סרט על עוצמה נשית, תאוריית שפע ויצירתיות

העיבוד הקולנועי החדש לספר המופלא "נשים קטנות" מביע את כל מה שאני רוצה בשביל עצמי ובשביל נשים

בנעורי נהגתי ללבוש חצאיות רחבות, שכבה מעל שכבה על מנת לחקות את המראה של השמלות הנפוחות של המאה ה-19. הייתי מגלגלת את השיער לתסרוקות גבוהות ומדמיינת שאני חיה בעידן אחר, רק נעליים עדינות לא היו לי, שלי היו גסות ומתאימות לשבילים הבוציים של הקיבוץ. ציורי הרקדניות של דגה והעלמות העדינות והמהודרות של רנואר עוררו, ועדין מעוררות בי, התרגשות גדולה. סרטים אודות התקופה מאז ומתמיד היו אהובים עלי – המראות, הלבוש, הארכיטקטורה והתוכן – מערכות יחסים והרבה רומנטיקה.

80685864_758040048016019_5347814039680450560_n

צילום: 2019 CTMG, Inc. All Rights Reserved

כך שרצתי בזרועות פתוחות לצפות בעיבוד החדש לספר המופלא "נשים קטנות" של לואיזה מיי אלקוט. ישבתי והתמוגגתי מכל רגע ומכל היבט בסרט – התלבושות, הסטים בהם צולם, הנופים, המוזיקה והסיפורים. מודה, אני מאלה שאוהבים את הסוף הטוב בכל סרט ובכל סיפור – שזוג האהובים מתחתן, שבני הזוג משלימים ושהטוב מנצח את הרע. כך שכאשר התבוננתי בג'ו החותרת להשמיע את קולה האישי, למצוא את דרכה הייחודית שלא בהתאמה לנורמות המקובלות, קצת רציתי ש"תתיישר". ג'ו, פועלת להביא לידי ביטוי את כישרון הכתיבה שלה ואת מוחה הקודח במילים, רעיונות ויצירתיות, רציתי בשבילה, גם אני – הצופה, שתהיה כמו כולם, שתהיה "רגילה".

מניחה שזה נשען אולי על משאלה פנימית שלי – להיות רגילה, ללכת במסלול, פחות דרמות, סערות ושינויים. מתבוננת בדמותה של ג'ו ורואה את המאבק הפנימי שלה בין הרצון לחיות בזוגיות ולהיות נאהבת לבין החשש מהכנעת הכח היצירתי שבתוכה. רואה את הברק בעיניה כאשר קוראת, כאשר כותבת וכאשר מדברת על מושא כתיבתה ומבינה את החדווה וההתמוגגות שלה נוכח היצירה.

82693289_820896695095155_4545519105179910144_n

צילום: 2019 CTMG, Inc. All Rights Reserved

כמה כוחות הנעה ודחיפה יש בה להשפיע על כל אחת מאחיותיה לשמר את היצירתיות ולא להיכנע לתכתיבי החברה – נישואים ומשפחה. כמה אומץ, נחישות, מוכנות להיכשל ויכולת לקום ולהמשיך. מתרשמת מכל הערכים שמאד ברורים לה ומאפשרים לה לעשות בחירות – נתינה ועשיה למען בני משפחתה – אחותה בת' החולה ולמען אביה.

מתבוננת במודלינג של אם המשפחה שעסוקה כל העת בנתינה לאחר, לחלש מהן, למי שאין לו. נוטעת בבנותיה חמלה ויכולת נתינה שחוזרת אליהן בשפע גדול עוד יותר. כמדריכת הורים, משתאה מדמותה שכל כך מאפשרת לג'ו ולכל אחת מהבנות, מקום לידה בכל מצב. ללא תנאי, ללא ביקורת, מבלי לומר מה נכון לעשות, מתוך המון הקשבה, אהבה ואמפטיה. גם ברגעי השפל של ג'ו, אימה באמת עומדת לצידה ורק מחייכת באהבה ובהבנה לקושי שלה. בדיוק מה שאני הייתי רוצה להיות עבור ילדי ובדיוק מה ששווה שכולנו – ההורים, נהיה עבור ילדינו – שם בכל מצב, בכל עת, ללא שיפוטיות ועם המון קבלה.

נשים קטנות פוסט

צילום: 2019 CTMG, Inc. All Rights Reserved

מהמקום של מי שמתמודדת עם הקמתו של עסק חדש, אני מתבוננות בהערכה רבה בנחישות של ג'ו, ביכולת שלה לראות את הערך האמיתי של יצירתה והשמירה על זכויותיה. מתרשמת מהתהליך – ברגע שהדברים היו בהירים לג'ו, כך היא הביעה אותם כלפי חוץ – אל המו"ל שלה וכך הוא קיבל את הדברים. הבהירות המחשבתית שלנו, ההכרה במטרות שלנו, ראשית בינינו לבין עצמנו, היא נקודת המוצא הטובה ביותר והיא זאת שמאפשרת לנו להביע זאת כלפי חוץ ואף מגבירה את הסיכוי כי הדבר יתקבל ואף יהיה מוערך ע"י הצד השני.

הסיום של הסרט מעורר השראה – תחת לקחת את הירושה בה זכתה ג'ו, למכור ולהפיק ממנה עושר חומרי, היא בוחרת להחזיר את השפע הזה לחברה. מקימה בית ספר המאפשר לבנים ולבנות ללמוד באופן שיוויוני ולהחשף למגוון השפות והאומנויות הקיימות בעולם. מייצרת מקום ביטוי למבוגרים, יכולת השפעה על הדור הבא והזדמנות לילדים לצמוח להיות מי שהם רוצים להיות.

כמה הרבה בסרט אחר, מעובד היטב ומדבר אל הצופה של שנות האלפיים – אסתטיקה וויזואלית, כוח נשי יוצר, עושה ויוזם, התנהלות עסקית, יחסים שוויוניים, מודלינג הורי ותפיסת שפע. נפלא נפלא.

יהודית אוליבר
נשואה ואמא לארבעה. מתגוררת באבן יהודה. מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך. מומחית בהדרכת הורים למתבגרים ובהדרכת הורים לילדים בעלי קשיי קשב וריכוז. מרצה, מלמדת וכותבת הורות. מדריכה הורים באופן פרטני, מנחה קבוצות הורים וסדנאות. מאמינה גדולה ביכולת של הורים לעשות שינוי מייטיב במשפחתם בתהליך קצר מועד.