\
כמעצבת וכאופנאית שואלים אותי לא פעם על מקורות ההשראה שלי
השראה היא המקור לכל יצירה, היא הבאר ממנה שואב כל יוצר
השראה היא גם האלמנט החמקמק ביותר בכל יצירה
כל כותב, מעצב או אמן יוצר נדרש למקורות השראה, בלעדיהם לא היתה מתקיימת היצירה
השראה היא המכנה המשותף וגם הגורם המבחין בין שתי יצירות המחול בהן חזיתי בערב מוצלח במיוחד בהאנגר 2 בנמל יפו המחודש, ביתה של אגודת הכוריאוגרפים הישראלית
* * *

\
את הערב פתחה HEROES 2, עבודה לא ארוכה של צמד הכוריאוגרפים-רקדנים עודד גרף ויוסי ברג, האחד יוצא להקת בת-שבע, האחר מלהקת המחול הקיבוצית
שתי להקות המוצא של השותפים מבטיחות איכות של יצירה ושל תנועה
ואכן, השניים יוצרים דואט לשני גברים, שמציג שפת-תנועה ייחודית, שלא נכנעת לתבניות-תנועה של שפת המחול העכשווית, אלא יוצרים שפה משלהם
שיחה קצרה עם יוסי ברג בסוף העבודה מציפה שני מקורות השראה: משחקי ילדים ומשחקי חיזור
הרקדנים נעים זה אל זה, בתנועה מטרונומית, פועמת, נאספת ומתפזרת
זה מתקרב, וחברו נרתע, ואז מחזר ומבריח את האחר, תוך תנועה בין שני הקטבים – הילדי והכמעט-אירוטי
האחד מחזיק בין שיניו את קצה חולצת הטריקו הפשוטה שלעורו, ומשחרר, ושוב נושך את חולצתו כילד ביישן שנמנע מלהישיר מבט, ומתעקש, ושוב משחרר, ואז חברו – נושך את החולצה והמבע הילדי מפנה מקומו למבע-גוף אירוטי מתגרה, חושף פלג גוף עליון, מנענע ירכיים וכמעט מלעיג
התלבושות, הן בגדי רחוב פשוטים ביותר: מכנסיים כמעט ארוכים וחולצות טריקו קצרות-שרוולים, כאילו המחול הזה אינו מצריך התכוננות מיוחדת, הוא הרי פעימת החיים עצמם
השראה נוספת היא המוסיקה – מספר שירים של דיוויד בואי, שמוסיפים רובד למתרחש על הבמה
\
* * *
\

\
במרכז הערב, Butterfly Defect, דפקט הפרפר אם נרצה, שבבסיס ההשראה שלו עקרון 'אפקט הפרפר'
עקרון זה, הנשאב מתוך תורת הכאוס, מייצג את התלות של השתלשלות אירועים, בהתרחשות אקראית ולכאורה חסרת משמעות בתחילת הדרך
בעבודה, פרי יצירתם המשותפת של דן פלג – רקדן, כוריאוגרף ומורה למחול מודרני, שעזב את הארץ בשנת 1996, ומרקו וויגרט – בן זוגו לחיים
יוצאים שבעה רקדנים למסע בין שבעה ארגזי קרטון עצומי ממדים, מהסוג המשמש להובלת מקררים, ומשחקים גם בכתריסר ארגזי קרטון נוספים, קטנים יותר
ארבע רקדניות לבושות שמלות שחורות פשוטות לכאורה, שונות זו מזו ומדוייקות
שלושה רקדנים, לבושים מכנסיים וחולצות שחורים
נקיון חזותי וקונטרסט, שמשאירים את מלוא הבמה להתרחשות
וזו, הו ההתרחשות הזו…
בסיום המופע אמרתי משהו מאד חזק ומאד גורף, שעומד גם במבחן היממה שחלפה מאז: אני צופה במחול עכשווי כבר כ-45 שנים
(מגיל 6 החלו הורי לקחת אותי למופעים של להקות בת-שבע ובת-דור)
ומעולם לא ראיתי עבודה כזו

\
המקצב
חדוות היצירה וחדוות הביצוע
היופי
הוירטואוזיות
הדייקנות המפעימה
והמשחקיות הילדית משובבת הלב
הרקדנים נעים בין ארגזי הקרטון הענקיים, מזיזים והופכים אותם, מטפסים עליהם וצונחים מהם, בונים והורסים אותם
בונים באמצעותם ספק-אוהל-ספק-חופה, ומגדל אייפל מקוביות ענק
הם רוקדים יחד ולחוד, זוגות וקבוצות, זוגות מתחלפים
הם נעים בוירטואוזיות מפעימה
באקרובטיות
מניעים ומרימים זה-את-זו-את-זה ברצף אינסופי של המצאות תנועתיות
ההנאה צרופה וגלויה – של הרקדנים ושלנו הצופים

ובתאום, בהפתעה גמורה, דואט קטן של שתי רקדניות מביא אותן להרים את השמלות, לחשוף את הבטן החלקה והשרירית, וכאילו להשוות
בתנועה עכשיו-ילדית עכשיו-מגלה-אירוטית
השראה? מי קיבל השראה ממי? או האם שתי היצירות ניזונו באורח אקראי ממקורות השראה משותפים: הילדיות והספק-אירוטיות?
\
[ועוד לא אמרתי דבר על המוסיקה המהפנטת]
\
[youtube h5jzDMi2kNM nolink]
\
* * *
\
הערב הוא חלק ממסע ההופעות הראשון בארץ של הלהקה הגרמנית Wee Dance Theatre בניהולם האמנותי של דן פלג ומרקו וויגרט
המסע עובר ביישובים שונים בארץ, ובכל מקום מצטרף כוריאוגרף ישראלי אחר
כל ערב מקבל מכאן אופי משלו
יום ה' 20/2/14 בשעה 20:30, באולם המופעים עין השופט
"אוהבים ערבים" מאת: הלל קוגן – ישראל
יום ו' 21/2/14 בשעה 20:30 בשער הנגב
"הדיפלומטים" מאת רננה רז
יום א' 23/2/14 בשעה 20:30, בהיכל התרבות חצור הגלילית
"לה פמיליה" מאת: יורם כרמי – פרסקו – ישראל
יום ד' 26/2/14 בשעה 20:30, באולם רינה שני תיאטרון עירוני, חדרה
"עזרת נשים" מאת: דפי אלטבב – ישראל
יום ה' 27/2/14 בשעה 20:30, בתיאטרון ירושלים אולם רבקה קראון
HEROES מאת: יוסי ברג ועודד גרף – ישראל
יום ב' 3/3/14, בשעה 20:30 בהיכל התרבות יד-שטרית טבריה
"עזרת נשים" מאת: דפי אלטבב – ישראל
יום ג' 4/3/14 בשעה 20:00, היכל התרבות ע"ש ברקוביץ', נצרת עילית
HEROES מאת: יוסי ברג ועודד גרף – ישראל
יום ה' 6/3/14 בשעה 20:30 בהיכל התרבות אור עקיבא
"לה פמיליה" מאת: יורם כרמי – פרסקו – ישראל
\
* * *
\
כל התצלומים באדיבות יח"צ עמותת הכוריאוגרפים