סוף שבוע קסום בצפון הנגב

אם אתם מחפשים מקום לבלות בו סוף שבוע נעים, שלו, מפנק וממלא מצברים- סעו לחבל הבשור. לונו בקיבוץ גבולות, צעדו על הגשר התלוי ואל תפספסו ביקור בחוות משק צאן. היה מושלם!

לא מזמן קראתי מחקר שאומר שהנטייה הטבעית של בני האדם היא לנסוע צפונה, מה שמסביר אולי את העובדה שהתיירות בצפון משגשגת יותר מאשר התיירות בדרום. אבל בשנים האחרונות יש איזו התעוררות של הדרום- אולי בגלל שאנשים קצת מיצו את הצפון, אולי בגלל הכלניות ואולי אלו מרחבי המדבר שפותחים את הלב והנשמה…
בסוף השבוע האחרון ירדנו עומר ואני לסופ"ש בצפון הנגב שכלל מנוחה, טבע, היסטוריה ואיך לא- כלניות! איך היה במילה אחת? מושלם! בשלוש מילים? בא לי שוב!
ככה, בשישי אחר הצהריים הגענו למקום הלינה שלנו בקיבוץ גבולות– קיבוץ בחבל הבשור (בין נתיבות לבאר שבע. שעה ורבע נסיעה מתל אביב), ששביל הכניסה אליו כבר מעיד על השלווה והאווירה הנינוחה שיש בו. חדרי האירוח פשוטים ונעימים. המדשאות גדולות ורחבות ידיים וליד כל חדר יש נדנדה וערסל רחב, שהכי כיף לרבוץ עליהם ולהקשיב לציוץ הציפורים. בסופי שבוע, האירוח כולל ארוחת ערב וארוחת בוקר בחדר האוכל של הקיבוץ, כך שאין אפילו צורך לחפש מקום לאכול (חוץ מזה שבכניסה יש מסעדה ופאב למעוניינים).
IMG_2403 IMG_2404 IMG_2406
במתחם האירוח הכפרי יש בריכה מחוממת (כן! אנחנו לא ידענו מראש, אז לא הבאנו בגד ים), 26 חדרים ו-2 בתי מקסיקו- מתחמים שנתרמו ועוצבו על ידי הקהילה היהודית במקסיקו, מעוצבים בצורה אותנטית ומתאימים לקבוצות/ משפחות שרוצות לישון לבד, אבל לאכול ולבלות יחד (המטבח והסלון משותפים).

בתוך בית מקסיקו

את בוקר שבת התחלנו בסיור במצפה גבולות– ההתיישבות הראשונה בנגב שהוקמה ב 1943, במטרה לבחון את אפשרויות פיתוח החקלאות באזור. במצפה פגשנו את פיני- איש מקסים, חבר הקיבוץ שמזג לנו תה מקומקום אמיתי וסיפר לנו על אורח החיים אז, על המגורים באוהלים, על הדרך שבה חסכו מים כשעוד לא היה המוביל הארצי), על בתי הבוץ ששימשו את מפקדת הפלמ"ח, על הסליקים ועל המיני מפעל לליטוש יהלומים שהיה שם.
IMG_2419 IMG_2421 IMG_2428 IMG_2425 IMG_2423 IMG_2430 IMG_2432
הצליח לו...
הצליח לו…

היום אגב, החקלאות בקיבוץ גבולות היא הגדולה בנגב- שטחי החקלאות (המשותפים גם לצאלים וסופה) נפרשים על פני כ- 40,000 דונם שבהם גדלים תפוחי אדמה מזנים שונים, בוטנים, גזר, צנוניות, פלפלים ודגנים. חוץ מזה בקיבוץ יש רפת עם 1000 פרות שמספקת את החלב לטרה וזו לגמרי ההוכחה ש"הנגב אכן פורח", במלוא מובן המילה!
מהמצפה נסענו ל"חוות משק צאן" שממוקמת ממש כמה דקות נסיעה מהקיבוץ (הכניסה היא דרך שביל לא סלול, שמכניס לאווירה ומעצים את החוויה).
חוות משק צאן היא חוות בודדים שבאמתחתה מחלבת כבשים ושדות חקלאיים. הביקור התחיל בסיור עם צאלה בעלת המקום, שסיפרה לנו על הוריה שהגיעו למקום עם עגלה רתומה לסוס וכמה כבשים ובחרו להתיישב שם. משם הובילה אותנו צאלה אל הדיר, שם הסבירה על אורח החיים של הכבשים בחווה (אמהות רועות באופן חופשי, עגלים יונקים מאמהותיהם/ ממנקת וכו').
התחנה הבאה היתה שדה תפוחי האדמה, שבו קיבלנו הסבר על אופן גידולם, על הדרך שבה מעבדים את האדמה וקוצרים את התבואה. כל משתתף קיבל כפפות חד פעמיות וקטף תפוחי אדמה מלוא החופן. אני חייבת לציין שזו היתה חוויה מדהימה! יש משהו במגע עם האדמה, בחפירה ובמציאת תפוחי אדמה שממלא את כל המשאבים בגוף (באופן שקצת קשה לתאר במילים). עומר היה בעננים ועד היום מספר לכולם כמה כיף היה לקטוף תפוחי אדמה.
IMG_2447 IMG_2449 IMG_2452
בסיום הקטיף חזרנו לנקודת ההתחלה- שם ממוקמת חנות הגבינות (שצאלה עצמה מכינה).
IMG_2436 IMG_2434
ניתן (וסופר מומלץ) לקנות סלסלת פיקניק שכוללת לחם חם (עבודת יד כמובן), מגוון גבינות המקום, ממרחים מעולים (!) שנעשים גם הם בעבודת יד, סלט ירקות קצוץ, מיץ תפוזים סחוט בבקבוקים, יוגורט, גרנולה ואפילו מפה חד פעמית.
אפשר לשבת על רחבת הדשא בחווה, או לקחת את הסלסלה לכל מקום שתרצו- שווה!! בגדר חובה!
אנחנו המשכנו מהחווה לגשר התלוי בעין הבשור (בהמלצתה של משווקת אתרי התיירות מירי יוסף – אם יש מישהו שכדאי לכם שימליץ לכם על טיולים בארץ זו היא). שם צעדנו כמובן על הגשר, ראינו צבי ים שוחים בנחל שמתחת, ראינו כלניות, טיפסנו על כמה מהגבעות ובהמלצת עומר, לקחנו את סלסלת הפיקניק והתיישבנו להתפנק על אחת מהן.
IMG_2485 IMG_2472
את היום (והסופ"ש) קינחנו בישיבה על הערסל מחוץ לחדר שבו ישנו, חיפוש ינשופים וטיול קצר ברחבי הקיבוץ (שזה משהו שאני תמיד אוהבת לעשות).
IMG_2410 IMG_2414 IMG_2495
חזרנו הביתה טעונים מחדש, מרוצים ומלאי חוויות.
ממליצה לכם בחום לנצל את ימי השמש החמימה (רגע לפני שנהיה חם ממש) ולנסוע לשם. לא תתאכזבו!

Ya'arit Trabelsi
אמא + לא כל כך קטן, בעלת עסק לניהול תוכן וייעוץ שיווקי, מג'נגלת בין הדברים שחייבים לדברים שצריכים בשביל הנשמה