פאנטסטיקו של תערוכה במוזיאון העיצוב בחולון

המלצה חמה לכל המשפחה: סיור מודרך, חוברת בלשי עיצוב וסדנת מטריושקה בעולם הפנטזיה והקסם של מעצב העל הספרדי חיימה חיון בתערוכת פאנטסטיקו

ניצלתי את היום האחרון של חופשת חנוכה ליום כיף של אחת על אחת עם הקטנה שלי. בשעות הצהריים שמנו פעמינו אל עבר מוזיאון העיצוב בחולון, לסיור בתערוכה Funtastico של מעצב העל הספרדי חיימה חיון.

סיור בלשי עיצוב

כבר בכניסה הקטנה קיבלה את חוברת בלשי העיצוב עם משימות שקשורות לעבודות של חיון. ההתחלה נראתה מבטיחה. יצאנו לסיור מודרך, שכלל הסברים בגובה העיניים לילדים עם דגשים מעניינים למבוגרים. המדריכה שאלה את הילדים שאלות על העבודות והם ענו לה בשמחה והיו מוכנים לשמוע עוד ועוד.

פרט לעבודה שנמצאת בכניסה לתערוכה, פני מראה, שעוצבה במיוחד עבור מוזיאון העיצוב, כל שאר העבודות בתערוכה הושאלו ממוזיאון בהולנד. כל העבודות בתערוכה מצחיקות, לא שגרתיות והיברידיות, כלומר: משלבות רעיונות מעולמות שונים, שחיון יצר מהם משהו חדש ומיוחד משלו. העבודות שלו מעצימות או מקטינות את הנושאים אותם הוא מציג, בדיוק כמו עולם הפנטזיה של עליסה בארץ הפלאות, מרי פופינס, הארי פוטר, גברת פלפלת ונילס אולגרסון. העבודות שלו עשויות מגוון חומרים כמו: פיברגלס, זכוכית, שטיחים, עץ, פורצלן, קריסטל וקרמיקה.

promo_long

בקומה התחתונה

בכניסה לאולם בקומה התחתונה קיבלה את פנינו התרנגולת הירוקה. תרנגולת ירוקה ענקית, עם פרווה, אוכף של סוס ובמקום רגליים, כסא נדנדה של סוס. חיון עיצב את התרנגולת הירוקה עבור גלריה בשנחאי. הוא עיצב אותה בהשראת גגות הבתים ופסלים שנמצאים על גגות הבתים, שהוא ראה בביקורו בסין. איך זה בא לידי ביטוי? הנוצות המוזרות של התרנגולת לקוחות מרעפי הגגות בסין.

מול התרנגולת הירוקה נמצאת עבודה ענקית בגודלה: סט שחמט בגודל אדם. עבודה שהוזמנה מגלריה בלונדון. סט השחמט הוצג לראשונה בככר טרפלגר בלונדון ולכן אפשר לזהות בו סימנים, שמשלבים בין קרב טרפלגר ובין סימנים מעולם המלוכה הבריטי. חיון עיצב בנפרד כל אחד מחלקי המשחק ואפילו אין חזרה של אף אחד מציורי החיות שמופיעים על החלקים.

חיון מקפיד להתאים את העבודות שלו למקום ממנו הוזמנו, כפי שראינו בתרנגולת הירוקה ובסט השחמט.

רגע לפני שעלינו לקומה העליונה, עברנו בין השולחנות הפזורים באולם התחתון, שם מוצגים ספרי סקיצות של חלק מהעבודות של חיון. זה היה ממש מרתק לראות את השרטוטים המפורטים, קו המחשבה שהוביל את חיון ליצור את העבודות, שאת חלקן ראינו מאוחר יותר בקומה העליונה וחלקן קצת שונות מהסקיצה הראשונית.

סקיצות

בקומה העליונה

חלל הקומה העליונה מציג מבחר גדול יותר של עבודות, ביניהן:

• בארוק דיגיטלי ים תיכוני, שכשמה כן היא, משלבת השראה מבארוק, עולם דיגיטלי (החזיר מוצג כמו דמות במשחק מחשב) ומוטיבים ים תיכוניים כמו קקטוסים וציפורים.
  • הקרקס שלי – מספר שולחנות בצורות לא שגרתיות מחוברים יחד לשולחן ענק, עליו נמצאים כדים לא רגילים בדמוי ציפורים שונות. לשולחן יש 9 סוגים שונים של רגליים, שנועדו להמחיש אשליה של שולחן רוקד.
  • נקניקיית נדנדה – בסקיצה שראינו בקומה התחתונה, הנקניקיה הופיעה בפסים של אדום ולבן, אבל תוך כדי יצירה חיון החליט ליצור את העבודה בצבע סגול. העבודה הזו היא אחת מבין כמה עבודות שחיון כינה הטירה האמריקאית: שילוב של סממנים יוקרתיים יחד עם סממנים  נמוכים יותר או עממיים. יחד עם העבודה הזו מוצגות גם לימוזינה עם רגלי מקדולנד ועבודה של ניו יורק היא מיאמי. גם כשיש לחיון ביקורת, הוא מעביר אותה בצורה עדינה ועם קריצה.

מטריושקה בהפתעה! – סדנת יצירה לילדים בגילאי 5 עד 11

בהשראת הדמויות העגלגלות של חיימה חיון, בחרו במוזיאון לקחת את המבנה של המטריושקה וליצור קופסא להפתעות. כל ילד/ה מקבלים בובת מטריושקה גדולה מעץ ובתוכה עוד בובה אחת. על השולחן פזורים טושים, מדבקות, מספריים ודבק וכל אחד יוצר את הבובה שלו. ההמלצה לפרק את חלקי המטריושקה הקטנה ולחבר אותה למטריושקה הגדולה. כל אחד הופך את החלקים הקטנים לאיברים או אביזרים שונים, כמו: אוזניים, אף, זנב או כובע.

בסיום הסדנה הקטנה לא ויתרה על סיוםהסיור בתערוכה. חזרנו לאולמות התערוכה והיא מילאה את כל המשימות שבחוברת בלשי העיצוב, שאיפשרו לה להביט ולראות יותר מקרוב חלק מהעבודות ומהחומרים איתם עבד חיון. המשימות שלחו אותה לחפש מוטיבים חוזרים וגם ליצור את היצורים ההיברידיים שלה.
התערוכה והפעילויות מומלצות בחום!

איפה, מתי, כמה?

מוזיאון העיצוב חולון, פנחס איילון 8 חולון, להזמנת כרטיסים ולתיאום ביקור: 073-2151500

שבת פנטסטית – כרטיס משפחתי (4 משתתפים – הורים וילדים) בעלות של 100 ש"ח. הכרטיס כולל כניסה לתערוכה, סיור בלשי עיצוב וסדנאות לילדים.

הסיור הבלשי מיועד לגילאי 7 עד 11 והסדנא לגילאי 5 עד 11.

הפעילות בשבתות מתקיימת בשעות 11 ו-13

התערוכה מציגה עד ה-30.4.16 והפעילויות בשבת מתקיימות בכל שבת עד סוף אפריל.

שעות פתיחת מוזיאון העיצוב: ב', ד' – 10:00 – 16:00, ג', ה' – 10:00 – 18:00, ו' – 10:00 – 14:00, שבת – 10:00- 18:00
מחירים: מבוגרים – 35 ש"ח, נוער (11 – 17) – 30 ש"ח, ילדים (5 – 10) – 20 ש"ח, כרטיס משפחתי (2 מבוגרים ו-2 ילדים) – 100 ש"ח