תקיפה מינית היא השחור החדש

לרגל יום האישה, צפיתי בשני סרטים של יוצרות ישראליות.
לשתיהן קוראים מיכל ושניהם עוסקים בתקיפה מינית.
האחד מצוין, השני פחות.

Photo by Mihai Surdu on Unsplash
Photo by Mihai Surdu on Unsplash

הביטוי הטרדה מינית נכנס חזק לדיבור הישראלי. לא בטוחה אם זה שינה במשהו את הסטטיסטיקות של מספר הנפגעות, אבל לפחות זה נושא שמדברים עליו.

השבוע צפיתי בשני סרטים ישראלים שמתעסקים בתקיפה מינית ובהשלכות שלה.

 

הסרט אישה עובדת של מיכל אביעד

והסרט סדקים שכתבה מיכל אקרמן

 

 מתוך הסרט אישה עובדת של מיכל אביעד  צילום ורד אדיר

מתוך הסרט אישה עובדת של מיכל אביעד צילום ורד אדיר

אישה עובדת מספר על אורנה, נשואה ואמא לשלושה ילדים, שעובדת בחברת נדל"ן ועל יחסיה עם הבוס שמעריך אותה ומטריד אותה במקביל.

מיכל אביעד בונה ברגישות את תחושת הבלבול אצל אורנה. היא מייצרת הבנה למורכבות של הסיטואציה ולמלכוד ולמחנק שבתוכו הגיבורה אורנה נמצאת, עד לשבר שמגיע בסופו.

לא פעם מתלוננות נשאלות: למה לא שמת גבול ברור? למה לא התפטרת? למה נזכרת עכשיו? למה לא התלוננת בזמן אמת? למה לא סיפרת לבן או לבת משפחה קרובים?

מיכל אביעד מובילה את הצופים ביד בטוחה ובסבלנות, להזדהות עם אורנה ולהבין איך מסכת ההטרדות מתרחשת בזמן אמת, ומהן התשובות לכל השאלות האלה.

אישה עובדת הוא סרט מצוין!

הסרט יוצא להפצה בקולנוע בחודש יוני.  אבל לכבוד חודש האישה יש מספר הקרנות שלו. תעשו לעצמכן טובה ולכו לראות אותו. סרט חובה!  

 

סדקים של מיכל אקרמן ואריק לוביצקי
סדקים של מיכל אקרמן ואריק לוביצקי

סדקים של מיכל אקרמן שם את הפוקוס על אשתו וילדיו של התוקף והמחיר הכבד שהם משלמים בעקבות החשיפה.

הסרט מספר על מרב גולדן אשתו של פרופסור בכיר שעולמה חרב עליה, כשבעלה מואשם על ידי דוקטורנטית צעירה בכפייה מינית.

הסרט מתייחס לתקיפה המינית, כאל ארוע רב נפגעים שיש בו יותר מקורבן אחד. מעגל הקורבנות מתחיל בנפגעת וממשיך באשתו, ילדיו ומשפחתו של התוקף. 

זוהי זווית מעניינת שמספרת את סיפורם של אנשים שנקלעו לתוך סערה בה הם לא אשמים, אבל הם נאלצים לשלם על כך מחיר כבד.

מיכל אקרמן עוסקת שנים ארוכות בהדרכות של מניעת הטרדות מיניות בארגונים, ונדמה שהעבודה השתלטה לה על התסריט.

התחושה היא שהדמויות מקריאות טקסט מדף מסרים במקום לדבר כמו אנשים רגילים. הדבר מייצר חוסר אמינות ודידקטיות והפריע לי לצלול לתוך הסיפור.