ראיתי עיר עוטפת אור – חיזיון לילי במגדל דוד

המלצה חמה : אירועים מרכזיים בתולדות העיר ירושלים מוצגים במופע אור קולי במצודה של מגדל דוד בירושלים

אחד משמותיו של חנוכה הוא חג האורים, אז ניצלנו את ההזדמנות לראות את ירושלים באור מזוויות שונות. בכל פעם שאנחנו מבקרים בירושלים, אנחנו מגלים משהו אחר, שונה ומיוחד. יש כל-כך הרבה מה לראות בעיר ותמיד היא מצליחה להפתיע ולרגש אותי מחדש.
ירושלים של ערב, חושך ולילה שונה מאוד מירושלים של יום. בחנוכה יש הזדמנויות מיוחדות לראות את היופי של סמטאות העיר העתיקה והרובעים השונים לאור החנוכיות. הצטרפנו לסיור חנוכיות שיצא ממגדל דוד. כל-כך הרבה פעמים עברנו לידו ולא נכנסנו אליו ותמיד הסתקרנתי לדעת מה נמצא בתוך החומות והפעם היתה לנו אפשרות לשלב 2 חוויות, גם סיור חנוכיות וגם חיזיון לילי במגדל דוד.

אחרי שהדלקנו נרות בחצר המצודה ושרנו שירים, יצאנו דרך שערי המצודה אל סמטאות העיר העתיקה. למדנו מדוע חוגגים את חנוכה בכ"ה בכסלו ומדוע החג נמשך 8 ימים ומסתבר, שלא בגלל נס פח השמן, סיפור שהשתרש הרבה שנים אחרי ימי החשמונאים. הגענו לקברו של דוד המלך, ראינו הרבה אור בסמטאות הצרות של העיר בזכות החנוכיות הדולקות בחלונות הבתים ובפתח הבתים, שיחקנו במשחקים שקשורים לחג, שמענו קצת על ההיסטוריה של העיר ואפילו קיבלנו דמי חנוכה בצורת מטבעות שוקולד וגם סופגניות (חנוכה, או לא ?). הסיור הסתיים בכותל ועשינו דרכנו חזרה אל מגדל דוד, לצפות בחיזיון לילי.

חיזיון לילי במגדל דוד

כשנכנסנו למתחם המצודה התגלה לעיננו מחזה מרהיב. הסתכלנו מלמעלה על כל היופי הפרוש לרגלינו והתחלנו לעשות את צעדינו לכיוון הכסאות שברחבת המצודה למטה, שם היינו אמורים לחזות בחיזיון הלילי. לאורך המסלול המתעקל, שמענו מוזיקה ומידי פעם הופיע קטע וידאו-ארט על קירות המצודה, שהשתלב במוזיקה וסיפר סיפור מימים עברו. הרגשתי שאני חלק מהמופע, כמו שחקן הנמצא בתוך מחזה.

צילום פיני חמו

המופע מתחיל בנגינת חליל לצלילי השיר "ראיתי עיר עוטפת אור" וקירות המצודה שרק לפני רגע היו אבני המצודה, הפכו למסך ולרקע לתפאורה הולכת ומשתנה. קירות המצודה בכל גודלם הופכים להיות הבמה של המופע. הם לובשים ופושטים צורה, צבע ותמונה. מספרים את סיפורה של ירושלים מאז ימי בריאת העולם ועד ימינו.

המלך דוד מנגן על גגות עירו, 3300 לפנה"ס, צילום נפתלי הילגר

במופע מושמעים סגנונות מוזיקליים שונים, בביצוע כלי נגינה שונים, שתואמים את הסיפור אותו הם מציגים. המופע מרהיב ומיוחד ומקבל עוצמה בזכות הגודל האדיר של שרידיה הארכיאולוגיים של המצודה עליהם מוקרנות התמונות.
על נהרות בבל, תקופת גלות בבל 586 לפנה"ס, צילום נפתלי הילגר

המופע לא כולל הסברים, כדי שיוכל להתאים לכולם, ילדים, מבוגרים וגם תיירים, אבל הרגשנו בחסרונם של ההסברים. אמנם מקבלים בכניסה דף עם שורת הסבר על כל סצינה מוצגת, אך במהלך המופע שוררת חשיכה מוחלטת, כדי שנוכל להנות מהיופי שעל הקירות, כך שקשה לקרוא את מה שמוצג בדף, מה גם שלא רוצים להסיר את המבט מקירות המצודה. אם היו מוסיפים קריינות של שורה אחת לכל סצינה, או מוסיפים כיתוב של הסצינה על קירות המצודה, זה היה מוסיף הרבה ומאפשר לנו להבין את כל הסיפורים ואת כל התקופות המוצגות.
ירושלים של כנסיות ונזירים, התקופה הביזאנטית, צילום נפתלי הילגר

המופע כל-כך מיוחד, שיכולנו לראות עוד ועוד. 45 הדקות חלפו עברו ביעף והשאירו עלינו רושם עצום. ממליצה להיות חלק מהחוויה.

מסע הלילה של מוחמד, התקופה המוסלמית הקדומה, צילום נפתלי הילגר

איפה, כמה, מתי ?

מוזיאון מגדל דוד, צמוד לכניסה לשער יפו
המופע מתקיים מתחת לכיפת השמים ואורכו כ-45 ד'
העלות לכרטיס לחיזיון לילי 30-55 ש"ח (מחיר שונה לחייל, ילד, מבוגר) או 40-70 ש"ח לכרטיס משולב לביקור במוזיאון ובחיזיון הלילי (מחיר שונה לחייל, ילד, מבוגר)
חובה להצטייד בלבוש חם !!!