רישיון לאופנוע כבד

בחורה עם מחשב נייד

אין כמעט חובב אופנועים שלא חלם לפחות פעם אחת לרכב על איזה הארלי דוידסון אימתני בליווי חבורה קשוחה ומקועקעת של אופנוענים.

למרות שלא בטוח כמה מאתנו באמת יוכלו להחזיק בכלי שכזה, הוצאת רישיון לאופנוע כבד מעל 500 סמ"ק היא בהחלט אפשרית

ויש כאלו שמתארים את התחושה כמלאת ריגוש ואנדרנלין ולא פחות עוצמתית מנהיגה במכונית ספורט שעולה פי כמה וכמה יותר ומגיעה למחיר של מאות אלפי שקלים.

harley-davidson-3775527_1280

כפי שאתם בוודאי יודעים, הרישיון "הקל" ביותר לאופנוע, בדרגת A2 מאפשר לרכב על אופנועים קטנים וקטנועים עד 125 סמ"ק, אותו אפשר להוציא כבר בגיל 16.

לאחר מכן מגיעה הקטגוריה הכבדה יותר של עד 47.47 כוחות סוס (A1) או עד 500 סמ"ק, ניתן להוציא רישיון זה גם ללא רישיון קודם בגיל 18, אך יש לקחת לפחות 15 שעורים במקום 8.

כעת אנחנו מגיעים אל הרישיון לאופנוע כבד, או כפי שהחוק מגדיר אותו, אופנוע עם הספק מנוע של מעל 47.46 כוחות סוס בדרגה A.

בפועל מדובר בכל האופנועים עם נפח מנוע של 500 סמ"ק או יותר.

בניגוד לרישיון A1, לא ניתן "לקפוץ" ישירות לרישיון הזה וחייבים להחזיק ברישיון A1 לפחות במשך שנה ולהיות בגיל 21 לפחות.

מכיוון שלא מדובר ברישיון ראשון, אין צורך בהסכמה של ההורים או לימודי תיאוריה.

כיצד נראה המבחן המעשי לאופנוע כבד מעל 500 סמ"ק?

המבחן המעשי להוצאת רישיון לאופנוע כבד מעל 500 סמ"ק מתחלק לשני חלקים עיקריים:

  1. מבחן במגרש סגור הזהה לטסטים שעושים לרישיון לאופנועים וקטנועים ( A2 ו-A1) .
  2. מבחן מעשי הייחודי לאופנוע כבד ודומה לטסט המוכר מהוצאת רישיון לרכב על ארבעה גלגלים.

במהלך המבחן במגרש סגור, יש להפגין את יכולות השליטה באופנוע באמצעות התרגילים הבאים :

  • ביצוע שמיניות בתוך מלבן תחום ללא חריגה ממנו או הורדת רגל
  • נסיעה מפותלת ("סללום")
  • נסיעה מדויקת ואיטית בין שני קווים

יש לשים לב שאין צורך בתרגילי האצה.

אם הנבחן הצליח במבחן הסגור, הוא עובר למבחן המעשי בכביש. כפי שניתן לצפות, במבחן זה יש להפגין השתלבות נכונה וזהירה בתנועה, שמירה על המהירות המותרת, ציות לתמרורים ושמירת מרחק.

יש לציין כי בנוסף למראות, חשוב גם להסיט את הראש לסקור את הסביבה הקרובה.

מעבר לזאת, מכיוון שהטסט מתקיים בליווי של בוחן ועם נבחן נוסף, על כולם לשמור על קשר עין זה עם זה ובמקרה הצורך לעצור.