תרבות השפע – איך אפשר לבחור?

בחורה עם מחשב נייד

53643482_261918191356713_481526483114786816_n

לא מזמן הייתי ברומא. זהו. רק רציתי לספר לכם את זה 🙂 סתם.
לא עשיתי הרבה שופינג. היתה לי מטרה אחת. לקנות מגפיים. איזה מקום יותר טוב לקנות בו מגפיים מרומא? יש שם אלפי חנויות, בכל חנות, מאות דגמים.
ובכן, לא קניתי מגפיים.

אמל"ק – שפע אפשרויות מקשה על הבחירה שלנו, כך שבניגוד למה שאנו מאמינים – אילוצים דווקא עוזרים לנו לבחור. היכולת לקבל החלטה מושלמת לא קיימת והנסיונות לעשות זאת גורמים לנו לצער ואכזבה.
לכן כדאי לבחור תחומים ספורים בלבד בהם נשקיע בתהליך הבחירה. בשאר התחומים מומלץ להתאמן על בחירה ממספר אופציות מצומצם בלבד.
אט אט, כדאי להעתיק יכולת זו לתחומים נוספים.
לבסוף מומלץ להתאמן על הכרת תודה ומציאת היתרונות בבחירות שעשינו.

______________________________________________

בארי שוורץ טבע את הביטוי פרדוקס הבחירה – שגורס כי המבחר המציף משתק את האנשים. כאשר הם כבר בוחרים, הם צפויים להרגיש פחות טוב עם הבחירה שלהם, כי כשהמבחר כה גדול ואף בחירה אינה מושלמת, קל לדמיין שתמיד יש משהו טוב יותר שיכלנו לבחור בו.

לעודף בחירה יש השפעות נוספות: אנחנו מעכבים יותר ויותר את הבחירה שלנו, ואז מעלים את הציפיות מהבחירה שעשינו- שכן אנו מושקעים בה הרבה יותר ואז, גם נוטים להאשים את עצמנו על בחירה גרועה.
בקיצור, לא פלא שלא קניתי מגפיים – מגוון האפשרויות גרם לי לצפות למצוא את הזוג המושלם. אם הייתי קונה בסוף, הסיכוי שהייתי מתאכזבת מהם היה מאד גבוה.

ככל שיש יותר אפשרויות בחירה כך המסננים שלנו – הפרמטרים לבחירה, צריכים להיות טובים יותר. חשוב שתהיה ברירת מחדל – פרמטרים קבועים שברורים לנו מראש ואותם לא ניתן לשנות. למה? כי אנחנו לא אוהבים לבחור. בחירה מעלה את חוסר הוודאות ואנחנו יצורים שאוהבים ודאות ושליטה. זה הישרדותי.

אבל מה עושים כשהעולם מסרב בתוקף לקבל החלטה במקומנו? בספר שלו, נותן שוורץ כמה עצות פרקטיות:

1. לבחור תחומי חיים בודדים בהם ההחלטות שנקבל הן באמת משמעותיות – למשל, עבודה או מקום מגורים – ולהקדיש להם זמן ואנרגיה, ואילו בתחומים אחרים, פשוט לקבוע באופן שרירותי שאנחנו מסתפקים למשל רק בשלוש אופציות.

2. לזכור שה"ממקסמים" – האנשים שמעוניינים לבצע תמיד את הבחירה המושלמת *סובלים* הכי הרבה – מהתעסקות יתר, מציפיות למושלמות שלא מתממשות, מחרטה על מה שבחרו, ומאכזבה. במקרים קיצוניים, האכזבה תוביל אותם להימנעות מבחירה עתידית.
הטריק הוא לזהות באילו תחומים בחיים קל לנו להסתפק ב”מספיק טוב”, להבין איך אנחנו עושים זאת, ולשכפל את היכולת הזו לתחומים בחיים.

3. כאשר ההחלטה היא סופית, ללא אפשרות לחרטה, מתרחשים תהליכים פסיכולוגיים שונים שמגבירים את תחושת הסיפוק מהבחירה שעשינו. אם אפשר לשנות את ההחלטה, תהליכים אלה מתרחשים בעוצמה פחותה. לכן עדיף להחליט ללא אפשרות לחרטה.

4. להתאמן בהכרת תודה על הבחירה שעשינו ובמציאת היתרונות שבה.

noashalev
פסיכולוגית תעסוקתית. מספקת שירותי ייעוץ, ליווי וטיפול תעסוקתי, בצמתי בחירה, שינוי ומשברים בקריירה, הכנה לראיונות עבודה וליווי בחיפוש עבודה. הקליניקה ממוקמת בשוהם ובתל אביב.http://noa-shalev.com/