על בינה מלאכותית רגשות ומה שביניהם

תוך כדי השימוש בטכנולוגיות מתקדמות שונות, בוחנים האמנים את מקומו של הרגש, בזמנים בהם נדמה כי האינטליגנציה המלאכותית גדולה מהאדם

זיכרונות ילדות נעימים וקצת נוסטלגיה, גרמו לי להצטרף לסיור בתערוכות החדשות במוזיאון פתח תקווה לאמנות.

תערוכת DEEP FEELING נוגעת ברגשות ובינה מלאכותית. AI and Emotions. שמה זרקור על החיבור שבין הטכנולוגיה לרגשות האנושיים. התפתחותה של ה"בינה המלאכותית" מאופיינת ביכולות שעד כה אפיינו את האנושות בלבד, כמו למידה מתפתחת ועצמאית. מראשית שנות ה-90 התפתחה הטכנולוגיה הדיגיטלית במהירות וגרמה לשינויים מרחיקי לכת בהיבטים הפוליטיים-חברתיים. שינויים אלו, כמו תפיסת ה"אני" שעברה מהפיזי אל המרחב הווירטואלי  ולרשתות החברתיות, או שינוי בתפיסת ה"מרחב" דרך שימוש בטכנולוגיות GPS, עוררו את השיח על השפעת הדיגיטלי על האנושי.

האמנים המשתתפים בתערוכה משלבים בין אמנות וחדשנות. מדגישים את ההיבטים הפילוסופיים והרעיוניים שביצירה עם הדיגיטלי, מקצתם שיתפו פעולה עם מתכנתים, אחרים התבססו בעצמם בתחום מדעי המחשב. תוך כדי השימוש בטכנולוגיות מתקדמות שונות, בוחנים  האמנים את מקומו של הרגש, בזמנים בהם נדמה כי האינטליגנציה המלאכותית גדולה מהאדם. היצירות עוסקות בשינויים החברתיים והרגשיים בהווה ובעתיד, נוצרו במיוחד עבור התערוכה.  אוצרת: נוהר בן אשר.

deepfeelings

 צילום: סורינה ניסנבאום

Pseudotime – ניבי אלרואי. עבודתה חותרת תחת הזמן הכרונולוגי. המיצב עוסק במיון וקטלוג של עבודות אמנות על ידי בינה מלאכותית וברגשות הנלווים לתפיסת הזמן הלא-לינארית שביסוד השיטה. העבודה מתבססת על מנוע חיפוש ניסיוני של גוגל, המקטלג יצירות אמנות החל בפרהיסטוריה ועד ימינו.

בעבודה מופיעים רצפים של יצירות אמנות, שחוברו על ידי קוד בינה מלאכותית ומוינו על פי רגשות. המיון החדש מפוגג את הממד ההיסטורי ומה שנותר הוא רצפים חזותיים שמקוטלגים על פי הגיון אלגוריתמי שליד אדם אין בו חלק. ממד הזמן המתפרק ומתחבר מחדש מתייחס גם להקשרים של שליטה. כיום, בוחרות חברות הענק הגלובליות לאלחש את תחושת הזמן בשלל גירויים וירטואליים, שיגרמו למשתמשים להישאר מחוברים, משתתפים ומשתפים זמן ארוך ככל האפשר. העבודה נעה בין עבר והווה תוך בחינת הרגשות האנושיים ביחסם למנגנונים של שליטה.

 

pseudotime

צילום: סורינה ניסנבאום

פחדים מלאכותיים מלאכותיים – ליאור זלמנסון. מיצב אינטראקטיבי בוחן את רגשות העובדים ש"מאחורי המכונה". האנשים שיוחלפו בעתיד הקרוב על ידי בינה מלאכותית שתגזול את מקור פרנסתם. סיסמת האתר היא "בינה מלאכותית תלאכותית", ממחישה את היחסים ההיררכייים בין העובדים לבין תוכנות המחשב המתקדמות. זלמנסון, מבקש להנכיח בעבודתו את העובדים ה"שקופים", המועסקים  למשימות משמימות כמו תיוק מסמכים או זיהוי אובייקטים בתמונות, שכיום קל יותר להפקידן  בידי כוח אדם מוחלש מאשר להעבירן לתוכנת מחשב. העובדים מתבקשים לכתוב על רגשותיהם ועל חששם מפני העתיד. המדפסת בחלל המאולתר של הגלריה מדפיסה מאות תשובות. המבקרים במוזיאון מוזמנים לקרוא ולמיין את הרגשות והפחדים השונים ולתפקד בעצמם כעובדים-לרגע ש"מאחורי המכונה".

 

liorzalmanson

צילום: סורינה ניסנבאום

 

אלים משועבדים זמנית-פביו לטאנצי אנטינורי. מיצב המשלב מערכת בינה מלאכותית, חיישנים וטקסטים. בוחן כיצד חברות גלובליות משתמשות באמצעי הטכנולוגיה להשפעה רגשית. בחלל עומדים שלושה פסלים אינטראקטיביים ומוניטור, המייצגים "בועות סינון" שיצרו ה"מעצמות החדשות": גוגל, פייסבוק ואמזון.

הפסלים דוממים בחלל ממש כמו בועות הסינון, שעובדת קיומן אינו חשוף בדרך כלל לגולש הממוצע. רק כאשר הצופה מתקרב ונוגע בפסלים, נחשף לאוזניו "דיון" בין החברות שמסגיר את האינטרסים שלהן. הטקסטים נלקחו משימועים שבהם הגנו חברות אלה לאחר שעברו על חוקי האתיקה ופרטיות המשתמש. הטכנולוגיה שמפעילה את העבודה מבוססת על חיישנים ותוכנת למידה עמוקה, המאפשרת דיון חי בין הפסלים. להפעלת המיצב אפשר ורצוי לגעת בפסלים.

 

fabiobuotsinun

 

 צילום: סורינה ניסנבאום

 

FOMO – ליאת סגל. מיצב בטכניקה מעורבת. שואב השראה מחקר הבינה המלאכותית ותחומי המערכות המורכבות ובוחן התנהגות קולקטיבית בעידן שבו האמצעים הדיגיטליים הפכו למתווכים מרכזיים בתקשורת האנושית.  האמנית מייצרת הפשטה לתופעת חרדת ההחמצה והצפת המידע- (FOMO (fear of missing out – תופעה המבטאת צורך כפייתי לשמור על קשר רציף עם אחרים, אך יחד עם זאת מעצימה תחושה של בידוד חברתי.

המיצב מדגיש את הצורך האנושי באינטימיות ובקשר ועל השאיפה לנכוח בהווה בעולם רווי גירויים. המערכת מורכבת מתריסר פריטים, רובוטים, צבועים בשחור ומעט זהב, קצת ייחודיות  בתוך הריבוי, בתנועה מתמדת. הם מפעילים אחד את השני באמצעות חיישנים. משפיעים זה על זה כמו להק ציפורים, בלי שליטה מכוונת, יוצרת התנהגויות קולקטיביות מורכבות שלא ניתנות לחיזוי.

 

fomolietsegal

 צילום: סורינה ניסנבאום

 

After Life on Mars – מירי סגל. מיצב בשני חלקים, הבוחן רגשות בתנועת מטוטלת בין עבר ועתיד. הקרנת וידאו קליפ על עשן והקרנת אנימציה במציאות רבודה על מסך. ההקרנה על עשן מעלה את הווידאו-קליפ Life on Mars של דיוויד בואי (1972), שעוסק בכמיהה לחיים במאדים, כמקום של פנטזיה והתחלות חדשות וכתחליף לחיים המאכזבים על כדור הארץ.

lifeofmars

צילום: סורינה ניסנבאום

לעומתה, ההקרנה על מסך מתייחסת להתפתחות של טכנולוגיית הבינה המלאכותית, שמאפשרת להגיע למאדים בשליחת רובוטים. העבודה מקשרת בין הבינה המלאכותית לבין חקר החלל.

 

lifeonmars2

צילום: ניסנבאום סורינה

War Assistent – רוני קרפיול. מיצב אנימציה ממוחשבת בתלת מימד, בהשראת משחקי מחשב (גיימינג). שמה דגש על פיתויי הטכנולוגיה המלחמתית החדשה, ברוח ה"מלחמה הטהורה". זוהי שגרת מלחמה על אש נמוכה, מלחמה השורדת גם בעיתות שלום ומאיצה את ההתפתחות הטכנולוגית של תעשיות הנשק. יש כאן תכנון ואז למידה והתפתחות עצמית של הבינה המלאכותית. עוסקת בשאלות של מוסר ולוחמה בעידן של בינה מלאכותית.

 

ronikarfiol

 

צילום: סורינה ניסנבאום

"עולם בתוך עולם" – לכל המשפחה. מיצב בינה מלאכותית עם עבודות מאוסף המוזיאון. פרויקט מיוחד בגלריית האוסף בשיתוף חברת אינטל.  ציוריו של ישעיהו שיינפלד  (1909-1979) נסרקו והוטמעו לתוך מערכת של בינה מלאכותית. המיצב האינטראקטיבי מצלם את המשתתף ומצייר אותו מחדש בסגנון יצירותיו הנהדרות והמיוחדות של שיינפלד. בצילום, תוכלו להבחין בי מימין. תכנון וביצוע: יקיר זהר, דימה קנבסקי.

 

olambetoholam

צילום: סורינה ניסנבאום

וכמובן שאי אפשר בלי הומור.

"בועת ציור" – לכל המשפחה. קריקטורות על אמנות. הקריקטוריסטים ניר מולד ועמוס אלנבוגן מציגים בדרך הומוריסטית סדרת איורים הומוריסטיים, אשר חושפים וממחישים את מורכבות יחסינו עם אמנות וטכנולוגיה. הקריקטורות המעולות מפתיעות ב"טוויסט" ממזרי , שנון ומצחיק. "בועות ציור" היא תערוכה המשלבת הדפסים לצד ציורים על קירות הגלריה עצמה, כאשר הם משתלבים בהרמוניה אלה באלה. אוצרת: רעות פרסטר.

 

shenbina

 

צילום: סורינה ניסנבאום

 

robots

 

צילום: סורינה ניסנבאום

מוזיאון פתח תקוה לאמנות. קריית המוזיאונים, רח' ארלוזורוב 30, פתח-תקווה

נעילת התערוכות: דצמבר 2019