עשרת הכללים לאכילה נכונה ובריאה

בחורה עם מחשב נייד

מעבר לסוג המזון שאנו בוחרים להכניס לגופנו, חשובה גם הדרך בה אנו אוכלים בפועל.
אכילה מהירה, חוסר מתן תשומת לב ולא בהתאם לכללים נכונים יכולה להוביל להשמנה, בעיות עיכול, עייפות, כבדות ומלאות, גזים, עצירות, חולשות ועוד.

הכללים הבאים יכולים לעזור לכם להיות רגועים יותר, רזים יותר, נינוחים, ללא תחושת מלאות וכבדות ולתת למערכת העיכול לבצע את תפקיד הפירוק, ספיגה ופינוי המזון בגופנו, בצורה הטובה ביותר:
1. אכילה ברוגע ובמנוחה
מערכת העיכול היא פארסימפטטית ולכן יתקיים עיכול ופירוק אנזימי, רק בזמן מנוחה. אם יש הפרשת אדרנלין, לא תהיה הפרשה של גסטרין בו זמנית, ולכן לא יתקיים עיכול תקין.

2. לעיסה יסודית
העיכול מתחיל בפעולה המכנית של השיניים ובפעולה כימית אנזימתית של הרוק.
ככל שהמזון נשאר יותר זמן בפה, הוא מתפרק יותר וע"י כך אנו מורידים עומס מהקיבה.

3. לעיסה יוצרת שובע
תוך 20 דקות מרגע תחילת האכילה, מופעל מנגנון השובע, כך שבלעיסה איטית ותר אנו מפחיתים את כמות המזון הנאכלת כי נחוש שבעים מהר יותר.

4. הלעיסה עצמה מרגיעה
חשוב ללעוס היטב את האוכל כי יש בכך אפקט מרגיע. מכירים את זה כשעצבניים ולועסים מסטיק ? או בוחרים לאכול אוכל "קראנצ'י"(ביסלי, במבה), או אוכל "לפצח" (גרעינים) – יש בכך מאין "הוצאת עצבים" של הגוף בפעולת האכילה.
ההמלצה היא לאכול את המזון הבריא בצורה איטית ומחושבת כך שתרגיע את גופנו מעצם הפעילות עצמה.

5. שיפור מערכת העיכול וכמות היציאות לשירותים
לעיסה יסודית מפעילה את כל השרירים הטבעתיים לאורך כל מערכת העיכול וע"י כך משפרת בעצם פריסטלטיקה (תנועתיות המזון במערכת העיכול) לכל אורך הדרך.

6. שתייה
עדיף לא לשתות בזמן האכילה על מנת לא לדלל את מיצי העיכול. ניתן לשתות לפני האכילה, מכיוון שהמים נספגים ישירות ואינם צורכים מיצי עיכול.
בכל מקרה כאשר אוכלים אוכל טבעי, ללא מלח רב ופחות מחוזק בטעמיו על ידי חומרים לא טבעיים – מרגישים פחות בצמא.
חשוב לזכור שגם הירקות והפירות מספקים לנו הרבה נוזלים.

7. לא מומלץ לאכול ארוחות כבדות
בבוקר, הגוף מבחינה פיסיולוגית נמצא במצב של הפרשה לאחר פעילות הקיבה בלילה, לכן מומלץ לאכול פירות שנספגים מהר וקלים לעיכול ולא מפריעים להפרשת הפסולת.

8. אכלו בנחת, מול השולחן ובצורה שמכבדת את עצמכם
אל "תחטפו" אוכל מהסיר, אל תאכלו "על הדרך". הדבר גם גורם לעיכול בעייתי של האוכל וגם לכך שאנו לא מודעים לכמויות המזון שאכלנו.
אכלו בצורה מסודרת, סדרו את האוכל שאתם רוצים בצורה יפה על השולחן, התיישבו בנחת ואכלו להנאתכם. כך גם הכמות ששמתם מוגבלת, הגוף רגוע ומערכת העיכול עובדת כפי שצריך וכמובן – מובטח כי כך אוכלים פחות.

9. שעות האכילה המומלצות
בבוקר בשעות בין 6-9 מומלץ להפריש את הפסולת ממערכת העיכול. יציאה תקינה לשירותים בשעות הבוקר יכולה ללמד על מערכת עיכול תקינה.
ניתן להתחיל את היום עם מים או עם מיץ פירות. עדיף עד הצהריים לאכול פירות.
בין 12-2 לאכול ארוחת צהרים. בערב לסיים את ארוחת הערב עד שעות 6-7 ולא לאכול ארוחות כבדות. אכילה בלילה מפריעה לתהליך העיכול. ניתן לאכול פרי בלילה במקרה של רעב.

10. ספורט
לא מומלץ לעשות ספורט אחרי האוכל. בגלל שמערכת העיקול היא פארסימפטטית (דנו בזה קודם לכן) ועובדת בזמן מנוחה, אם נעשה ספורט הדם ילך לשרירים ולא למערכת העיכול. כמו כן המזון שנמצא בקיבה, מכביד על הסרעפת ומפריע לתהליך הנשימה. מומלץ לעשות ספורט לפחות שעתיים אחרי האכילה (אם אוכלים מזון שהוא קשה לעיכול אז לחכות אף יותר).

חג שמח, שנה טובה וחתימה טובה!
שלכם,
ליאור קליין