סמינריון הפרעות קשב אצל מתבגרים

בחורה עם מחשב נייד

דוגמא מאקדליסט לסמינריון בהפרעות קשב. מיקוד העבודה הוא מתבגרים

סמינריון הפרעות קשב אצל מתבגרים | אקדליסט

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, ADHD)[1] היא אחת ההפרעות הנפוצות בשנות הילדות, כשמחקרים מראים כי  כ-10% מהילדים מתחת לגיל 13 סובלים מהפרעה זו. בעשור האחרון עלתה באופן ניכר המודעות להפרעה בעיני הציבור ואף בשדה המחקרי, ונערכו מספר רב של מחקרים המנסים להגדיר את ההפרעה, למצוא את הגורמים לה ולהגדיר את הסימפטומים והליכי האבחון והטיפול במדוייק.

המחקרים השונים מצביעים גם על כך שישנם להפרעה השפעות ניכרות במיוחד על אלו שלא אובחנו ולא טופלו, וכיום אנו יכולים לדעת כי ילדים שסובלים מההפרעה ולא מאובחנים יכולים לסבול מבעיות שונות גם בגיל ההתבגרות וגם בחיים הבוגרים, מהם חוסר יכולת לעמוד בזמנים, אי קבלת מרות, יכולות חברתיות לקויות ועוד. עבודה זו עוסקת ביחסים החברתיים בגיל ההתבגרות של אלו הלוקים ב-ADHD ובקשיים העומדים מולם, כשבעבודה נבחנים חשיבות היחסים החברתיים בגיל ההתבגרות, הבעיות איתם מתמודדים אלו

הסובלים מ-ADHD בגיל ההתבגרות באופן כללי וביחסים חברתיים בפרט, ואף בחינה של דרכי הטיפול בתופעה הנפוצים כיום בעולם ובישראל.

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות היא אחת ההפרעות הנפוצות בשנות הילדות, ובעולם ובישראל המודעות להפרעה זו עולה עם השנים. בשנים האחרונות נראה כי הפרעת הקשב ובמיוחד הטיפול התרופתי בה בתרופה הנפוצה ריטלין הפך להיות חלק מחיי ילדים ובני נוער רבים, כשיותר ויותר ילדים מאובחנים כלוקים ב-ADHD. בהתאם לעניין הציבורי בתופעה, בעשור האחרון ישנה פריחה עצומה של מחקרים בנושא המנסים להבין היבטים שונים בהפרעה, דרכים חדשות לאבחון ולטיפול, ואף עדיין קיימים ניסיונות מחקריים למצוא את הגורם להפרעה – ניסיונות שעדיין לא צלחו עד היום.

בעבודה זו אבחן היבט ספציפי בהפרעת הקשב, והוא ההשפעה שיש להפרעת קשב על היחסים החברתיים בגיל ההתבגרות. כפי שיוצג בעבודה, אחד מהמאפיינים המרכזיים של הפרעת הקשב הוא קשיים חברתיים במקביל לקשיים הלימודיים וההישגיים אותם חווים אלו הסובלים מ-ADHD. קשיים חברתיים אלו מתגברים בגיל ההתבגרות מסיבות שונות, אך הבולטת בהן היא העובדה שגיל ההתבגרות הוא גיל בו היחסים החברתיים הם משמעותיים ביותר לכל אדם ונוצרים קשיים וחיכוכים במישור זה – ובמיוחד לאלו הסובלים מהפרעת קשב.

סמינריון הפרעות קשב אצל מתבגרים אקדליסט

גיל ההתבגרות הוא הגיל בו מתגבשת הזהות האישית של הפרט, וליחסים החברתיים יש מקום רב בהליך גיבוש הזהות ולכן החשיבות העליונה של החברה בגיל זה. תחת גישות פסיכואנליטיות שונות שבחלקן אגע בעבודה, היחסים בין ה'עצמי' ובין החברה שנתפסים חשובים בכל שלב התפתחותי בחיים הם משמעותיים ביותר בגיל ההתבגרות בשל סיבות שונות.

זהו השלב בו המתבגר יוצא מחסות הוריו ומפתח אישיות עצמית, הפרט זקוק לאחרים משמעותיים בכדי להבין את זהותו שלו, השייכות החברתית מהווה מקור להשווה עצמית, רק בגיל זה הפרט מפתח הבנה קוגניטיבית מספקת בכדי להתמודד עם מורכבות היחסים החברתיים, ועוד. אי היכולת של הפרט לפתור את הקונפליקטים העולים משלב זה בהתפתחות יכולים להוביל את המתבגר לתחושות שליליות בגיל ההתבגרות, לבלבול בזהות האישית או לעיוותה, ואף לקשיים חברתיים ומקצועיים בהמשך החיים.

עדי שוורץ ,

058-4533512

www.acadelist.co.il


[1]  בהמשך ה….. ריכוז והיפראקטיביות' בשם הכללי 'הפרעת קשב'