נקיון פסח בלי כאבים

בחורה עם מחשב נייד

הסתיימה כל ההמולה של פורים, אבל תיכף כולנו נכנסים לבלגן הישראלי התורן – ניקיונות פסח. בתקופה הזאת הביקוש לעוזרות הבית מרקיע שחקים, אבל כל אישה ישראלית שמכבדת את עצמה משקיעה בניקיונות שלפני פסח יותר מאשר בכל זמן אחר.

מה שאומר שכמו כל שנה, גם השנה יגיעו אליי לקוחות עם כאבי גב.

החלטתי לרשום לפניכם (גם לפניי) כמה טיפים שיעזרו להשלים את הניקיון היסודי מבלי להזיק לבריאות. ומי לא אוהב טיפים? אז הנה.

נתחיל מזה שבחירה נכונה של ציוד עשויה להקל את המלאכה עשרות מונים. למרבה המזל, בימינו יש לנו עוזרים נאמנים בדמות שואב האבק הרובוטי, מכונות הכביסה והייבוש ומדיח הכלים, וזה, מן הסתם מקל עלינו את עבודות הבית. שימו לב, כיצד מנקים בבתי חולים, שם הניקיון והחיטוי חשובים ביותר, אבל בד בבד, חשיבות גדולה ניתנת גם לארגונומיה. המנקות משתמשות בידיות מעוגלות מיוחדות למגבים, ראשים מיוחדים לשטיפת רצפה, שאפשר להוריד ולהרכיב בלחיצת רגל, כדי להתכופף כמה שפחות. הנה אחד מהמגבים המקצועיים האפשריים.

https://www.groo.co.il/deal/1018017/spray-mop-premium/

אין טעם לנסות לסיים את ניקיון פסח ביום אחד. אם אנחנו רוצים לעשות סדר בארונות, להחליף וילונות, להזיז את הרהיטים הכבדים כדי לטאטא ולשטוף את הרצפה בכל הפינות הרחוקות, נצטרך לערוך תוכנית עבודה. עדיף לחלק את העבודה לכמה ימים. אלא אם כן את אחת מהנשים האלה שמצליחות לשלב בחייהם את אחת השיטות לסדר בחיי היום יום, כמו הפלייליידי ודומיה. ואז את יכולה להירגע – הבית שלך נקי גם ככה, ואני רק אעמוד בצד ואקנא.

 

לפני שאת מתחילה לנקות – תעשי חימום. מצחיק? בכלל לא! הרי עושים חימום לפני ריצה או אימון. החימום הכי פשוט, שכולל קצת מתיחות, כפיפות, וכריעות יתאים. אני מבטיחה לך, שאם הגוף שלך יהיה מחומם מספיק, זה ימזער את הסיכון שתזיקי לעצמך. אפשרות אחרת במקום חימום היא ריקוד. בדרך כלל נשים שמתאמנות בחדרי כושר או משתתפות בחוגי יוגה, פלדנקרייז או פילטס, סובלות פחות בניקיונות. אחת הסיבות לכך היא שהנשים האלה מכירות את גופן היטב ויודעות מתי הוא זקוק למנוחה.

> אגב, בנושא המנוחה. אם הרגשת שהגב כבר עייף והניקיון עוד לא נגמר, הניחי על הרצפה מזרן יוגה, או פשוט שכבי על הגב על הרצפה ונוחי כמה דקות. אפשר לבצע תרגיל פשוט: תוך שכיבה על הגב כופפי את הברכיים, הציבי את הרגליים ברוחב הכתפיים ותעבירי לאט לאט (לאט היא מילת המפתח) מצד לצד. התרגיל משחרר את עמוד השדרה ומותח את שרירי המותן.

> אחת הסכנות האורבות לנו במהלך הניקיון זה ההרגל לעשות כל דבר עם ידיים מורמות גבוהה באוויר, למשל להוריד או לתלות נברשות, להחליף וילונות, לנגב אבק מהארונות. תתפלאי, כמה אנשים חשים כאבים חדים בצוואר, בכתפיים או במותן במהלך ביצוע עבודות בית רגילות. אבל זה כל העניין, שלא מדובר בעבודות פשוטות, אלא בפעולות שאנו מבצעים לעיתים רחוקות, ולכן הגוף שלנו עלול להגיב לדחק בכאב חד. כיצד להימנע מכך? שוב, רצוי לעשות חימום טוב, לא להחזיק את הידיים מעל הראש במשך זמן רב, ולנוח.

 > אני מתחננת, אל תנסי להזיז רהיטים כבדים לבד! גם אני פמיניסטית וגם אני מעדיפה עלשות הרבה דברים לבד, אבל בחייך! הרמת חפצים כבדים עלולה להזיק לא רק למערכת התנועה של הגוף, אלא להיות הגורם להפרעות במערכת השתן והרבייה, עד כדי צניחת רחם והפרעה במתן שתן (דליפה).

הטיפ האישי שלי – אני ממלאה מים לשטיפת רצפה רק עד רבע הדלי. עדיף להחליף את המים יותר פעמים, מאשר לסחוב דלי מלא מחדר האמבטיה לחדר ובחזרה.

אחרי הניקיון את חייבת פינוק. אמבטיה לרגליים עם שמנים אתריים תפיג את העייפות ותמלא אותך בכוחות מחודשים. עדיף להמיס 5 – 10 טיפות שמן אתרי בחלב, ורק אחר כך להוסיף את התמיסה לאמבט עם מים חמימים או חמים. תהני!

> נותר לי לאחל לך לצאת השנה מעבדות הבישול והניקיון ושחג הפסח יהפוך בשבילך לחג של אביב ופריחות, ולא רק חג הסמרטוט והמטאטא.

צלמת אלונה גספריאן

 уборка8.1