מראות של הלב ושיקופים: מה הילדים רואים כשהם מתבוננים בעיניים שלנו?

בחורה עם מחשב נייד

רעיון לניסוי לכאורה פשוט, בפועל קשה:

תחליטו על יום אחד במהלך השבוע הקרוב, להיכנס עם מראה קטנה הביתה. שימו אותה בהישג יד (לדוגמא צמודה לפלאפון, או מוצלח מזאת, תאתגרו את הפלאפון באפליקציית מראה וכל אחר הצהריים תפעילו אותה). 

תביטו על עצמכם ברגעים לא צפויים (והמהדרין יכולים לצלם):

– איך אתם נראים כשאתם מחמיאים ואומרים "ציור מקסים"… לאן העיניים שלכם פונות (שמעתי לא פעם ילדים אומרים שהם נפגעים שההורים אומרים "סתם" מחמאות בלי להסתכל)…

– איך אתם נראים כשאתם נוזפים, עד כמה הפנים מגיבות באופן פרופורציונאלי לפעולה של הילד? (הוא הרביץ לאחותו – האם היו לכם פנים ברורות בדרישה להפסיק אלימות? ואם לא, אני מניחה שיש סיבה טובה. מהי?)… מנגד, הוא עשה משהו פעוט לא לרוחכם (לדוגמא לא החזיר צעצוע למקום) עד כמה הכעס שלכם בעוצמה גבוהה והפנים מבהילות? (ועד כמה יש צורך להיות מבהיל במקרה כזה)?

הנטייה הטבעית היא "להתמכר/להסתגל/לדבוק" בהרגלים ודפוסים, גם כאשר אלו אינם משרתים היטב. 

בעולם הגשמי, לדוגמא במהלך גמילה מעישון אתם בוחנים אם עישנתם סיגריות במהלך היום, וכמה…

בתהליך דיאטה מבוקר, אתם בוחנים מה אכלתם, וכמה…

בניסיון לסגל אורח חיים ספורטיבי, סופרים כמה קלוריות שרפתם בפעילות, כמה בריכות שחיתם, כמה זמן צעדתם ומהו הדופק הלב..

בדיוק כך – ניטור ובדיקה עצמית זהו שלב חשוב בתהליך עבודה טיפולי בממלכת הרגש. שלב לא פשוט, בו מתמקדים בעובדות.

אבל בלי להסתכל לעובדות בעיניים, להבין את נקודת המוצא, לא נמצא את הדרך לארץ חדשה…. השבוע, בואו, בחרו "יום אומץ" התבוננו בעצמכם…
 
אם תרצו, מוזמנים לשתף, להתייעץ, לשוחח.

להתראות, עדי

מתמחה בטיפול בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית CBT
ילדים, מבוגרים והדרכת הורים
אבחון דידקטי/פסיכודידקטי M.A טיפול בלקויות למידה
אתר http://www.adi-kaufman.com/
אבחונים דידקטיים בהסכם עם קופת חולים כללית
 

 

Erik Johansson