שפת אם

היום חל "יום שפת האם הבינלאומי". זה יום המציין רב-גוניות תרבותית, פתיחות והקשבה לקולות שונים, למודעות חברתית ולסובלנות. לכל מי שהשפה יקרה ללבו, אין צורך להבהיר כמה כֹֹּח יש במילה, ועד כמה חשוב הדיוק בבחירתה ובהבנת המשמעות שלה להבנת הזולת והמציאות בה הוא חי.

שפת אם ספרה של סוזט היידן אלגין

היום חל "יום שפת האם הבינלאומי". זה יום המציין רב-גוניות תרבותית, פתיחות והקשבה לקולות שונים, למודעות חברתית ולסובלנות. לכל מי שהשפה יקרה ללבו, אין צורך להבהיר כמה כֹֹּח יש במילה, ועד כמה חשוב הדיוק בבחירתה ובהבנת המשמעות שלה להבנת הזולת והמציאות בה הוא חי.
השפה קובעת מה אנחנו חושבים, מה אנחנו מזהים ובמה אנחנו מבחינים (סבטקסט, ניואנסים או גם צורות שונות של פתיתי שלג, לדוגמא). השפה היא דרך להעברת מידע, ובעיקר היא "סוכן של משמעות" – מערכת המבְנה את המציאות, ובאמצעותה אנו מכוננים את החברה מוסדותיה ומוקדי הכח בה.

שפת אם ספרה של סוזט היידן אלגין
שפת אם ספרה של סוזט היידן אלגין

 הספר שפת אם  של הבלשנית סוזט היידן אלגין, יצא ב-2008.  זה היה אחד הספרים הראשונים שבחרנו להוציא בהוצאת "קדמת עדן" (ממנה התפצלה הוצאת "סיאל").
הספר מתאר עתיד דיסטופי של החברה האמריקאית, בשנת 2205, כאשר נחיתותן האינטלקטואלית של נשים זכתה ל'הוכחה' מדעית, וגברים פטריארכליים בשלטון מבטלים את התיקון ה-19 לחוקת ארצות הברית, נגזלות לחלוטין זכויות האזרח של נשים, והן מוגדרות כרכוש עובר לסוחר.

בעולם חדש ואכזר זה, שתי נשים – האחת בלשנית מבריקה, האחרת משרתת מרדנית – עתידות להעמיד במבחן את שלטונם של הגברים. אלא שבלא ידיעתן, המהפכה כבר יצאה לדרך: נשים השוהות בבתי-העקרות המבודדים, עמלות זה שנים על הכלי החשוב היותר באמצעותו ניתן יהיה לחולל שינוי אמיתי – שפה חדשה, שתאפשר לנשים לומר מה שביקשו להגיד משחר ההיסטוריה, ולא היו להן המילים.

על הכריכה שעוצבה ע"י סטודיו עינהר, ביקשנו לשים את צילומה של אנג'ליקה שר – צלמת ישראלית, שאהובה עלינו במיוחד. עבודת אמנות זו נבחרה לכריכה משום שהיא מדברת על השתקה ומחיקת זהות.
בצילום המטריד, עומדת אשה צעירה מאד בחלל אניגמטי. היא לובשת בגד כתום (אסוציאציה למדי אסירים בארה"ב?), בעל קונוטציה פתיינית (בד שקוף, אמרת תחרה) הגדול כפי מידותיה, בטנה תפוחה וידיה שמוטות. מיציבתה ניכרת אי הנוחות וההשפלה שבמעמד.

שפת אם היה לספר פולחן קלאסי מאז צאתו לאור בשנת 1984. יצירה מרתקת, עתירת הומור חריף ואמירות נוקבות, העוסקת בתקשורת בין גברים ונשים, וביכולת לגשר בין המינים בחברה ששבה והרחיבה את הפער כמעט לבלי-השב.

שפת אם