שמיכת טלאים מספרת סיפור

כל "טלאי" נעשה בידי אחת הנשים בקהילה, מספר סיפור הקשור לקהילה וכל הסיפורים יחד עוזרים למי שעומדת להצטרף למעגל הנשים הבוגרות להרגיש חלק מהשלם,

זוכר/ת את הסרט "שמיכת טלאים" עם וינונה ריידר?

אחד הדברים הזכורים לי במיוחד הוא המנהג של הנשים לשבת ולהטליא יחד שמיכת טלאים, כמתנת נישואים לכלה המיועדת. כל "טלאי" נעשה בידי אחת הנשים בקהילה, מספר סיפור הקשור לקהילה וכל הסיפורים יחד עוזרים למי שעומדת להצטרף למעגל הנשים הבוגרות להרגיש חלק מהשלם, חלק מהסיפור הקבוצתי, ולהמשיך אותו מאותה נקודה בה הופסק.

בואו נישאר רגע עם דימוי הכלה.

כלה,מרגע שנישאה והיא אשת-איש, אמורה לנהוג על פי קודים מסויימים, ללמוד התנהגויות חדשות, שלא היתה מחוייבת להם כנערה בבית אביה.וזה לא פשוט לעשות את המעבר הזה.

וכך גם העם (ה"כלה") אחרי החזיון האור-קולי המרשים למרגלות הר סיני (ה"חתונה" בין אלוהים לעמו),קבלת עשרת הדיברות (יש אומרים-ה"כתובה"), אמור מעתה ואילך להתנהג על פי קודים מוסריים מסויימים .

והעם מקבל את חוקי-האתיקה-המוסרית הזאת ממשה, בצורה של סיפורים קצרים (פרשת משפטים).

כמו שמיכת טלאים עשויה ריבועים ריבועים, שכל אחד מהם מספר סיפור קטן מחיי היום-יום, תרחיש אפשרי שיכול לקרות בין שכנים, בין בני משפחה, בבית, בשדה, כך פורש משה בפני העם את החוקים (המשפטים): אם יקרה מקרה כזה וכזה-כך וכך יהיה עליכם לנהוג.

טלאים לפרשת משפטים (1)

החוקים (המשפטים) הם חוקים חברתיים ומוסריים והמכנה המשותף להם: "שן תחת שן".

במילים אחרות, לכל מעשה יש מחיר, יש אחריות. ובחלק מהמקרים המחיר הוא מוות.

ולכן בולט מאד היעדר האיום בעונש במקרה של העני, שמסר את כסותו כעירבון להלוואה.

המלווה חייב להחזירה לו לעת ערב "כי היא כסותו לבדה היא שמלתו לעורו במה ישכב והיה כי יצעק אלי ושמעתי כי חנון אני".

ההסבר הניתן לחוק להחזיר את הכסות לעת ערב הוא -כי אלוהים הוא חנון!

איך אולי מרגיש אחד מן העם, שעד לא מזמן היה עבד, שהתאכזרו אליו, כשהוא שומע את אלוהים אומר שהוא ישמע את זעקת האומללים כי הוא חנון?

אומרים כי עבד ששפר גורלו והופך להיות אדון, מתנהג לא פעם כגרוע שבאדונים, ומתאכזר אל הנחותים ממנו. היפוך של דפוס הקרבן בדפוס המקרבן.

מי שספג אכזריות, מי שהיה קרבן, בקלות רבה יהפוך להיות אכזר כלפי אחרים תחתיו. במיוחד אם הם מזכירים לו את הקרבן שהוא היה.

ופתאום המילה חנון, נותנת פתח ליציאה מדפוס הקרבן והמקרבן.

מאפשרת בחירה של התנהגות אחרת:

אולי גם אני יכול להגשים את אותה מידה של היות אדם חנון בהתנהגותי, להיפרד מהדפוסים של קרבן ומקרבן, להינצל מהמעגל ההרסני הזה ולפגוש בתוכי איכות חדשה של אלוהות חנונה?

אולי אני יכול "לכתוב" לעצמי "סיפור" חדש שבו מככב "אני" שהוא חנון ורחום?

מידת החמלה היא מידה שיש בה איכויות ריפוי גדולות, ואני מברכת את כולנו שנדע לגלות אותה בתוכנו, ולנהוג בה כלפי זולתנו וגם כלפי עצמנו, במיוחד במקומות בהם אנו נוטים להלקות ולייסר את עצמנו.

תמר פלג  MA,CP
*לגלות את קולך בתוך הסיפור ואת קול הסיפור בתוכך*

יועצת ומנחה קבוצות ויחידים בריפוי מערכות יחסים וקידום מיומנויות תקשורת
עובדת עם סיפורי החיים האמיתיים בשילוב עם סיפורי המקור
באמעות פסיכודרמה, ביבליודרמה ו NLP.

כותבת ומחברת סיפורים ומדרשים-עכשוויים בהשראת סיפורי המקור בראייה עכשווית ורלוונטית לחייך.