עוכר ישראל

הפוסט שהעלה ליאור מאירי

לפני כשנה ישבתי עם כמה אמהות  על שפת הבריכה, כשאחת  מהן מדברת בהתלהבות על קבוצה ערכית בשם "הליכודניקים החדשים" .

היא סיפרה, שהן קבוצה של אנשים משכילים, שמטרתה להגיע לשלטון כדי להביא פוליטיקה אחרת. נקיה יותר, מוסרית יותר.

ובמחיר של שקלים בודדים אוכל להשפיע על רשימת הליכוד הבאה – מושחתים ילכו והמוסריים ימשלו.

כל מי שמכיר אותי יודע שאני מאמינה בכח של קבוצה לגרום לשינוי, להשפיע ומיד התפקדתי .

ברגע ההתפקדות, התקבלתי לקבוצה סודית של חברי הלכודניקים החדשים ואיך אומרים – "דברים שרואים משם לא רואים מכאן"

יש לי ביקורת ולעיתים אף יש לי את האנרגיה לענות ולא תמיד להסכים עם העדר.

כך קרה שהיום ליאור מאירי ,מייסד ומנהיג ה"ליכודניקים החדשים" , שבטוח שהוא אוטטו ראש הממשלה הבא  העלה פוסט בפייסבוק. שמראה על בורות וחוסר ידיעה בסיסי של המקורות .

בדר"כ כשהוא "סתם" מזלזל במצביעי  בנימין נתניהו , או ח"כ ימני כזה או אחר – אני מבליגה

אך הפעם הבורות צרמה , הוא ניסה להעביר "אנקדוטה" על הקשר בין הביטוי "עוכר ישראל"  לסיפור של כרם נבות.

בגלל שהאנקדוטה שגויה,  העזתי  והגבתי  לליאור מאירי  ובמילים לא כל כך עדינות שהוא טועה

Image-1

הפוסט שהעלה ליאור מאירי

ליאור במקום לפתוח גוגל ולקרוא את מקור המושג "עוכר ישראל" , להבין את הטעות, ביקש ממני שאסביר  לו את המקור למושג .

למרות שהסברתי לו כיצד ניתן לעשות חיפוש בגוגל ובקלות לקרוא הסברים מלומדים משלי

העדיף , אותו ליאור – מנהיג הפוליטיקה החדשה , חופש הביטוי ושיוויון מגדרי –לחסום אותי מלהגיב ואף מנע ממני לקרוא את התגובות המשמיצות את שמי הטוב.

אפילו לא טרח לציין  באחת התגובות (אם לא בכולן), שאני חסומה ולא יכולה לראות את ההערות (חלקן פוגעות ).

הליכודניקים החדשים הצליחו להטעות אותי. הם מכרו לי אידאולוגיה של ליכוד ליברלי, מוסרי יותר וערכי יותר

בפועל התגלה פרצופו האמיתי של זה העומד בראש – סותם פיות, שאינו נלחם עבור הצדק אלה רק אחר הכבוד העצמי שלו . מבלי יכולת לגיטימית להגיב . למרות ששמי הועלה יותר מפעם אחת בפוסט ולמרות שחבריו ביקשו את תגובתי – העדיף להתעלם.

חסר לי , שאדם כזה יגיע ולו לעמדה או למעמד, שיש לו השפעה מזערית על המתרחש במדינה.

כאמור, נחסמתי מלהגיב לכן אגיב כאן :

עוכר ישראל הראשון:

אחאב, בנו של עמרי מתואר כמלך אשר הרבה להכעיס את ה' יותר מכל המלכים שהיו לפניו. הוא בונה אשרה ומזבח לבעל בשומרון (שזו עבודה זרה) .

בתגובה אליהו נשבע כי לא יהיה בשנים אלו טל ומטר על הארץ הוא אף מפליג בעונש ומבקש למנוע אפילו את הטל שמהווה מקור קיום בסיסי לכל חי ביקום.

לפי המונה של עובדי האלילים הבעל הוא האחראי על הגשמים וכך מוכיח להם אליהו הנביא את אפסות הבעל מול כוחו של ה'.

בשל קללתו של אליהו נמנע טל ומטר מישראל במשך למעלה משלוש שנים כך שגם לו לא נשאר מקור מחייה והמעיין שסיפק לו מים יבש גם הוא.

בפגישה בין אחאב לאליהו ישנם חילופי דברים בהם אחאב מכנה את אליהו 'עוכר ישראל' ואילו אליהו טוען כלפי אחאב שהוא ומשפחתו הם שעכרו את ישראל

אחאב  – מבחינתו אליהו הוא עוכר ישראל שכן הוא מנע מישראל את המצרך הבסיסי ביותר לקיומם הלוא הם המים

אולם, אליהו מבקש ללמד את אחאב שגם מים הינם רק אמצעי לקיום וללא תורה ומצוות אין באמת קיום כלל, שהרי הקב"ה התנה את בריאת העולם בשמירת התורה והמצוות..

ועכשיו לסיפור אחר לגמרי  על אחאב ונבות :

אחאב ונבות בכרם נבות. אחאב מציע לנבות הצעה: כרם אחר, טוב יותר מכרמו של נבות, או לחילופין מחיר מלא עבור הכרם. [הערה: במזרח הקדום למלך הייתה רשות להפקיע את הכרם מידי בעליו, אפילו בכוח! הפתיחה באה להראות כי בישראל אפילו המלך כפוף לחוקי התורה]

נבות מסרב להצעה בנימוק כי הכרם הוא נחלת אבותיו

ועל פי חוקי התורה, הוא אינו רשאי להוציא את הכרם מידי משפחתו.

אחאב מגיע לביתו עצבני. איזבל, החשה במצב רוחו העגום, שואלת את אחאב לסיבת התנהגותו, והוא מספר לה על פגישתו עם נבות.

איזבל לועגת לבעלה, שלטענתה אינו מבין את מהות תפקידו, והיא מבטיחה לו את הכרם.

איזבל מביימת משפט. היא מזמינה שני עדים (המכונים  "בני בלייעל") שיעידו כנגד נבות, כי קילל את ה' .

 היא גם קובעת מראש את העונש: מוות בסקילה.

העוקץ במזימתה של איזבל נעוץ בחוק שהיה מקובל במזרח הקדום: אדם שהורשע בפשע נגד המלך, נחלתו ורכושו עברו ישירות לארמון, ולא ליורשיו!

וכך אחאב יורש את הכרם.

אליהו הנביא מגיע לכרם נבות ואומר את המשפט "הרצחת וגם ירשת"

הנביא מנבא לאחאב ולאיזבל עונש של מידה כנגד מידה: במקום שליקקו הכלבים את דם נבות הם יעשו זאת גם לאחאב. אליהו גם מנבא לאחאב כי מלוכתו תילקח ממנו, ומצאצאיו אחריו. לאיזבל מנבא אליהו מוות משפיל: הכלבים יאכלו את בשרה על חומות העיר יזרעאל.

לשמע הנבואה, אחאב חוזר בתשובה. הוא מתאבל, לובש שק וצם

אין עוכר ישראל בסיפור זה.

רק חזרה בתשובה ובקשת מחילה

אהה… ליאור בפוסט הזה אתה יכול להגיב בחופשיות אני לא אחסום אותך

ולא אף אחד אחר

מקורות :

https://www.inn.co.il/Articles/Article.aspx/14541

http://www.hottentot.co.il/bible-by-amos/kings-a21.htm