגה 3

– D3 – צורה פעילה של ויטמין D.

-B  קומפלקס מונע הצטברות של הומוציסטאין – תוצר לוואי של חילוף חומרים.

צמחי מרפא מומלצים

(יש להתייעץ עם מטפל מוסמך בצמחי מרפא)

– קורדיספס

– רמניה

– אסטרגלוס

מאחלת בריאות טובה ושמחה בלב!

שלך,

רומי חוכמה

רומי חוכמה
רומי חוכמה הינה אירידולוגית, נטורופתית ומאמנת לאורח חיים בריא. מייסדת שיטת טיפול על שמה המשלבת בין אבחון אירידולוגי וטיפול נטורופתי טבעי, הכולל תזונה והתאמה אישית של תמציות צמחי מרפא.רומי בוגרת 6 שנות לימוד אירידולוגיה (אבחון דרך קשתית העין), נטורופתיה וצמחי מרפא. עוסקת בתחום מאז שנת 2000.במסגרת השיטה הייחודית אותה פיתחה מאבחנת ומטפלת רומי בבעיות בריאותיות שונות - החל מבעיות מטבוליות ועד מחלות אוטואימוניות. דרך הקשתית היא מאבחנת את מצב הגוף והנפש והשפעתם זה על זה, והטיפול נעשה באמצעות התאמה אינדיבידואלית של צמחי מרפא ותזונה, תוך התחשבות באבחון האירידיולוגי, בתרופות שהוא לוקח ובבדיקות דם. תפקיד צמחי המרפא הוא להעצים את כוח הריפוי של הגוף והנפש ולזרז את תהליך הניקוי, הריפוי ושיקום הגוף. התאמה של הצמחים הרלוונטיים, מגדילה את סיכויי ההחלמה ומקטינה למינימום את הסיכון לתופעות לוואי.בנוסף מנהלת רומי סדנאות שונות בשיטה זו, ביניהן: סדנאות הרזיה וניקוי רעלים, הכנת הגוף להריון, בישול בריא, בישול טבעוני, בישול דל סוכר, בישול בעל אינדקס גליקמי נמוך, בישול דל חומציות ובישול דל גלוטן. כמו כן, מרצה ומלמדת אירידולוגיה במכללות שונות, ומעבירה כנסים והרצאות בנושא.למקצוע הגיעה רומי כאשר קרובת משפחתה, מדרגה ראשונה חלתה בסרטן השחלות והרופאים נתנו לה כשנה לחיות. באחד הביקורים שלה בבית חולים שמעה את הרופא ממליץ לקרובת משפחתה לאכול שוקולדים ובשר בקר. "ברגע ששמעתי את זה חשכו עיני והבנתי שאני צריכה להציל את קרובת המשפחה שלי", היא מספרת. "כבר ידעתי שסוכר מזין את הסרטן ובשר מכיל כל כך הרבה רעלים שהגוף שלה לא יוכל להתמודד איתם. לקחתי את המושכות לידיים ועברתי איתה תהליך ריפוי טבעי בשיטת אן ויגמור וכמובן טיפול רגשי. היא יצאה מהמחלה ובריאה כבר מאז 1996".מהי אירידולוגיה? אירידולוגיה היא שיטת אבחון דרך קשתית העין, הקיימת אלפי שנים וידועה עוד מתקופת האיסיים. לכל אדם מבנה גנטי משלו ובעיות הייחודיות לו, והעיניים הן למעשה הפתח החיצוני של המוח המשמשות כמפה קטנה של הגוף שלנו, בה משתקפים כל אברי הגוף. כל שינוי בריאותי או נפשי נותן את אותותיו בעין, עוד לפני התוצאה בבדיקת הדם. הצבע ומרקם של קשתית העין מייצג את התכונות התורשתיות: החולשות הנרכשות והמולדות, השינויים ההורמונליים, מידת העומס הרעלי בגוף (המקומי והכללי), אלרגיות ועוד ומשקף את אורח החיים, בעיקר דרך התזונה. האירידולוגיה מפנה אותנו לעידן החדש בהתאמת תזונה – תזונה גנטית, התאמת טיפול תזונתי אישי שבו ניתן לנתח את השפעת המזון, בהתאם לגנום המבדיל אדם אחד ממשנהו. דרך האבחון ניתן לראות איזה סוג מזון אינו מתעכל טוב ומה גורם לאלרגיה ולכאבי ראש.רומי חוכמה, רעננה טל': 09-7745305, 052-8781537 מייל: rhochma@gmail.com אתר: www.hochma.co.il