השינוי מתחיל בתפריט

מחקרים: פרסום כמות הקלוריות בתפריטים ואריזות מזון מוביל לאכילה בריאה

בחורה עם מחשב נייד

מחקרים שנערכו בתקופה האחרונה ע"י גופים שונים ברחבי העולם מוכיחים שציון הערכים התזונתיים של האוכל, הן בתפריטי מסעדות "פאסט פוד" והן על גבי אריזות מוצרי מזון ברשתות השיווק, מוביל לצריכה מוגברת של מאכלים בריאים יותר ולהפחתה בצריכת מוצרים משמינים ובעלי ערך תזונתי נמוך.

המזון המהיר הוא אחד מבעיות הבריאות העיקריות שהעולם המערבי מתמודד איתן. מארוחות קפואות או מצוננות שרק צריך "לחמם ולהגיש" ועד לרשתות המזון המהיר, אוכל כזה מפתה מאד צרכנים בשל עלותו הנמוכה יחסית והנוחות והמהירות בה ניתן לצרוך אותו. הבעיה היא שבהכנתו מעורבים בד"כ טיגון עמוק, תוספי מזון שונים, שומן טראנס, מלחים והרבה מאד קלוריות.

באופן כללי, עדיף לא לצרוך מזון מהיר יותר מפעם בחודש, ואם אין ברירה, מומלץ לבחור בחלופות בריאות יותר המוצעות לעיתים קרובות במסעדות המזון המהיר, כמו:

  • ארוחות על הגריל (במקום בטיגון)
  • סלטים במקום תוספות מטוגנות כמו צ'יפס
  • הימנעות מתוספות כמו לחם, גבינה, מטבלים ורטבים
  • שתיית מים, חלב דל שומן או מיץ סחוט טבעי במקום משקאות קלים

במחקר חדש שנערך בסיאטל, השתתפו 99 הורים לילדים בגילאי 3-6 שנוהגים לאכול לעיתים ברשתות מזון מהיר. ההורים קיבלו תפריטים של מקדונלדס, והם נחלקו לשתי קבוצות. בתפריטים שחולקו לקבוצה אחת צוינו מספר הקלוריות של כל אחת מהמנות, והקבוצה השנייה קיבלה את התפריטים הרגילים.

ההורים שצוידו במידע הנוסף, בחרו לילדיהם מנות המכילות בממוצע 102 קלוריות פחות מההורים בקבוצה השנייה. מדובר בהפחתה של כ-20 אחוזים מכמות הקלוריות הממוצעת בארוחה. נתון מפתיע נוסף הראה, שבניגוד למה שבחרו לילדיהם, לא היה הבדל בין הקבוצות לגבי המנות שההורים בחרו לעצמם.

"הפחתה של 100 קלוריות ביום יכולה להוביל לירידה של 4.5 ק"ג בשנה" מבהירה מובילת המחקר, ד"ר פוג'ה טנדון, מביה"ס לרפואה בוושינגטון והמכון לחקר ילדים בסיאטל, "הוכחנו שאם ההורים מקבלים מספיק מידע, הם מעוניינים לשמור על בריאות ילדיהם וביכולתם לקבל החלטות מושכלות לגבי המזון שילדיהם צורכים".

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת שבכמה מדינות בארה"ב, כמו קליפורניה ואורגון, וכן בעיר ניו יורק, הועברו לאחרונה תקנות המחייבות רשתות של מסעדות לציין את כמות הקלוריות במזון שהן מספקות, במטרה לעורר את מודעות הציבור לפוטנציאל ההשמנה המצוי באוכל פופולרי כמו המבורגרים, סנדביצ'ים וקינוחים.

גם באנגליה עוסקים בנושא, סוכנות המזון הבריטית ערכה לאחרונה מחקר ובו המלצות לפרסם נתונים תזונתיים על גבי אריזות של מוצרי מזון הנמכרים ברשתות השיווק. מניתוח תוצאות של קבוצות מיקוד שנערכו באנגליה ובסקוטלנד בסוף 2009, עלה כי הצרכנים מייחסים חשיבות רבה לנתונים האלה, המסייעים להם לקבל החלטות לגבי צריכת המזון שלהם. הצרכנים הדגישו שיש לפרסם מידע ברור בקריטריונים אחידים וקבועים, להבדיל מהמצב כיום, בו יצרנים שונים משתמשים בשיטות מדידה שונות ומקשים על השוואה בין המוצרים.

לקריאה נוספת:

ממצאי המחקר המקורי כפי שפורסמו באתר מכון המחקר בסיאטל

ראיון עם ד"ר טנדון, האחראית על המחקר

מאמר על בעיית המזון המהיר

בלוג מסיאטל המסכם את ממצאי המחקר ונותן טיפים לאכילה בריאה יותר

מאמר של רויטרס על מדיניות פרסום המידע הקלורי במסעדות בארה"ב

מאמר של מכון המזון הבריטי על פרסום מידע תזונתי על אריזות מוצרים

צילום:

http://www.flickr.com/photos/jacqueline-w/ / CC BY-NC-SA 2.0

אוכל
מדור האוכל של סלונה. חדשות, מתכונים, ביקורות וכל מה שטעים