לואי ויטון
התצוגה הנחשבת של מותג לואי ויטון חותמת מסורתית את היום האחרון של שבוע האופנה בפריז והקולקציה הפעם (ובניגוד אגב לעונה הקודמת), היא אחת מקולקציות הסתיו הטובות שהוצגו שם ובסבב שבועות האופנה העולמי בכלל. שנתיים חלפו מאז נכנס ניקולה גסקייה (בתמונה לעיל) לנעליו הגדולות של מרק ג'ייקובס, כמנהל הקריאטיבי החדש של המותג והקולקציה המצוינת שהציג, כללה מוטיבים ספורטיביים משולבים עם אלמנטים מחויטים המאפיינים את העבודה שלו. התוצאה: שיק יוקרתי מחד (עם כל בגדי העור המעולים האלה) אך גם לבישה ונגישה מאידך (נגישה במובן של הסטייל שהיא משדרת, לא בהקשר של המחיר כמובן). האקססוריז של LV הם הלחם והחמאה של המותג וגסקייה הציג נעליים עם שרוכים וסוליות טרקטור גסות ומגושמות והמון ורסיות חדשות של תיקים לוהטים – לו רק היינו יכולות להרשות אותם לעצמנו ואין שום קשר למה שאתן מכירות, משלל החיקויים הזולים של תיקי המותג.
בלנסיאגה
ציפיות עצומות היו מדמנה גואסליה המייסד של מותג Vetements שהציג את קולקציית הביכורים שלו למותג בלנסיאגה היוקרתי – סמל של קלאסיקה צרפתית בן מסורת של כמעט 100 שנה. עכשיו כבר אפשר לומר בבטחה, שגואסליה התעלה מעל כל הציפיות בקולקציה מעולה, ששילבה חליפות מחויטות ואלמנטים קוטוריסטיים כמיטב מסורת הבית, עם אסתטיקה מודרנית בסגנון הסטריט וויר הקולי והמרושל במכוון.
אין מי שינווט את הספינה – בדיור ולנוון מציגים קולקציית סתיו לראשונה ללא מנהל אומנותי
מאז הצגת הקולקציה של בית לנוון ביום התצוגות השני של שבוע האופנה בפריז – קולקציה שעיצב הצמד הזמני קמינה קמלי ולוסיו פינאל – לאחר עזיבתו הדרמטית של אלבר אלבז אחרי 14 שנה ושזכתה לביקורות איומות, הבינה אשת העסקים הטיוואנית בעלת המותג, שאו-לן וונג, שעליה לפעול במהירות. בסופ"ש האחרון היא כבר הודיעה על מינויה של מנהלת קריאטיבית חדשה – מעצבת הקוטור בושרה ז׳ראר (45), צרפתייה שנולדה בקאן למשפחה ממוצא מרוקאי. בעבר עבדה בושרה לצד פיגורות ידועות כמו ז'אן פול גוטייה וניקולה גסקייה והייתה ראש צוות קוטור במותג כריסטיאן לקרואה. ב-2010 היא הקימה את מותג הקוטור הנושא את שמה ובשנת 2013 הפכה לחברה רשמית באגודת הקוטוריסטיים הצרפתית, ובית האופנה שלה הוא בין הבודדים הזכאים לכנות באופן רשמי את הקולקציות שלהם הוט קוטור. לז'ראר כבר יש מעריצות בקרב הכוכבות ובין הידועניות שלבשו בעבר הלא רחוק את הבגדים שלה, אפשר למנות את ג'ניפר אניסטון וג'ניפר לורנס. הקולקציה הראשונה שתעצב ללנוון תהיה קולקציית אביב/קיץ 2017. בראיון לווג אמרה ז'ראר כי "היא מאוד שמחה להגיע אחרי אלבז. אני מעריצה אותו ומרגישה שזה מאוד אלגנטי להחליף אותו. אשתדל ללמוד כמה שיותר ועדיין להביא חזון משלי."
בושרה ז׳ראר המעצבת החדשה של בית לנוון
דווקא הצמד הזמני של מותג דיור סרג' רופי ולוסי מאייר, שנכנסו זמנית לנעליו של ראף סימונס הפורש ועיצבו גם את קולקציית הקוטור שהוצגה בפריז לפני חודשיים, עשו עבודה טובה ואלגנטית יותר. באתר הווג כתבו כביכול במרומז, שאף שברור שהם נמצאים שם על זמן שאול… הקולקציה שעיצבו לא ביישה את מורשת הבית וזה כנראה סוג של מחמאה.
דיור – קולקציית סתיו/חורף 2016/17 שתגיע לקראת תחילת העונה, גם לבוטיק אניגמה בכיכר המדינה בת"א
דוגמניות ישראליות על מסלולי התצוגה של פריז
על אף שסופיה מצטנר (משמאל בתצוגה של דיור) הייתה בחירה אישית של סימונס שעזב, היא עדיין צועדת בבטחה על מסלולי התצוגה של דיור גם אם כבר לא פותחת את התצוגה. וגם נעם פרוסט צעדה על מסלולי גיי לארוש, אן דמולמיסטר, היידר אקרמן ו – Nehera וליתאי מרכוס בתספורת חדשה קצרה ואדג'ית צעדה בשתי התצוגות של דמנה גווסאליה – כאמור המנהל האמנותי החדש של בלנסיאגה ושל מותג Vetements (בתמונה מימין).
מי אמר אייטיז ולא קיבל?! שנות ה-80 חזרו בגדול אל מסלולי המעצבים ואנחנו שואלות למה?!!
כשמעצבים קולים כמו איזבל מארה והדי סלימאן לסאן לורן (ששמועות עקשניות גורסות שגם הוא בדרכו החוצה וזו היא הקולקציה האחרונה שהוא מעצב למותג) מעצבים קולקציות עם אזכורים מובהקים מהאייטיז, זה ברור שהעשור הוולגרי חוזר להיות הטרנד החדש – כריות כתפיים, מחשופים א-סימטריים, בגדים נוצצים באופן מוגזם, חגורות עבות, מיני קצרצר, צבעוניות עזה והמון מייק אפ מודגש, הם רק חלק מהמאפיינים שיתכן שתרצנה לאמץ בחורף הבא (אמרתי יתכן, לא ממש חייבים…)
אין יותר אייטיז מזה – הדי סלימאן לסאן לורן – סתיו/חורף 2016/17
ושנות ה-80 מככבות גם אצל המעצבת הסופר קולית איזבל מארה
ואפילו קארל לאגרפלד, לא נימנע מלשלב אלמנטיים מהאייטיז (כפפות קטומות, כל הורוד הבוהק הזה והכתפיים השמוטות והרחבות) עם המאפיינים הקלאסיים של חליפות שאנל (בדי הטוויד ותועפות שרשראות הפנינים)
ועוד משאנל
בשאנל ויתרו הפעם על תפאורה גרנדיוזית ונתנו לבגדים לדבר בעד עצמם. המוזמנים במוזיאון הגרנד פאלה ישבו כך שלא הייתה שורה ראשונה והדוגמניות עבורו בין השורות של כולם. למעשה על ההזמנות לתצוגה נכתב : Front Row Only – בבחינת כולם יושבים בשורה הראשונה והנחשבת
אין שורה ראשונה וכולם בשורה ראשונה
קנדל ג'נר וג'יגי' חדיד בתצוגה של שאנל
קנדל ג'נר בלונדינית וג'יג'י חדיד ברונטית בתצוגה של בלמן
גם כשהקולקציה לא משו… אפשר עדיין ליצור באזז אדיר, כפי שעשה במומחיות אוליבייה רוסטאן המנהל האמנותי של בלמן, כאשר ליהק את ה-BFF הלוהטות ג'נר את חדיד, פלוס עוד סופר מודל נחשבת (ובלונדינית) רוזי הנטינגטון – וויטלי – כולן בפאות מחרידות ששינו להן את הצורה, אבל השיגו כאמור את ההד התקשורתי המתבקש
מימין: ג'יגי' חדיד, קנדל ג'נר ורוזי הנטינגטון- וויטלי
דוגמנית בת 16 בשמלה שקופה אצל ולנטינו
מזה מספר עונות שהצמד מריה גרציה קיורי ופיירפאולו פיצ׳ולי, זוכים לתשבחות על השמלות הרומנטיות והחלומיות שהם מעצבים למותג ולנטינו. אבל נראה שביקורות מעולות לא מספיקות בימינו ומוכרחים גם קצת פרובוקציה (ואפשר כנראה להסתפק רק בפרובוקציה – עיין ערך בלמן לעיל). בעונה הקודמת נוצר הבאזז התקשורתי אצל ולנטינו בעקבות הצגת קולקציה עם מאפיינים שבטיים על רוב מוחלט של דוגמניות לבנות. גם הפעם התקבלה קולקציית הסתיו/חורף של המותג בחום ע"י המבקרים, אולם דקה אחרי התצוגה נוצרה סערה תקשורתית שבמרכזה איריס לנדסטרה ההולנדית בת ה-16, שצעדה על המסלול בשמלת תחרה ושיפון שקוף בגוון ניוד, שחשפה את פטמותיה. גם דוגמניות אחרות בתצוגה לבשו שמלות שקופות וחושפות חזה, אבל לנדסטרה הייתה הצעירה ביותר וקולות רבים אחרי התצוגה, התלוננו על הניצול של דוגמניות צעירות שנשלחות בגוף חשוף אל המסלול. בשנה שעברה נוצרה כזכור סערה בגין השמלה הלבנה והשקופה שלבשה סופיה מצטנר שהייתה אז בת 14 בלבד, בפתיחת התצוגה של דיור. חוק הדוגמניות בפריז קובע גיל מינימום של 16 כדי להופיע בשבוע האופנה, אך כפי שמוכיח מקרה מצטנר, החוק לא תמיד נאכף ובכל מקרה 14 או 16 מדובר בנערות צעירות מאוד ובדיון נדרש.
שחור הוא האדום החדש
שפתון שחור כהה ודרמטי, בלט בתצוגות של לואי ויטון (למעלה מימין ובכיוון השעון), ויוויאן ווסטווד וכריסטיאן דיור
הדוגמנית שצברה הכי הרבה קילומטראז' על מסלולי התצוגות של עונת סתיו/חורף 2016
פרדריק סופי: מימין בתצוגה של סוניה ריקייל, איזבל מארה, לנוון ומוגלייר
שמה פרדריק סופי והיא דוגמנית דנית בת 17 שהופיעה בכ- 40 תצוגות שונות בסבב שבועות האופנה האחרון בניו יורק, לונדון, מילנו ופריז. המראה שלה מוכיח שמסלולי העל אכן הפכו לורסטיליים יותר בעונות האחרונות. היא אומנם עוד בלונדינית, אבל המראה שלה לא קלאסי והשיער המתולתל גם הוא יוצא דופן ולא אופייני בקרב דוגמניות על. בכל מקרה, כאשר הניו יורק טיימס הנכבד מקדיש לה כתבה בלעדית עם 40 תמונות מכל התצוגות בהן הופיעה, זה ברור שהיא בדרך לתהילת עולם
החברבורות חוזרות אצל ז'יוונשי
הדפסי החברבורות מכל הסוגים לא באמת נעלמו אף פעם, אבל בעונה החולפת היו לנו מהם מעט יחסית. ריקרדו טישי לז'יוונשי מחזיר לחורף הבא את שילובי החברבורות והדפסי הנחש והוא עושה את זה באופן המתוחכם והמודרני, שרק הוא יכול לעשות. מי שאוהבת תאהב מאוד גם הפעם ומי שלא אז לא
והפאשיוניסטות הבינלאומיות יודעות תמיד מה חוזר ומאמצות כרגיל עונה אחת לפני כולן. מימין: דאשה זוקובה, מירוסלובה דומה (בכפכפים הכי נחשקות העונה של גוצ'י) ואריזונה מוז בסטלה מקרטני
H&M Studio
דוגמנית העל הותיקה אמבר ולטה מציגה פריטים מקולקציית H&M Studio לסתיו/חורף 2016 שעוצבה בדגש על העצמה נשית.לתצוגה שנערכה תחת כיפת בניין הבורסה ההיסטורי בפריז, הגיעו סלבס ופאשיניסטות כדי לחזות בטרנדים המובילים של הרשת לעונה הבאה. והקולקציה תושק ב-8 בספטמבר 2016 בחנויות נבחרות ברחבי העולם וגם אצלנו בחנות עזריאלי תל אביב.
השמלה הזאת של אלי סאאב
כי אם צריך לבחור שמלה אחת בלבד מכל השבוע הזה – אז בוודאות זאת! הצבע, הבד, המחשוף והגזרה – שלמות! שאופיינית לשמלות של אלי סאאב
ואצל קלואה ניתן למצוא שילובים של רוק אנד רול גירלי, סופר קולי אך גם סופר נשי, שמעצבת ביד בוטחת קלייר ווייט קלר
צילום: Gettyimages
מתוך הבלוג של אלישבע כספי