רוסיני במתכון שיכניס אתכם לאקסטזה!

רוסיני מסביר איך כותבים פתיחה לאופרה, מדוע אמרגנים קרחים, ידוענים תקופתיים, אמן מתוסכל ששולח בריונים, מתכון עם ניחוח מיוחד ותמונות של מאחורי הקלעים.

אופרה היא האב הקדמון (האם הקדמונית?) של מחזות הזמר: תאטרון שבו התוכן הדרמטי מועבר ברובו באופן מוסיקלי. במחצית הראשונה של המאה ה-19 אין לה תחרות מצד תכניות ריאליטי או סרטים הוליוודיים והיא מהווה מקור בידור פופולרי. מיטב אמני התקופה עוסקים בג׳אנר, ומלחיני האופרות והזמרים הם ידועני העל של התקופה. בליני, רוסיני ודוניצטי כותבים אופרות לקהל הרחב.
זו התקופה בה מקבל ג׳ואיקינו רוסיני הזמנה לכתיבת האופרה ״הספר מסוויליה״ – החלק הראשון מטרילוגיה של שלושה מחזות קומיים פופולרים מאת המחזאי הצרפתי פייר בורמשה.
_DSC0300
.
בשנת  1815, שנתיים אחרי שזכה להצלחה המסחרית הראשונה שלו, כותב רוסיני את האופרה במהירות הבזק – תוך שלושה שבועות.
את הפתיחה המפורסמת הוא שואל  מאופרה אחרת שכתב.  יש לו תאוריה משעשעת לגבי פתיחות: ״חכה עד ליל הפרמיירה. אין דבר הדוחף להצלחה יותר מהכרח, הנוכחות של מעתיק התווים המחכה לעבודתי, והאמרגן העקשן והמיואש המושך בשערותיו. בזמני כל האמרגנים באיטליה היו קרחים עוד לפני שהגיעו לגיל 30.״
ההתלהבות מהאופרה החדשה לא הייתה מיידית. ההצגה הראשונה ב-1816 פוצצה ע״י בריונים ששלח ג׳ובאני פאיזיילו, מלחין שחיבר אופרה לליברטו של אותו מחזה וזכה כבר לרייטינג לא רע. השפעתו של האקט האלים מוגבלת – אתם יודעים מי צחק בסוף בדרך לקופה ולתהילה.
 .
מרוצה מההצלחה שהגיעה בהפקות הבאות, רוסיני שולח מכתב לאישתו לעתיד. אולי יותר מהצלחת האופרה, הוא מתלהב מאהתו האחרת – גסטרונומיה:
 התכניה בהוצאת האופרה הישראלית
(מישהו יודע היכן אפשר להשיג פטריות כמהין?)
.
כמעט 200 שנים לאחר שהוצגה האופרה הזו בפעם הראשונה, היא מוצגת באופרה הישראלית. סיור מאחורי הקלעים של האופרה הישראלית מרשים. חדרי איפור והלבשה, במה מודולרית המאפשר כניסות מפתיעות, מעליות ענק שיכולות לשנע פילים, מחסני אביזרים, מחסן תלבושות צבעוני ורחב ידיים, ומערכות הכריזה המשוכללות, נותנת מושג על מורכבות הפקה אופראית.
.
מהו המפתח להצלחה של ההפקה הנוכחית? כנראה שלא המפגש בלובי עם משפיעים כסופי שיער, גם לא ההתאמות לרוח התקופה (פיגרו בג׳ינס  ורמז למין אוראלי), וגם לא הבדיחות הלוקליות המכוונות לקהל מקומי (בלי ספוילרים!) אלא המוסיקה הנפלאה, הביצועים המצוינים וההפקה המושקעת. וגם התרגום עוזר…
.
 ..
אז מי פחד מאופרה?
.
(ליחצו על התמונות להגדלה)
_DSC0281
_DSC0306
_DSC0311
_DSC0321
_DSC0324
_DSC0393
_DSC0397_DSC0284
_DSC0286
_DSC0291
_DSC03600
עומר מ. ולבר – מנצח ורצ'יטטיבים בפסנתר
_DSC0301
אנאליזה סטרופה – רוזינה
שירי הרשקוביץ - ברטה
שירי הרשקוביץ – ברטה
_DSC0283
תוכן: הדוקטור ברטולו הזקן חושק בבת חסותו רוזינה (ובכספה) ורוצה להתחתן עמה, אך רוזינהרוצה להנשא לרוזן הצעיר אלמוויוה, שמאוהב בה עד מעל לראשו. לשני האוהבים הצעירים עוזר הספר והמשרת של הרוזן, פיגארו, אשר מצליח לסכל את תוכניותיהם של ברטולו ועוזרו, דון באזיל רודף הבצע, ומוצא תחבולות כיצד להפגיש בין הנאהבים. פיגרו, בן מעמד נחות יחסית – הוא היועץ החכם של הרוזן חסר התושיה. פיגרו פה, פיגרו שם. 
בפרק הבא בטרילוגיה, נישאי פיגרו,  הרוזן כבר רודף אחרי שמלות אחרות. 
יעל ברזילי
צלמת, כותבת, תושבת חוזרת, נקלטת, מתחבטת, אם, דיסלקטית (סוג של), מעורבת, חוקרת, מחפשת, מתקשרת, אופטימית עד כדי הדחקה. וגם קצת, תסלחו לי על המילה פמיניסטית.