ספרנית בדימוס: פוסט מתגלגל על ספריית פיג'מה תשע"ה

השנה אנחנו מקבלים הן את ספרי ספריית פיג'מה של גני טרום חובה והן את אלו של גני חובה.
אז החלטתי לפתוח בפוסט שבו אחווה בכל פעם את דעתי על הספרים החדשים שנקבל, כל ספר יוסף בתורו בראש החלק שאחרי שתי ההקדמות, כך שעד סוף השנה יופיעו פה ביקורות על כ16 ספרים.

בחורה עם מחשב נייד

הקדמונת כללית:
הפער בין ילדיי והחינוך בקיבוץ הוא כזה, שהשנה אנחנו מקבלים הן את ספרי ספריית פיג'מה של גני טרום חובה והן את אלו של גני חובה.
אז החלטתי לפתוח בפוסט שבו אחווה בכל פעם את דעתי על הספרים החדשים שנקבל, כל ספר יוסף בתורו בראש החלק שאחרי שתי ההקדמות, כך שעד סוף השנה יופיעו פה ביקורות על כ16 ספרים.
עוד פרט קטן – זו השנה הרביעית שלנו כמשפחה בפרוייקט זה, אבל השנה הראשונה של הבנים.

הקדמת ספריית פיג'מה:
למי שלא מכיר, מדובר בפרוייקט שמטרתו להעשיר את הספריות הביתיות של הילדים, ולחשוף אותם למגוון ספרים כשכותרת העל היא "ספרים בעלי ערכים יהודיים", הפרוייקט התחיל בארה"ב ויובא לארץ.
הילדים מקבלים בגן בכל שנה כ8 ספרים, וסביב הספרים נעשית פעילות במסגרת הגן, בסוף כל ספר יש הצעות להורים לפעילויות במסגרת הביתית.
אתר האינטרנט של התוכנית ייתן לכם פרטים נוספים.

ספר גני חובה "עץ אבא" מאת דבורה בושרי

106

מבין ספרי גני חובה זה האחד שהכי הכי אהבנו השנה. כמו "החיבוק שחזר" גם "עץ אבא" התקשר ישירות למשפחה שלנו, כי ממש כמו בסיפור גם אנחנו נוטעים עץ להולדת כל ילד במשפחה (ראם מחכה בסבלנות ליום הולדת שנה, מכיוון שנולד בשנת שמיטה). סיפור מקסים וחמוד, מאוייר היטב ומזמין המחזה, אם אבא מספיק משתף פעולה.. אהבנו מאוד מאוד.
סיום מוצלח ביותר לשנה שהתחילה מבחינתי ברגל שמאל.

על הספר והצעות נוספות מתוך אתר ספריית פיג'מה

ספר גני טרום חובה "החיבוק שחזר" מאת ניק בלנד

100

גולת הכותרת של הפרוייקט כולו, לפחות מבחינת המשפחה שלנו.
סיפור מקסים שמיועד ללפני השינה, על אמא שנותנת את החיבוק האחרון שלה בהשאלה לילדה, וכמה תועלת הילדה שלה עושה בו (משאילה לאבא, ומקבלת בחזרה. משאילה לאחיה ומקבלת בחזרה וכן הלאה). באקראיות מושלמה – יש לנו במשפחה שחקן לכל דמות בספר. בסיפור יש תאומים-בנים גדולים, הילדה שהיא הדמות המרכזית, אחות תינוקת, אבא, אמא וכלבה. לנו יש בת בכורה (שמשחקת בשמחה את הדמות המרכזית), תאומים-בנים סנדוויץ', אח תינוק, אבא, אמא וחתולה. מושלם להמחזת הסיפור כל לילה לפני השינה.
הדבר היחיד שמפריע לי, ומאוד מפריע, זה שהבנים בסיפור הם פשוט התאומים, אין להם שמות וגם לא שום אפיון ייחודי אחד מהשני. כאמא לתאומים שעובדת יום יום על נפרדותם – זה ממש עצבן אותי.

על הספר והצעות נוספות מתוך אתר ספריית פיג'מה

ספר גני חובה "נינה הולכת" מאת נורית זרחי

108

 

לא אהבתי. הכי חד וחלק. ספר שמתאים לגיל פעוטות אולי, לא הבנתי בכלל מה לספר על ילדה שלומדת בחלום (ואז במציאות) ללכת אצל ילדים בגן חובה!
הילדה הפרטית שלי, שזכתה לאח השנה, שמחה לשמוע, אבל באמת שלא מצאתי את הספר מתאים לגיל בכלל.
גילוי נאות – זה לא ספר הילדים הראשון של נורית זרחי שאני בוהה בו בתדהמה, למרות שיש לה כמה שאני אוהבת מאוד מאוד מאוד, יש לה כמה שבעיניי הם נפילות גדולות.

 על הספר והצעות נוספות מתוך אתר ספריית פיג'מה

ספר גני טרום חובה "משה והגדי" על פי אפריים סידון

99

חריזה נהדרת, מקצב נפלא, סיפור קלאסי וחביב שמהנה גם את הילדים שמכירים את משה בעיקר מפסח…

 

על הספר והצעות נוספות מתוך אתר ספריית פיג'מה

ספר גני חובה "פעמון הזהב" מאת תמר וקס

107

לא ממש הצלחתי לגבש דיעה חד משמעית על "פעמון הזהב", מצד אחד סיפור חביב שמקשר אותנו למורשת ולעבר ומצד שני הוא קצת אנמי. הסיפור מספר על בנו של חייט שמאבד פעמון זהב ממצנפתו של הכהן הגדול בירושלים. איכשהו היתה לי הרגשה של פספוס פוטנציאל, ואפילו לא יודעת לשים את היד מה מפריע לי. הילדה ביקשה לשמוע בחודש הראשון ואחר כך זנחה, אולי גם היא לא הכי התחברה.

 על הספר והצעות נוספות מתוך אתר ספריית פיג'מה

ספר גני טרום חובה "שבעה עכברים עיוורים" מאת אד יאנג

98

המשל על העיוורים שמוצאים פיל וכל אחד מהם חושב שהוא משהו אחר כי כל אחד מישש חלק אחר הוא ידוע ומוכר ואפילו לעוס כהוגן. אבל הספר "שבעה עכברים עיוורים" עשה טוויסט נחמד לסיפור, לא רק במטאמורפוזה של האנשים העיוורים לעכברים עיוורים אלא בעיקר באיור הצבעוני. כל עכבר מקבל צבע והחלק שאותו הוא מרגיש בפיל נצבע בצבעו הייחודי.
אהבנו, מצד שני הילדים די מהר שכחו ממנו…

על הספר והצעות נוספות מתוך אתר ספריית פיג'מה

ספר גני חובה "איך הצילה הזיקית את נח" מאת יעל מולצ'דסקי

105

 

הופעתי לגלות שם סופרת לא מוכר, כי הניחוח שעולה מהסיפור הוא מאוד אפריים סידוני, סיפור חביב מבוסס על אגדת חז"ל על הזיקית שלא נמצא לה מה לאכול בתיבת נוח עד שהתגלה שהיא המושיעה של כל המזווה מפני התולעים. כולל סיומת חביבה על דאגה לתולעים שגם הן לא תיכחדנה.
מחורז וחביב.

על הספר והצעות נוספות מתוך אתר ספריית פיג'מה

ספר גני טרום חובה "בשוק של ז'קרובאט" מאת אורי אלון

97

 

הספר מגולל גרסא מקסימה לסיפור הקלאסי "יוסף מוקיר שבת", הטקסט שובה לב והאיורים משתלבים איתו והולכים יד ביד, למרות הקושי (לפחות שלי) לבטא את שם העיר ז'קרובאט, שאר המילים והחרוזים מתגלגלים בשמחה על הלשון והסיפור המוכר לובש בדים חדשים וססגוניים.
יחד עם זאת מוזרה לי מאוד ההחלטה להשאיר את סוף הסיפור לאיורים בלבד, ספר צריך להיות או כתוב כולו או רק מאוייר או מקסימום להשאיר את הסצינה האחרונה כמאויירת בלבד, בספר הזה – בערך 20% מהעלילה נשארת עם ציורים וללא מילים ולא ברור לי מה הרעיון שמסתתר מאחורי הבחירה הזו ולמה המילים עוצרות במקום בו הן עוצרות…

על הספר והצעות נוספות מתוך אתר ספריית פיג'מה

ספר גני חובה "הגשר" מאת היינץ יניש והלגה בנש

104

שמחתי מאוד להתוודע לספר "הגשר", כל דבר ודבר בו מצא חן בעיניי, האיורים יפיפיים ומציגים נקודת מבט מעניינת ולא שגרתית, הסיפור מקסים גם בתוכנו וגם בכתיבה (או ליתר דיוק בתרגום), המסר נפלא, פשוט ספר טוב, בדיוק כמו שהורגלתי שיש בפרוייקט "ספריית פיג'מה" בשנים הקודמות, וכל כך חסר לי השנה… בחירה מעולה!

על הספר והצעות נוספות מתוך אתר ספריית פיג'מה

ספר גני טרום חובה "מסע לגיל ארבע" מאת אורי אורלב

מסע_לגיל_ארבע

 

מדובר בסיפור התבגרות קלאסי – מסע פיזי המייצג מעבר רוחני משלב לשלב. מיה רק בת שלוש וחצי ומאוד רוצה להיות בת ארבע אבל הולכת לכל מקום עם שמיכי שלה, סבא וסבתא מציעים לה קיצור דרך כך שמחר היא תהיה בת ארבע, אבל הוא מאוד מסוכן. מה יעבור על שלושתם בדרך ואיזה תפקיד תמצא שמיכי במסע ההתבגרות המזורז של מיה?
בעיניי הנושא "גדול" מידי על הילדים (אולי כי שלי רק הפכו השבוע לבני שלוש?), יותר מידי סימבולי לגיל הצעיר הזה, אבל הילדים דורשים שוב ושוב שאקרא אותו, כך שאין ספק שמשהו בו מדבר אל לבם (למרות שאין להם שמיכי בכלל).

על הספר והצעות נוספות מתוך אתר ספריית פיג'מה

ספר גני טרום חובה "מעשה בחתוליים" מאת ע. הילל

95

 

לע. הילל יש ספרים שמתחרזים יותר, ללא ספק. אבל מעשה בחתוליים בהחלט הלהיב אותי לא פחות מאשר את הילדים.
חתול אחד לבן, שני שחור, וכל אחד מתהדר שהוא הכי הכי. כל כך מתהדר שהם רבים ואז מקנאים ומנסים להידמות האחד לשני רק כדי לגלות שעדיף להישאר מי שאתה, ועם חבר.
מעבר לחמידות שבסיפור ולהומור שבו, ולאיורים שובי הלב ממש – שמחתי מאוד שהתאומים הם אלו שקיבלו את הספר. התאומים שלי לא זהים ויש דיבור לא מועט על ההבדלים הרבים ביניהם, זה הספר המושלם להזכיר להם שטוב שלכל אחד מהם הייחודיות שלו ושיש פלוס בכל אחד ואחד.
אהבתי!

על הספר והצעות מתוך אתר ספרית פיג'מה

ספר גני חובה "פרח נתתי לנורית" מבחר משיריה של מרים ילן שטקליס

perach natati lenurit_med

 

סוף סוף אני מרוצה גם מספר שהבכורה קיבלה, שלל שירים חלקם מולחנים וחלקם לא, מאחת ממשוררות הילדים הכי אהובות ופוריות, איורים חמודים, כל המשפחה נהנית.
בניגוד לשנים קודמות (בהם קיבלנו את ספרי טרום-חובה), הפעם לא הוקדש ספר שלם לשיר אחד ובעיניי זה עדיף פי כמה, שיר אחד בספר זה סוג של בזבוז משאבים, אלא אם מדובר בשיר מאוד ארוך.
איכשהו יצא שעד כה אני מתלהבת השנה מהספרים הקלאסיים ולא מתלהבת מהחדשים (או לפחות אלו שחדשים לי), מבטיחה לכם שזה מקרי ולא משהו עקרוני, פשוט בחרו קלאסיים טובים וחדשים לא משהו, נראה איך זה ייראה בהמשך השנה.

על הספר והצעות מתוך אתר ספרית פיג'מה.

ספר גני חובה "אמיליה" מאת נעמי בנזימן

32-21676b

אמיליה רוצה ללכת לגן לבד, לעלות לבדה את שלושת המדרגות שמובילות לגן, אבל עומד שם המטאטא הגדול שנראה כמו אריה.
עד כאן מאוד בנאלי, ומפה מסע בעולמות מרוחקים שנגמר בטפטוף גשם שמבריח את אמיליה לתוך הגן שם היא משחקת עם חברתה הטובה.
אני חובבת גדולה של ספרי דמיון אבל לא התחברתי בכלל בכלל לספר הנ"ל, הקשר בין המשפטים שלו כמעט ולא קיים, אין באמת התגברות על פחד, או עלילה, או משהו שאפשר יותר מידי להזדהות איתו, והחיבור שלו לערכי יהדות (מתוך הכתוב להורים בסוף הספר) היה הזוי בעיניי (אמיליה נכנסה בסוף לבד לגן כלומר "אם אין אני לי – מי לי").
עם זאת, אין מה לומר – בת החמש אהבה מאוד, כך שכנראה שאל הילדים הוא כן מדבר.

על הספר והצעות מתוך אתר ספריית פיג'מה.

ספר גני טרום חובה "שלולי" מאת מירה מאיר

L_522787

 

סוף סוף ספר שאני שמחה שילדיי קיבלו. את "שלולי" אני מכירה כבר שנים, הוא עוסק בהנאת ילד קטן מהשלוליות ובצערו כשנגמר החורף. יש בו כל מה שצריך בספר – סיפור טוב, חבר דמיוני, הנאה עונתית.
הילדים לא מפסיקים לבקש שנקרא בו שוב ושוב (גם הסנדויצ'ונים וגם הבכורה), ובצדק.
כמו כל הילדים הם ממש מתחברים לקפיצה בשלוליות והנאה ממראה פניהם המשתקפות שם.
כן ירבו ספרים מוצלחים כמותו בפרוייקט!

על הספר והצעות מתוך אתר ספריית פיג'מה 

ספר גני טרום חובה "מה צריך בשביל…" מאת ג'יאני רודארי 

93

הדבר הכי טוב שאפשר לומר על הספר זה שהאיורים שלו משגעים, מטריפים ומעוררים הרבה דיון עם הילדים הקטנים.
אני לא יודעת לשים את האצבע ולומר מה אכזב אותי, הילדים (בני כמעט שלוש) כן נהנו מהספר אבל הוא קצרצר, לא באמת מעורר דיון אוטומטי, לא לגמרי מדוייק, אמור להיות מאוד מעגלי אבל מפספס את החלק הזה (בשביל לבנות שולחן צריך לוחות עץ, בשביל לוחות עץ צריך עצים, בשביל עצים צריך זרעים,  בשביל זרעים צריך פירות, בשביל פירות צריך פרחים), לא דיבר על מחזור, לא מדוייק ולא מלא ערכים בעיניי.
יותר מהכל – זו פשוט לא פתיחה מוצלחת למי שחדש בתוכנית, אני בטוחה שיש הרבה ספרי ילדים טובים יותר שניתן היה לפתוח איתם את השנה.
על הספר והצעות מתוך אתר ספריית פיג'מה.

ספר גני חובה "אולי אפשר גרגר סוכר" מאת נעמי בן-גור

101

 

הפעם מדובר בוריאציה על משל הנמלה והצרצר.
את המשל המקורי אינני אוהבת. המחשבה כאילו עדיף לחיות את חיינו ללא כל מוזיקה, הנאה או בידור היא ספרטנית, אפורה ועצובה מידי מבחינתי.
הספר משחק עם המשל בהפוך-על-הפוך, הצרצר אומנם עצלן שנזכר ברגע האחרון אבל הוא כן מתעשת ואפילו מציל את המצב עבור הנמלה.
הספר כתוב בצורה מאוד זורמת, המילים מתגלגלות על הלשון, הילדים (גם בת החמש וגם בני הכמעט שלוש) נהנו מאוד לשמוע וביקשו שוב ושוב.
רק המסר, לא יודעת, מתוכנית שמתיימרת להיות ערכית יש לי ציפיות יותר גבוהות. זה לא שאני רוצה ספרים דידקטיים בבית, ואין שום רע בספרי שטות אבל אם ההצהרה היא – קידום ערכי היהדות – הייתי רוצה להבין בעצמי איזה ערך הספר אמור לקדם, ולא לקרוא שוב ושוב בדפי ההמלצות להורים כדי לנסות להפנים מה רוצים ממני ומהילדים הפעם…
על הספר והצעות מתוך אתר ספריית פיג'מה