קום איל פו – קיץ 2013 וגם פרויקט "מעבירות" השנתי יוצא לדרך…

בחורה עם מחשב נייד

בעונות האחרונות הייתה תחושה כי בקום איל פו, מותג המשלב עשייה אופנתית עם אג'נדה חברתית ופוליטית מובהקת, הסיטו את הזרקור מנושאים בוערים וקונפליקטים מגדריים, והחזירו את הדגש לעיצוב ולתחושה כי הבגדים מדברים בעד עצמם. אבל לשנת 2013, בחרו בקום איל פו לשוב ולהתמקד בנושאים מורכבים בעלי פוטנציאל שנוי במחלוקות ובחרו את נושא הדתות כנושא השנתי, כאשר קולקציית הקיץ עוצבה בהשראת האסלאם וקולקציית החורף אשר תגיע בהמשך, בהשראת היהדות.

כמי שחטפו בעבר לא פעם, מטחי ביקורת על טשטוש הגבולות בין מסרים חברתיים ופוליטיים ובין יוזמות שיווקיות לקידום ענייניהם המסחריים, כמו צילום קמפיין אופנה על רקע גדר ההפרדה, החליטו כנראה בקום איל פו להקדים תרופה למכה, כאשר בפתח התצוגה פנתה סיביל גולפיינר, הבעלים ומנכ"לית המותג, בפנייה דיי נרגשת לנוכחים והבהירה שהיא מודעת לביקורת על בחירות האג'נדה שלהם וכי חשוב לה להסביר כי הם מתעקשים על כך: "מאחר ואופנה היא תרבות ותרבות היא חברה וזהו המקום שלנו להשפיע ואולי ליצור שינוי".

בהקשר הזה מתוך הקונפליקטים המגדריים הקיימים בדת, עולות שאלות פוליטיות של זהות ומגדר אותן ניסו לתרגם לתוך הקולקציה. באופן מעשי התמקדו שם בסממני לבוש המזוהים עם האסלאם המסורתי, כמו הגלבייה והבורקה וניסו להפוך אותם לרלוונטיים אך "מתוך עמדה של כוח" כפי שניסחו זאת בקום איל פו, כשהכוונה כמובן בניגוד, לגישה התופשת נשים דתיות הלבושות בלבוש מסורתי ככנועות וחלשות. הגלבייה אחד הפריטים המשמעותיים בקולקציה, נראתה במגוון ורסיות וכן מראות של טוניקות ארוכות כשמלות וחצאיות שנלבשו מעל למכנסיים צמודים בסגנון שגם גברים מוסלמים נוהגים ללבוש. הצללית הכללית הייתה רפויה ורחוקה מהגוף והשימוש בבדים עכשוויים, כגון בד הנראה כבד ג'ינס רך או בדים נוזליים ונשפכים לגלביות וכן גימורים קטנים מעודנים, בין בסגנון מודרני עם דשים מחויטים וחיתוכים אסימטריים ובין בסגנון מסורתי בהדפסים בסגנון מזרחי, למשל הדפס שנראה מרחוק כמו עין ירוקה קטנה, אולי בהשראת מוטיב "עין רעה" המקובל בתרבות המזרחית, יצרו יחד הקשרים ברורים לנושא שנבחר, אך במראה מלוטש ומסוגנן בהרבה מהמראה המסורתי המקובל.

חולצת כפתורים לבנה וחסודה עם הדפס בדוגמת חרכי המשרבייה, תהיה מעולה עם מכנסיים צמודים שחורים באורך שעד הקרסול

*

אלמנט מזרחי נוסף בו נעשה שימוש, לקוח מהאדריכלות המוסלמית – המשרבייה: אלמנט של סבכה מרושתת המשמש בפתחים. מראה הרשת המייצג גם הוא כמו הבורקה מוטיב של הסתרה וגילוי, הופיע באופנים שונים, בין אם בסרטי עיטור מחוררים שנשזרו בכתפיות או בחלקים אחרים בבגד, בין אם בבד שחור מרושת כולו ממנו נתפר ז'קט קצר עם צווארון גבוה שנלבש מעל טוניקה לבנה או בשמלת הגלבייה הארוכה מאותו בד שחתמה את התצוגה חושפת לא חושפת את הגוף שמתחת. אלמנט המשרבייה ואף של הכאפייה המוסלמית, חזרו גם בדוגמאות של הדפסים בקולקציה, למשל בחולצת כפתורים חסודה ופריכה מכותנה, עם הדפס שחור שנראה כמו רקמה מחוררת.

על אף החזרה לעיסוק בנושא בעל משמעויות פוליטיות וטעונות כמו דת וההקשר האסלאמי ואולי גם מתוך רצון נסתר לעורר שוב פרובוקציה, פוטנציאל העימות התפוגג לנוכח העידון בו נקטו בשילוב האלמנטים הדתיים בקולקציה וגם החזרה על דברים מוכרים: הדוגמנית קייט אפטון צולמה לווג האמריקאי בשמלת גלבייה שחורה מעל מכנסיים לבנים מהקולקציה של פרנצ'סקו קוסטה לקלווין קליין ובסנדלים שחורים שטוחים כבר לפני מס' חודשים, המראות של טוניקות צרות ושמלות שנלבשו מעל מכנסיים צמודים הם למעשה חלק ממגמה שנראתה אצל מעצבים רבים מזה מס' עונות, לא דווקא כאלה שיצרו קולקציות בהשראה אסלאמית וגם טרנד השחור לבן שבלט בקולקציה לצד פריטים בצבעוניות הנכונה, מיישרים מגמה עם הטרנדים החמים של הקיץ, למשל בגופייה שחורה מחוררת, שהוצגה עם חצאית קפלים לבנה ומוצלחת, או טוניקה ארוכה ללא שרוולים בירוק מנטה, שנלבשה מעל מכנסיים שחורים צמודים.

אין זה אומר שלא היו בקולקציה פריטים מוצלחים ונחשקים: הגלבייה כשלעצמה ונגזרותיה המזכירות טוניקות באורכים שונים מעולה לאקלים הקיצי בארץ וכך גם מכנסי הברמודה הרפויים, המראות של הטוניקות הארוכות בשחור או לבן ושילובים ביניהם, מעל מכנסיים צרים ועם סנדלי זהב שטוחים, הם מופת של לבוש מסוגנן ונינוח ההולם ערבי קיץ ישראלי.

ההקפדה בקום איל פו על האיכות והפרטים מרשימה תמיד. גם בטיב הקולקציה, איכויות התפירה והבדים וגם בפרטים קטנים כמו תוויות הבגדים אותם עיצבה האומנית זויה צ'רקסקי, אשר יצרה לוגו ובו שני בקבוקי קוקה קולה פחוסים עם שם המותג בעברית ובערבית. אפילו הכיבוד המעודן שהוגש לנוכחים, היה בהשראת הבורקה (שההקשרים הנוספים אליה נראים בתמונות הקטלוג), במין מאפים קטנים עם כיסויים כמו נפרדים, להדגשת אלמנט הכיסוי – גילוי.

ומילה קטנה לסיום: בקום איל פו נפרדו מצמד המעצבות של השנים האחרונות אירה גולדמן ואפרת זיו, שעוד עבדו חלקית גם על הקולקציה האחרונה והציגו את הצמד החדש, שרון דאובה וקרין לייקוביץ', אשר עובדות כמובן כבר על הקולקציות הבאות.

*

מחירים: 2,490-320 שקל.

מידות: 48-36.

להשיג בחנויות הרשת ובאתר http://www.comme-il-faut.com

צילומי קטלוג: אסף עייני

צילומי פרזנטציה: רחמן תמוז

*

פרויקט "מעבירות קיץ 2013" יוצא לדרך:

במהלך חודש מאי 2013 מוזמנות הלקוחות להביא בגדי comme il faut ישנים לחנויות פריטי לבוש במצב טוב שנקנו ב-comme il faut, (חולצות, ג'קטים, סריגים, שמלות, תיקים ומשקפיים) על כל פריט שיימסר – יינתן שובר קנייה ע"ס 150 ש"ח, לרכישת פריט מהעונה החדשה. את השוברים ניתן יהיה לממש עד 31.5.2013.

הפריטים שייאספו יימכרו ביריד חגיגי ליד שנייה. בהמשך לפרויקט מעבירות חורף 2012, גם הפעם כל הרווחים יוקדשו להקמת הקואופרטיב הראשון לעובדות ניקיון. במסגרת פרויקט "מעבירות" האחרון של חורף 2012, נאספו למעלה מ-2,000 סדינים, ציפות וציפיות מלקוחות קום איל פו, אשר שימשו את האמנית מרים כבסה ליצירת עבודות אמנות, שלאחר מכן נמכרו ותמורתן הוקדשה להקמת קואופרטיב עובדות ניקיון – הראשון מסוגו בישראל.

הרעיון הוא הקמת קואופרטיב – אגודה שיתופית מקצועית שתהיה בבעלות חברותיה וחבריה, תנוהל באופן דמוקרטי ותפעל למענם בצורה מאורגנת, אשר תאפשר להם לנהל מו"מ מול המעסיקים על תנאי ההעסקה, עומס העבודה, זכויות הפנסיה ועוד. המצב קיום שבו רובם הגדול של עובדי הניקיון מועסקים באמצעות חברות קבלן, פוגעת דרך קבע בזכויותיהם ומונעות מהם תנאים סוציאליים בסיסיים.

comme il faut יוצאת פעמיים בשנה בפרויקט המשלב עסקים ותרומה לקהילה, במסגרתו מתבקשות הלקוחות להביא לחנויות בגדי comme il faut ישנים לחנויות – תמורתם הן מקבלות שוברים לקנייה בחנות.  בתום האיסוף נתרמים הפריטים הישנים לקהילה.


אלישבע כספי
קוראת ווג מתמידה בערך מגיל שמונה (עם שתיים וחצי מילים באנגלית, בלבד) אשר משתגעת על ירחוני אופנה ועיצוב מילדות, עוד מהימים בהם היה אבא חוזר מנסיעותיו בחו"ל עם ערימת מגזינים, ומביא לה את ריח העולם הגדול. למדה ועשתה תארים (LL.B במשפטים ו- MBA במנהל עסקים) אז היא גם עו"ד, אבל מעדיפה לעסוק במה שהיא אוהבת באמת, כתיבה ואופנה ביחד ולחוד.