שיעורי הבית לילדים. כאב הראש שלנו. טיפים עם פז"ם.

במהלך השנים, למדתי לזהות מתי הילדים שלי לא מכינים שיעורי בית ומורחים אותי בתשובות מתחמקות: כשהתשובה הקבועה לשאלה היא: "אין שיעורים", כשאף פעם אין שיעורים, כשהמחברות ריקות, כשהחוברות ריקות, כשהיומן ריק. כשהם עונים לי: "הספקתי בכיתה, בהסעה, בהפסקה". כשהם לא עונים.

בחורה עם מחשב נייד

יום אחד הבנתי. היחסים שלנו בבית מתנהלים סביב השאלה היומית: "יש לך שיעורי בית?". הבנה זו הייתה תחילתה של שינויי ביחסים שלי ושל שיעורי הבית.

הכנת שיעורי בית עם הילדים

הכנת שיעורי בית מופיע במקום מכובד בראש רשימת הסיבות למריבות של הורים עם ילדיהם.  קיים בי קונפליקט הורי חזק בין הרציונל  האומר שהאחריות על הכנת שיעורי הבית היא של הילד והרציונל האחר שבי, שאומר לי, שחייבים לדרוש ולא לוותר לילד על האחריות שלו. זהו קונפליקט מורכב ועתיר ילדים אצלי בבית ובלב. הטיעונים שלי נעים בין התנגדות לעצם רעיון שיעורי הבית  לבין ראיית הכנת שיעורי הבית כדרך הכרחית לתרגול ולמידה (בחלק מהמקצועות).

בחרתי לשלוח את הילדים שלנו לבתי ספר ממלכתיים. בבתי ספר אלו, על פי רוב, נהוג לתת שיעורי בית. בבתי ספר אלו, שיעורי בית הן חלק ממסגרת המחויבויות הלימודיות של התלמידים. לאי הכנת שיעורים יש משמעויות הן בהפנמת הלמידה והן בציונים.

במהלך השנים, למדתי לזהות מתי הילדים שלי לא מכינים שיעורי בית ומורחים אותי בתשובות מתחמקות: כשהתשובה הקבועה לשאלה היא: "אין שיעורים", כשאף פעם אין שיעורים, כשהמחברות ריקות, כשהחוברות ריקות, כשהיומן ריק. כשהם עונים לי: "הספקתי בכיתה, בהסעה, בהפסקה". כשהם לא עונים.

אני משתפת אתכם במגוון רעיונות שעוזרים לילדים שלי, לי ולמטופלים שלי בהתמודדות עם שיעורי הבית.

  • בסוף יום לימודים, אף ילד לא רוצה להכין שיעורים. ישנם ילדים עם משמעת פנימית שיעשו אותם לבד. רוב הילדים יתקשו לגרד את עצמם אל השולחן ולעבוד. חפשו דרכים להעלות את המוטיבציה של הילד שלכם להכין שיעורים: פחות ריבים, המורה מאמינה בך, כיף להצליח במבחן עוד…
  • אם הכנת השיעורים פוגעת ביחסים שלכם עם הילד – כדאי לשוחח עם המורה ולחשוב על התאמות בכמות השיעורים. עובדתית, הורדת כמות השיעורים מעודדת את הילד לעשות אותם. וההפך, כמות גדולה של שיעורים, מייאשת ומרחיקה.
  • תחרות מול השעון – מי ינצח? האם הילד שלכם יצליח לסיים את השיעורים שלו לפני שהזמן  יעבור (חצי שעה עד שעה בהתאם לגיל הילד).  ההבנה של הילד שהוא לא ישב עכשיו שעות על שיעורי הבית מעודדת אותו לעשייה ולקיחת אחריות. יותר קל להתגייס למשימות קצרות עם זמן התחלה וסיום.
  • סדר עדיפויות – מקצועות חשובים תחילה. (אני יודעת, כל המקצועות חשובים…)
  • קריאה משותפת – קצת ההורה וקצת הילד. גם מתרגלים קריאה וגם זמן איכות יחד משובח.
  • ללמד את הילד לעשות הפסקות קצרות ולנוח.
  • מורה פרטי מקצועי ומומלץ. המלצה יקרה אבל היחסים שלכם עם הילדים יקרים אפילו יותר.
  • תיכוניסט / סטודנט שיבוא אליכם הביתה ויכין עם הילד שיעורים. פחות יקר ממורה פרטי ויכול מאוד לעזור לכם.
  • פרסים – יש ילדים שזה מאד עוזר להם להתגייס להכנת השיעורים. הימנעו ממצב שבו הפרס גורם למריבות והקפידו שהפרס יהיה מותאם להשקעה.
  • היו ערים לאפשרות שלילד שלכם יש קושי נוסף.  מומלץ לאבחן ולטפל בהתאם. הפרעת קשב, לקות למידה, בעיית התארגנות, חולשה ביד, הרגלים לא נכונים, חרדות' קצב עבודה איטי. כולם עשויים להיות גורם מתערב בפניות של הילד שלכם להתמודד עם שיעורי הבית.
  • למדו את הילד שלכם הרגלים של הכנת שיעורי בית. אל תניחו שהוא יודע זאת לבד. איך בודקים מה שיעורי הבית? היכן החומרים הנדרשים? סביבת עבודה מתאימה וכו… לחצו להכרות עם פירמידת עזרה להכנת שיעורי הבית
 

 את הפירמידה שעוזרת לילדים להכין שיעורים פיתחתי מתוך ניסיון של שנים רבות בעבודה טיפולית עם ילדים וזיהוי מקורות הקושי שלהם. מרגשת אותי הידיעה שיכולתי ליישם במוצר מעוצב וקסום (מרב זימלר) את כל הידע שרכשתי ולאפשר לילדים כלי עזר פשוט ושימושי כל כך.

הפירמידה, מפרקת את המשימה הגדולה של הכנת שיעורים לשבעה שלבים של עבודה. על גבי הפירמידה כרטיסיות עליהן כתובות המשימות וגם הסבר לביצוע. בכל שלב, הילד מקבל הנחיות ברורות, ישימות וקלות להבנה של מה עליו לעשות. ילד שמקבל כלים שעוזרים לו לעבוד ביעילות, הוא ילד עצמאי ובטוח יותר.

אשמח להוסיף לסל הרעיונות שלי את השיטות שלכם. אשמח גם לארח אתכם באתר של מרב ושלי. www.tikitime.co.il

רוית לירון

מטפלת באומנות M.A, מדריכה מוסמכת, CBT, עו"ס

הכנת שיעורי בית עם הילדים

tikitime
פיתוח מוצרים מחייכים למשפחה. רוית לירון בר–דוד / תרפיסטית באומנות M.A, עובדת סוציאלית, מדריכה מוסמכת. מתמחה ב CBT ובטיפול דיאדי. ניסיון של מעל 20 שנה בטיפול בילדים ובהדרכת הורים. הנחיית קבוצות, סדנאות והרצאות. עובדת במשרד החינוך ובעלת קליניקה פרטית.אמא לגיל ומאור ואורי ונווה, שני זוגות תאומים. נשואה לעודד.מרב זימלר גאנז / מעצבת גרפית ומעצבת מוצר. ניסיון מקצועי של שנים בסטודיו, מהמובילים בארץ במיתוג ועיצוב. כיום בעלת סטודיו עצמאי מצליח Brandbakery אשר אופה עיצובים מגוונים וחדשנים יום יום.אמא לאופק ודניאל, תאומים בני עשר. נשואה לערן.