להוליווד יש את טקס האוסקר ובעולם האופנה פורשים את השטיח האדום בתחילת חודש מאי לאורך מדרגות מוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, לכבוד האירוע הנוצץ והנחשב ביותר בתחום: הנשף השנתי של מכון התלבושות. מעתה אמרו מרכז התלבושות על שם אנה וינטור, עורכת הווג והאישה על פיה יישק דבר בכל פן של תעשיית האופנה. בבוקר הנשף מישל אובמה בכבודה ובעצמה, גזרה את הסרט בכניסה לאגף התלבושות החדש, אשר שינה את שמו ואמרה: "אני כאן בגלל אנה. אני מתפעלת לא רק מתרומתה לעולם האופנה, אלא גם מתרומתה למוזיאון האדיר הזה. מרכז התלבושות הוא עבור כל מי שאופנה חשובה לו ומבין את ההשפעה שלה על התרבות וההיסטוריה שלנו." ואין הולם מכך שדווקא הגברת הראשונה של אמריקה, היא אורחת הכבוד בפתיחת האגף ע"ש הגברת הראשונה של עולם האופנה. מעבר לזה שוינטור היא תומכת ותיקה של בני הזוג אובמה וידידה אישית שלהם, הרי שמאז ג'קי קנדי לא הייתה בארה"ב אשת נשיא עם השפעה גדולה כל כך על אופנה והבנה עמוקה, עד כמה יחסי הגומלין מועילים לטובת שני הצדדים…
כבכל שנה, הנשף הוא למעשה אירוע הפתיחה של התערוכה המרכזית ונושא התערוכה השנה הוא: "צ'ארלס ג'יימס – מעבר לאופנה". המעצב האנגלו- אמריקאי, התפרסם במאה שעברה בזכות שמלות הערב הסופר מפוארות שלו, שהיו מאופיינות בגזרה ארכיטקטונית פיסולית ומורכבת במיוחד, בתערוכה יוצגו שמלות נשף אייקוניות אותן עיצב בשנות ה-40 וה-50. אחת הסיבות שרובכם מן הסתם לא שמעתם מעולם על צ'ארלס ג'יימס, היא שבערוב ימיו הוא הסתבך בחובות, התמכר לסמים ומת בודד וחסר כל. אך גם אם השמלות הדרמטיות והאקסטרווגנטיות שעיצב נראות מעט תלושות, על פי הסטנדרט האופנתי של ימינו אשר נותן ההעדפה לגזרות פחות מסובכות ולמראות פחות ראוותניים, אין להפחית מהשפעתו החשובה על אופנת הקוטור ועל מעצבי על. למעשה, הוא מוגדר היום כאחד הקוטוריסטים הגדולים שפעלו באמריקה ועבדו בשיטות העבודה המסורתיות של תפירה עילית. הפרדוכס הוא שלג'יימס לא הייתה השכלה פורמלית בעיצוב והתואר מעצב קוטור, ניתן רק על פי התנאים המחמירים מאוד של לשכת המסחר הצרפתית, הדורשים בין השאר התנסות פרקטית באקדמיית הקוטור הנחשבת של פריס. כך שלמרות שמלות הקוטור המדהימות שעיצב במונחים של שימוש בבדי יוקרה, גזרות מורכבות ועבודת יד ולמרות שבויקפדיה "יודעת כל…" הוא מכונה קוטוריסט, צ'רלס ג'יימס לא היה כזה באופן רשמי. התערוכה במכון התלבושות, מעניקה לראשונה הכרה פורמאלית בתרומתו לאופנה העילית.
ועתה לנשף הפותח. בשנה שעברה נבחר נושא הפאנק והשפעתו על אופנת הקוטור. בהתאם, נראו על השטיח האדום תלבושות שכללו בדי לייטקס, קרעים עם סיכות ביטחון, איפור מופרז ותסרוקות לכאורה מרושלות, כולם כמחווה לאופנת הפאנק הפרועה. הפעם הייתה הדרישה (שנכתבה מפורשות גם בהזמנה לאירוע) להגיע בלבוש ערב פורמלי לחלוטין. כמובן שהכוונה הייתה, שהמוזמנים יעשו הומאז' לסגנון העיצוב של צ'רלס ג'יימס.
כמו תמיד יש כאלה שהלכו עד הסוף עם נושא הערב ויש שבחרו ללבוש "סתם", שמלה יפה של מעצב על… בכל מקרה אני מזכירה תמיד שהקריטריונים הרגילים של יפה או לא יפה, לא בהכרח מדויקים כאן ולשפוט על פיהם בלבד יהיה פשטני. גם אם חלק מהשמלות רחוקות מאוד מטעמכן האישי ובחיים לא הייתן לובשות שמלה כזאת (כפי שאני מנחשת שחלק מכן יגיב למראה אי אלו מהשמלות…) והכוונה למשל לשמלות העצומות – תרתי משמע – שלבשו הדוגמנית קרולינה קורקובה והשחקנית איימי רונסם, עדיין הן אלה, שעשו את המחווה האמיתית והראויה ביותר למעצב שלכבודו נולד הערב הזה. ובכל זאת יש גם רשימת מתלבשות פחות טובות, כי יש דברים שאי אפשר לתרץ כמחווה למעצב של הערב. ואגב לא תאמינו מי בראש הרשימה של הפחות טובות, חכו חכו…
לנוסעים לניו יורק – מומלץ:
"Charles James: Beyond Fashion"
בין התאריכים: 8.5.2014-10.8.2014 מוזיאון המטרופוליטן
בלייק לייבלי לוקחת בקלות את המקום הראשון ברשימת המתלבשות הטובות עם השמלה של גוצ'י פרמייר (לייבלי היא "הפנים" של הבושם של גוצ'י), בצבע פודרה עם גוון מטאלי מוזהב ושובל דרמטי. יש כאן שילוב של הופעה מושלמת, הכוללת שיער ומייק אפ בסגנון כוכבות שנות ה-40, שגם מתכתבת עם נושא הערב וגם יוצרת הופעה עכשווית, מודרנית (סקסית) ויפיפייה
דיאן קרוגר בשמלה פשוטה לכאורה אך אלגנטית של הוגו בוס
ג'יזל בשמלת תחרה שקופה שעוצבה עבורה במיוחד בבלנסיגה ועגילים עם אבן ירוקה של פרד לייטון (הטרנד הזה עדיין לא נמאס, בטח לא כשג'יזל עונדת אותם)
ריס ויתרספון בשמלה בורוד עז ולוהט ובגזרת סטרפלס קלאסית עם שובל שנשרך על הרצפה (מחווה לסגנון האהוב על הכוכבות הגדולות בשנות ה-40) של סטלה מקרטני
נעמי ווטס בז'יוונשי קוטור – אני אוהבת בדר"כ את כל מה שנעמי ווטס לובשת ואני אוהבת בדר"כ את כל מה שריקרדו טישי מעצב לז'יוונשי והפעם הזאת לא שונה מהרגיל
בכנות, השמלה מבית מרקזה שלובשת דוגמנית העל קרולינה קורקובה, רחוקה מאוד מטעמי האישי. יחד עם זאת מדובר ביצירת אומנות של ממש, עם תועפות בד סאטן אורגנזה וציורי פרחים בעבודת יד. הגזרה פיסולית ודרמטית והשמלה נראתה מדהים מכל זווית שבה היא צולמה. מדובר בקוטור אמיתי ובשמלה שהיא ההומאז' הכי מוצלח, למעצב שלכבודו נערך הערב. כמובן שרק דוגמנית על גבוהה ומרשימה כל כך כמו קורקובה, יכולה ללבוש שמלה כזאת מבלי להראות מגוחכת. ענק היהלומים ששוויו 1 מיליון$ הוא של הארי וינסטון
אומנם רואים את קייט בוסוורט בשמלה בצבע ורוד פסטלי חיוור רק מהגב, אבל איזה גב… השמלה של סטלה מקרטני
ויקטוריה בקהאם לובשת לבן נקי ומינימליסטי של ויקטוריה בקהאם כמובן. נו מה חשבתם? שהיא תלבש שמלת נשף נפוחה עם הדפס פרחוני… היא נשארת תמיד נאמנה לסטייל שלה והשמלה עם השיער על הצד, יוצרים הופעה אלגנטית ומרשימה
שרליז תרון רגילה למשוך המון מבטים עם הגובה שלה והלוק של דוגמנית על, הפעם היא משכה מבטים אף יותר מתמיד, כשהגיעה עם בן זוגה הנוכחי שון פן. כמובן שגם השמלה הדרמטית עם הז'קט השחור של דיור ועגילי הענק של פרד לייטון, לא הזיקו…
אמה סטון בשמלה מתוקה ממש כמוה של טאקון, המשלבת כמה וכמה טרנדים (החלק עליון החתוך חושף הסרעפת, שני גווני הורוד, השסע בחצאית וגם הסנדלים המטאליים הכסופים) שיצרו ביחד עם הסטיילינג המוצלח והצמה הנונשלנטית על הצד, מראה צעיר ועדכני
ההיט גירל החדשה, דוגמנית העל והחברה של השחקן בראדלי קופר סוקי ווטרהאוס, בשמלת שכבות בגוון ניוד ורדרד של ברברי וקלאץ' כסוף ונוצץ
קנדל ג'אנר היא האחות הצעירה של קים קרדאשיין וכל שאר האחיות… ודוגמנית בתחילת הקריירה, שכבר יצרה באזז חיובי בהופעותיה הראשונות על המסלול. זו היא פעם ראשונה שלה על שטיח אדום באירוע אופנתי כ"כ נחשב והיא מציגה הופעה ראויה, בשמלה המפתיעה של רשת טופ שופ (יוניק). כי כשאת מאוד צעירה, את כנראה לא חייבת ללבוש שמלה של מעצב על כדי לבלוט. התכשיטים לעומת זאת של שופארד
לופיטה ניונגו מככבת בראש רשימת היפים ביותר של המגזין פיפל, הייתה לה שנה מעולה וכל "משטרות האופנה" קשרו כתרים לראשה. אולי זה נובע מעודף ביטחון, אבל כאן היא מפשלת עם שמלה אממ… אקספרמנטלית, שתפרו עבורה במיוחד בפראדה. השמלה עם הסרט המיותר והנורא על המצח (ותכשיטי קרטייה), מוכיחים עד כמה קטן הוא המרחק בין "לשחק אותה" עם בחירה אופנתית עוצרת נשימה, כמו השמלה ההיא של פראדה, בצבע תכלת שמים עם קשת היהלומים שלבשה באוסקר ובין השמלה הלא מוצלחת הזאת שנראית כמו תחפושת גרועה.
קייט אפטון בשמלת תחרה שקופה ודווקא לא רעה מבית דולצ'ה וגבאנה, אבל גם כזו שלחלוטין לא מחמיאה לה. הסמרטוט על הראש, עודף התכשיטים וגם המחשוף העצום והלא מחמיא שגורם לה להיראות ענקית – נוט גוד!
מאז שברחה מטום קרוז, קייטי הולמס נראית נהדר ובטוח מרגישה הרבה יותר טוב. אבל השמלה הזאת, היא עוד טעות שהיא צריכה לתקן בדחיפות. למעשה היא נראית כך, כאילו היא על הסט של "חלף עם הרוח". אז אלא אם כן מצלמים המשך לקלאסיקה המוכרת, וזו הסיבה שהיא לובשת גרסה דומה לשמלת הוילון הירוקה שלבשה בזמנו ויויאן לי, אין מקום לשמלה הזאת על השטיח האדום, גם לא כמחווה לצ'רלס ג'יימס. השמלה מבית מרקזה נראית פשוט אולד פאשן והצבע הצהוב הנועז (בקטע רע…) לא משתלב עם השטיח האדום. אהה כן, גם האיפור מוגזם – הפאנק היה הנושא של השנה שעברה
עוד שמלות שהן הומאז' לנושא של הערב
איימי רונסום בשמלה הפרחונית של קרולינה הררה. יש כמה פאשיוניסטות שהתעלפו מהשמלה שלה. אני לא אחת מהן… אבל ההתכתבות עם נושא הערב וגם התוצאה בהחלט ראויים
שרה ג'סיקה פארקר – כפאשיוניסטה היא תמיד מאלה שהולכות עד הסוף עם נושא הערב ומתעקשת גם על תסרוקות מוזרות ואביזרים. כאן עם כפפות ארוכות, שאומנם היו מקובלות אז, עם שמלות הנשף של שנות ה-40 אך עם השמלה הזאת הן לגמרי מיותרות. השמלה של אוסקר דה לה רנטה – מקדימה
ומאחור, עם החתימה של אוסקר דה לה רנטה על שובל השמלה
דוגמנית העל אריזונה מוז בשמלה אדומה ומקסימה של רלף רוסו, המתכתבת נהדר עם נושא הערב ותכשיטי דה בירס
השחקנית הצעירה היילי סטיינפלד בשמלה של פארבל גורינג ותכשיטי ואן קליף
ביונסה וג'יי זי בז'יוונשי קוטור. ביונסה עם רשת שחורה שמכסה את חצי מפניה ותכשיטים של לורן שוורץ
קים קרדאשיין וקניה ווסט קיבלו את ההכרה שייחלו לה בעולם האופנה, כולל שער הווג המדובר והם כבר ממש "אחוקים" עם אנה וינטור. בשלב הזה, אין להם יותר צורך להתאמץ ולהתבלט כפי שעשו בעבר. הצבע של השמלה ("כחול חצות") יפיפה ואף שהגזרה לא ממש מחמיאה לקימורים של קים, הם בסה"כ מפגינים טוב טעם ואיפוק מפתיע יחסית לעצמם. שניהם אגב בלנוון.
אנה וינטור האישה והאגדה, המארחת של הערב והאחראית הבלעדית על רשימת המוזמנים המבוקשת של הנשף הזה. אף אחד שהיא לא רוצה בו, לא יכול להגיע לערב הגאלה, גם אם ישלם הון. היא כמובן לובשת שאנל קוטור
טביטה סימונס בשמלה פרחונית עצומה מבית דולצ'ה וגבאנה (אלטה מודה)
מתוך הבלוג של אלישבע כספי