"תשוקה לטינית" במוזיאון תל אביב

התזמורת הקאמרית הישראלית בקונצרט חגיגי של סרסואלות, שירים וריקודים של מלחינים מספרד וארגנטינה. חגיגה מוזיקלית וויזואלית, של צלילים וצבעים לטינים מלאי תשוקה.

טולה
בתמונה:ורג'יניה טולה צילום: יח"צ

התזמורת הקאמרית הישראלית בקונצרט חגיגי של סרסואלות, שירים וריקודים של מלחינים מספרד וארגנטינה לכבוד 100 שנה להולדתו של המלחין אלברטו חינסטרה.
אלברטו אוואריסטו חינסטרה , Alberto Evaristo Ginastera, היה מלחין ארגנטינאי בסגנון קלאסי. חינסטרה הנולד ב-1916, נחשב לאחד מחשובי המלחינים הקלאסיים של אמריקה הלטינית. הוא נפטר ב- 25 ביוני 1983.
הקונצרט היה חגיגה מוזיקלית וויזואלית, של צלילים וצבעים לטינים. אפילו הנגנים לבשו שחור ואדום, כדי להבליט את הדרמה הלטינית. סערה של רגשות התחוללה על הבמה, "ברקים" רועמים של כינורות ותופים.

כארגנטינאית, לא יכלתי שלא לשים לב, שחלק גדול מהקהל היה ארגנטינאי, אפילו כיבדו אותנו בנוכחותם שגריר ארגנטינה ושגריר אורוגוואי
.

הקונצרט חולק לשני חלקים. בחלק הראשון דה פאיה: שבעה שירים פופולריים ספרדיים ובחלק השני חינסטרה: בלט "אסטנסיה", אופ. 8.

20170209_203837_HDR~2 (3)

הזמרת מצו-סופרן מארגנטינה, ורג'יניה טולה, לבשה כמיטב המסורת, שמלה שחורה בסגנון ספרדי עם שאל פרחוני והכניסה אותנו לאווירה המיוחדת של הערב.
אליה הצטרף על הבמה, הזמר טנור מונצואלה, אכילס מצ'אדו. יחדיו הם שרו דואטים מלאי חן ותשוקה. השיא היה בביצוע של הטנגו "El Dia Que Me Quiras", שהולחן על ידי Carlos Gardel ונכתב על ידי Alfredo Le Pera. שיר זה הוא אחד משירי הטנגו המוכרים בעולם הלטיני ובכלל, והשאיר את הקהל מרוגש ונפעם.

כפי שציינתי בחלק השני, נוגנה יצירתו של אלברטו חינסטרה , הבלט אסטנסיה. המנצחת , בן דור, בחרה לנגן באירוע יצירה זו בפעם הראשונה בארץ במלואה. ההיכרות של ג'יזל עם המלחין חינסטרה החלה לפני שנים רבות והגיעה לשיאה כאשר ניצחה בן דור על הבכורה האירופאית לאופרה האחרונה שלו, "ביאטריצ'ה צ'נצ'י" בז'נבה ועל יצירות נוספות של חינסטרה במדריד. כמו כן, בן דור הקליטה את הבלט "אסטנסיה" מאת חינסטרה עם התזמורת הסימפונית של לונדון.

Gisele3A-crop
בתמונה: ג'יזל בן-דור צילום: יח"צ

היצירה נכתבה לבלט ולכן היא איננה מוכרת לקבל הרחב. יצירה זו מתארת את סיפורו של בחור צעיר, המגיע מבואנוס אירס לחווה בפאמפס. שם האנשים הם קשיי יום והוא נחשב לזר. הוא מתאהב בבת המקום והוא נאלץ להוכיח את עצמו כדי לזכות בליבה. הוא מתחרה ב"מלמבו", שמבוסס על מקצב של הבוקרים הדרום האמריקאים. זוהי תחרות ריקוד בין גברים, שבו רוקדים מבלי להפסיק. המנצח הוא מי שנשאר עומד.
צמד רקדנים עלו לבמה ורקדו את האינטרפרטציה שלהם לסיפור על הבמה. הם נלחמים, מקרבים ומתרחקים ואף "מתפרקים" על הבמה. ולבסוף גם מתאחדים יחדיו.

20170209_221215_HDR~2 (2)

דמות נוספת שהתלוותה, היתה של הגאוצו, שהוא "הקאובוי" של דרום אמריקה. אותו ביצע אכילס מצ'אדו. הוא הקריא מספר בתים מתוך הפואמה "מרטין פיירו", פואמה אפית של הארגנטינאי חוסה הרננדס ,שנחשבת לאחת החשובות והידועות ביותר בספרות הדרום האמריקאית המקומית.

20170209_220309_HDR~2 (2)

ביצירה של חינסטרה, אם תעצמו את העיניים ותקשיבו רק למוזיקה, תוכלו לחוש ולשמוע את העלילה. זוהי יצירת מופת סוערת ומסעירה את החושים. ולדעתי, היא הייתה השיא של הקונצרט.

מאחלת לכם חגיגה לטינית סוערת 🙂

XOXO

אחת שיודעת 😉

"תשוקה לטינית" משתתפים:
ג'יזל בן-דור (ארה"ב), מנצחת
ורג'יניה טולה (ארגנטינה), מצו-סופרן
אכילס מצ'אדו (ונצואלה), טנור
התזמורת הקאמרית הישראלית

קרין מילשטיין
סטייליסטית, מאמנת כושר ובוגרת תואר שני לתקשורת ועיתונאות. זה מה שיוצר את הבלוג על תרבות, סגנון חיים, טיולים, ביקורת ספרותית, שירה ועוד... מוזמנים לקרוא, להגיב ובעיקר להנות... XOXO אחת שיודעת ;-)