מופע מפתיע, מהנה, מאוד מקורי ורווי חוש הומור– תגובתה של רקדנית בת 15 .
אימא שלה נהנתה לא פחות.
"נע באוזן" טיילה אתמול ברחבי גלריית "בלומנטל" של מוזיאון תל אביב והילכה עלינו קסם. קיבלנו מדריך שמע אישי (audio guide) ואזניות לפני ההופעה, באמצעותם בכל שלב ושלב במופע בחרנו מה נישמע. הבחירה נעשית בין יצירות מוסיקליות שונות, טקסטים, ועוד הפתעות שלא אגלה.
המופע נע בתוך חלל הגלריה בזוויות צפייה של 360 מעלות, מגיב ומתייחס ליצירות האמנות ברחבי הגלריה ומשלב, לראשונה בעולם המחול, מדריכי שמע (Audio Guides) .
לפני תחילת ההופעה קיבלנו הדרכה קלה וההתרגשות החלה. פס הקול נקבע על ידי הצופה עצמו, ורק הוא או היא שומעים אותו. בניגוד למופע רגיל בו הסאונד מגיע מרמקולים חיצוניים, הופעת "נע באוזן" מאפשרת על פי בחירה, לשני צופים זה לצד זה לשמוע ערוצים שונים, כל אחד בזמנו ועל פי בחירתו.
אין צורך להכיר יצירות מוסיקליות על בורין. הבחירה היא לפעמים בין " אמריקה" ל"צרפת", בין רקדן למשנהו או בין "רומנטי" ל " קומי", בין " גברים" ל" זכרים"…
יש לצופה כמה שניות לבחור וזהו זה. לא מתקנים ולא משנים. אלמנט זה משאיר אותו כל הזמן במצב היכון. פה לא נרדמים. אפילו לא מפהקים. ההפתעות מגוונות ונעות בין ביוגרפיות דרך קטעי מוסיקה שונים, מונולוגים, סודות מאחורי היצירה ועוד – וכל אלה מלווים את ההתרחשות בגלריה – על הקירות וברחבי החלל. מרתק!
הרקדנים הם גם שחקנים. האינטראקציה ביניהם היא הצגה לכל דבר. מימיקת הפנים משכנעת והגמישות משעשעת. הרי הם בסופו של דבר רקדנים מקצועיים.
לאחר זמן קצר ביתי ואני התפזרנו עם הקהל וכל אחת בחרה את בחירותיה. היא חובבת ורוקדת מקצועי בסגנון קלאסי מובהק ותהיתי כיצד תגיב למחול עכשווי מקורי. תגובתה לא אחרה לבוא והמילים "נהניתי", "מאוד מקורי", " כייף להסתובב בחלל ולא לשבת בכיסא קבוע" הגיעו עד מהרה. בתור לובשת חצאית- ניקוי – יבש ידועה בחרתי לעמוד מאחור ולא לשבת על הרצפה. מצאתי עצמי מתחילה לזוז בתוך ראשי עם הרקדנים , נעה בקפיצות קלות ולא מורגשות ובעלת רצון עז להצטרף אליהם. החיוך לא מש מפני.
המחול פוליפוני רב פנים שקטעי מוזיקה שונים זה מזה מאירים כל קטע בו באור ייחודי. דואטים מעניינים, קטעי סולו מרשימים, וקבוצתיים משוכללים…לא פחות מרתקת הייתה ההתבוננות של הקהל. דנה רוטנברג הכוריאוגרפית, עיצבה תמונת פתיחה שבה הארבעה, לבושים כשומרי הגלריה, מנהלים ביניהם שיחה של מחוות קטנות, אילמת מבחינת הקהל, וכאילו בנויה על הרעיון של תנועה-חצי-תנועה, בנפרד או בסינכרון קבוצתי, ובסיום החל השיטוט המשותף עם הקהל, כשכל צופה בוחר לו את מורה הדרך שלו.
כאן התחיל השימוש באזניות ובארבעת הערוצים הנפרדים ובאמצעותו למד הקהל להכיר את הביוגרפיה האישית של המדריך שבחר בו. אפשר לומר שמאותה נקודה נוצרה אפשרות של התבוננות ביצירה מזווית ראייה המתמקדת ברקדנית או ברקדן שנבחר.
ברגעים מסוימים בהמשך הייתה לזה משמעות כאשר התפתחו דואטים מעניינים, קטעי סולו מרשימים, וקבוצתיים משוכללים בתנועה שביטאה ניכור, אינטימיות, רכות, עצבנות, פיוס, בריחה ואפילו הומור פנימי.
בלב הכוראוגרפיה החדשה נוצרה תמונה מרתקת שבה הארבעה שחזרו את המצויר בתמונות שמן של יוצרים ישראליים ונוצרה תחושה עם קריצה כאילו הארבעה היו הדוגמנים שישבו לפני הציירים האלה בשעתו. נוכח הריקוד על רקע האישה של קלימט היה לי קשה להתאפק מלהצטרף לטנגו סוער .
הקטע ה"מחולי" האחרון והמובהק ביותר היה דואט מרשים במיוחד ויפהפה של גיל קרר ועידן פורבס המביע בעיני אהבה- שנאה- אחווה- פרגון- תחרות בין שני גברים.
לא פחות מרתקת ההתבוננות של הקהל. מחייך, מרותק, מעורב.
בראיון שקראתי, הסבירה הכוראוגרפית דנה רוטנברג על יצירתה "נע באוזן", כי היא נולדה "מתוך הרצון להוסיף ממד חדש למחול" כדי לקרב קהלים ש"טרם התחברו אל המחול העכשווי" ולהפוך את היושבים באולם למשתתפים פעילים, אם לא בריקוד עצמו שעל הבמה, לפחות בקביעת פסקול המוזיקה והאפקטים שישמע תוך כדי הריקוד.
בהמשך החליטה להעתיק את מיקום ההופעה מבמה באולם אל חלל שממדיו ואופיו יעניקו לרקדנים ולקהל הזדמנות להתפרס יחד במרחב משותף, לנוע בתוכו בהתאמה ולהרגיש מקרוב את מה שחסר בשעתו – השייכות.
ההברקה בבחירת החלל של הגלריה לאמנות ישראלית במוזיאון תל אביב יצרה מחול פוליפוני רב פנים שקטעי מוזיקה שונים זה מזה מאירים כל קטע בו באור ייחודי.
בארבו על הסאונד שעיצב וערך דודי סופר, כך שבכל גרסה ובכל הרכב סאונד תישמר סינכרוניזציה הן עם המחול והן עם הסביבה.
נוכח התגובות הנלהבות נראה כי דנה רוטנברג הצליחה במשימה שנטלה על עצמה ליצור חיבור מעשי בין מקום, תנועה, מבצעים וקהל.
כוראוגרפיה: דנה רוטנברג. ייעוץ מוסיקלי: דודי סופר. טקסט: דנה רוטנברג. תחקיר ועריכה: ענבר נמירובסקי. רקדנים: ענבר נמירובסקי, עינת בצלאל, גיל קרר, עידן פורגס.
צילומים:
ארהל'ה קריצר
זהר קאלט
רוית ליפשיץ ציון
שלכם בסגנון והשראה,
רוית