אגו- הקשר בין התגובות שלנו לבין התגובות של הילדים

ילדים במצבי רוח שונים

אגו / פניה זהר

שלום, רציתי שנדבר היום על האגו שלנו. כמה זמן במהלך היום הוא מדבר במקומנו ו לעיטים נהפך לדובר שלנו. בואו ננסה ולבדוק מתי הוא מחליף אותנו בסיטואציות הקשורות לזוגיות, למפגש עם ילדנו, בצוותי עבודה ואין סוף לדוגמאות.

כמה פעמים הוא תקעה אותנו? כמה פעמים הוא שירת אותנו? ( עם יש דבר כזה?) וכמה פעמים הוא היה מעלינו?

תנסו לדמיין כשאנחנו עומדים בסיטואציה פשוטה עם ילדנו או באיזה ויכוח עם הבני זוג שלנו. לפני ….תעצרו רגע ותחשבו: מי מדבר עכשיו? לילדים שלנו יש מה לומר ולפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו שואלים: מה היה קורה עם לפעמים הייתם זורמת איתו?

באחד המפגשים שלי עם אחד המשפחות, מרוב להגיד "לא כי ככה אני החלטתי" הם עיבדו את "הכן" ותאמינו או לא הוא גם חלק מהסמכות שלנו כהורים. לדעת לבחור את ה"מלחמות" שלנו, זאת אומנות ובהחלט אפשרי ורצוי. ככה פועל האגו המאוזן. איך לעשות זאת? במפגשים שלנו אתם תפגשו עם עצמכם, אין כוונה לצייר עולם שאנחנו רוצים לשמוע. אחת הדרכים, זה להבין שהילדים שלנו רק יוכלו לשנות את התגובות או ההתנהגות שלהם, עם אנחנו נשנה את ההתייחסות ובתגובות שלנו. בהרבה מקרים ההורים לא מצליחים להבין למה הילדים לא משנים את התנהגותם. "ניסינו כבר את הכל ובכל דרך". מה היה חסר?

חמש דרכים לשמור על אגו מאוזן  שכדאי שתקחו איתכם! 

      לא להכנס למגננה. גם אם הביקורת שגויה על דעתכם אין טעם להגן על דעתכם.

      להקשיב ללא דעה קדומה – לשאול שאלות אמיתיות ולא כאלה שמתמרנות תשובה שתביא לתשובות שתחזקנה כביכול את דעתכם.

      לבקש משוב ועיצות מבני הזוג, חברים, איש מקצוע.

      להגיד אני לא יודע, יחזור אליך יותר מאוחר.

      לומר את אשר על ליבכם ועל דעתכם אך ברגישות.

שלושה פרמטרים על מנת לאזן את האגו המנופח – צניעות, סקרנות, יושרה.

 אימון שיטתי ועקבי יכול לסייע לתכונות אלו שהפכו למטרה שלכם להיות חלק מהאישיות המוקרנת שלכם. תכונות אלו מאפשרות לנו לראות שאנחנו לא יודעים הכל ויש לנו תמיד למה להקשיב וממה ללמוד.                                                                                                                                        היושרה תאפשר לא להתפשר ולראות תמיד היכן אנן עומדים ולחתור לעבר האמת שלנו.

 צניעות אין כאן הכוונה לאגו חלש ללא בטחון וללא עמוד שידרה אלא להיות עם עמדות ברורות ולהיות גמיש לשמוע ביקורת, דעה, מידע נוסף או מחשבה שיש בה חוכמה גם היא לא בדיוק כמו שלכם.

לסיום, ניהול באגו חסר גבולות לא יוביל אותנו למקומות טובים, כי בדרך מתפספסים אלמנטים חשובים רבים.

הצעד הראשון שתהיה אתה פתוח לרעיונות של אחרים גם עם הם הילדים שלכם, תקשיב להם אט אט, ברוגע, הקף את עצמך באנשים שיש להם אגו מאוזן ואני בטוחה שחלק גדול בגידול ילדנו תעבור בשלווה ובשלום.

ילדים עושים פרצופים למצלמה