תשעה ימים של אין סוף תצוגות, פרזנטציות, מסיבות נוצצות וקור עז ומקפיא במיוחד, חתמו בליל חמישי שעבר את שבוע האופנה של ניו יורק (NYFW) לסתיו/חורף 2016 ומיד אח"כ, התחיל והסתיים אתמול גם שבוע האופנה הקצר יותר של לונדון. הכוהנת הגדולה של עולם האופנה, עורכת הווג האמריקאי אנה וינטור, חיכתה עד שהגיעה ללונדון כדי להתראיין לאתר הווג ולהגיד ישירות למצלמה, שהיא מאוכזבת מ "אי נטילת הסיכונים" ב-NYFW. וינטור הזכירה לטובה רק את הקולקציות של רודרטה, אלכסנדר וונג, פרואנזה סקולר, הוד ביי אייר וקלווין קליין והיא אגב לא הייתה היחידה שהביעה אכזבה משבוע האופנה הנוכחי של ניו יורק. אך על מה שהיה חסר ב-NYFW פיצו במעט יותר תעוזה ומעוף המעצבים של הממלכה הבריטית בשבוע האופנה של לונדון (LFW).
הנה כמה מהרגעים הבולטים, הקולקציות הנחשבות וכמה טרנדים בודדים שנבחרו באופן שרירותי לחלוטין – כי היו כ"כ רבים – משני היעדים אשר פתחו את סבב שבועות האופנה העולמי.
NYFW
ליידי גאגא צועדת על מסלול התצוגה אצל מרק ג'ייקובס
מרק ג'ייקובס
"זריקת יצירתיות מאוד נחוצה, בתוך שבוע של תצוגות מסחריות למדיי" – כתבו באתר NF על התצוגה של ג'ייקובס. "ותודה לאל על מרק ג'ייקובס" – כתבה גם ניקול פלפס, מבקרת התצוגות של אתר ווג בפתח הביקורת שלה על התצוגה: "בדיוק כשכבר רצינו להרים ידיים מהתצוגות המשעממות, המועתקות ומהאווירה הכללית של אי לקיחת סיכונים בשבוע האופנה של ניו יורק – הוא (ג'ייקובס -א.כ.) מגיע ומחזיר לנו את האמון…"
התצוגה של ג'ייקובס חותמת באופן מסורתי את יום התצוגות האחרון של NYFW ואפשר תמיד לסמוך על ג'ייקובס שיעלה תצוגה שהיא כולה שואו תיאטרלי קסום ודוגמניות שיעוררו באזז – ליידי גאגא – כמעט קשה לזיהוי, צעדה על המסלול וקנדל ג'נר, שהיא כבר לא פחות סלב מדוגמנית, גם היא כמובן. החלל עצמו היה לבן ונקי מתפאורה, משאיר את הפוקוס במלואו ל-65 מערכות לבוש דרמטיות עם השפעות גותיות/ויקטוריאניות – בגדים בגזרות אובר סייז עם דגש על משחקי פרופורציות היו מקושטים ברקמות, נצנצים וסרטי ענק שנקשרו סביב הצוואר או המותן. הצבעוניות היתה כהה עם רוב דומיננטי לשחור והבלחות של גווני אפור, כחול ולבן והדוגמניות היו מאופרות בסגנון גותי עם שפתון שחור וצלליות שחורות מרוחות בכבדות סביב העיניים. שיערן היה מודבק לפדחת בגלים מסולסלים, שהעניקו להן מראה בובתי והן צעדו בזהירות על מגפי פלטפורמה עצומים.
בסיום התצוגה יצא ג'ייקובס להודות לקהל כשהוא לבוש בטי שירט שעיצב עבור הקמפיין של הילרי קלינטון
אנה וינטור תומכת מובהקת של המפלגה הדמוקרטית, ישבה בשורה הראשונה עם הטי שירט שלה בצבעים פטריוטיים של אדום, כחול ולבן – אותה ניתן לרכוש כאן ב- 45$ – קרוב לוודאי פריט הלבוש הזול ביותר שוינטור לבשה מאז ומעולם. וחבל רק שג'ייקובס לא הוציא למכירה מסחרית גם את המהדורה המיוחדת יותר, של הטי שירט השחורה עם הנצנצים כפי שהוא לבש.
טרנד – מטאלי נוזלי
לפחות עשרה עד חמש עשרה טרנדים שונים, בלטו בשבוע האופנה של ניו יורק ועליהם בפעם האחרת. בטרנד המטאלי אין לכאורה שום דבר חדש, אבל המטאלי של עונת הסתיו והחורף הבא, נקרא מטאלי נוזלי (Liquid Metal) על שום הטקסטורה והברק דמוי הנוזל של הבד וזה נראה מדהים, חדיש ונחשק במיוחד, כמו בחצאית הזהב הארוכה לעיל, מקולקציית סתיו/חורף 2016 של רלף לורן
ועוד אחת של רלף לורן, כי בסיום התצוגה שלו אפילו אנה וינטור נראתה מחייכת… והתמונה הועלתה מיד לאינסטגרם של לורן, כדי שתישאר עדות לעולם, לחיוך הנדיר של וינטור
ועוד מהטרנד המטאלי. מימין: Opening Ceremony, מרק ג'ייקובס, Opening Ceremony וטורי ברץ'
מגמת גיוון מובהקת בלטה על המסלולים
השינוי כבר כאן ובשבוע האופנה הנוכחי הוא בלט גם על מסלול מעצבי העל, שליהקו מגוון גדול מאי פעם של דוגמניות בצבעים, בגילאים ובמידות שונות. המעצב זאק פוזן הפתיע עם רוב לדוגמניות שחורות, אסיאתיות והיספניות. למעשה הבלונדינית היחידה בתצוגה של פוזן, הייתה דוגמנית אסיאתית עם שיער צבוע לבלונד.
רוב לדוגמניות שחורות, אסיאתיות והיספניות אצל זאק פוזן
הגיוון האנושי – מגוון צבעים ומידות על המסלול של Chromat
המעצבת של Chromat בחרה דוגמניות במגוון מידות, צבעים וסוגי יופי. כך גם אצל ג'יפסי ספורט, מרק ג'ייקובס ומעצבים נוספים, ניתן היה לראות שהושם דגש מכוון על הרחבת מנעד היופי על המסלולים. עכשיו רק צריך לתרגם את כל זה לנראות, גם בתוך הקמפיינים של האופנה.
שתי התמונות משמאל מתוך הקולקציה של אלכסנד וונג: הסגנון הספורטיבי הוא אחד המאפיינים הקבועים בשפה העיצובית של וונג, אבל השפעות ספורטיביות ומגמת האתלז'ר – הזליגה של בגדי ספורט ופנאי, כלבוש שמתאים לכל פעילות ולכל שעות היממה – ממשיכה לבלוט אצל המעצבים הניו יורקים וגם בקולקציה שעיצבה ריהאנה לפומה מימין (ועוד ממנה למטה בהמשך)
פרואנזה סקולר
סתיו/חורף 2016 של פרואנזה סקולר, כי הם היו בין הקולקציות הבודדות שגם ווינטור שיבחה
ילדים בשבוע האופנה
נורת' ווסט מגיעה לתצוגות ב-NYFW עם אימא קים קרדשיאן במעיל פרוות חברבורות וצמות טרנדיות
כבר בעונה בקודמת ניתן היה להבחין בטרנד התמוה של ילדים ופעוטות כולל תינוקות פיצפונים ממש, שהפכו למעין אקסוסורי המצוות להוריהם המבקרים בשבוע האופנה. הפעם צבר הטרנד הזה תאוצה אפילו עוד יותר גדולה, כאשר ילדים מלאי סטייל ולבושים בבגדים סופר אופנתיים, הסתובבו כמביני עניין במתחם התצוגות של NYFW. רבים מהם הגיעו לתצוגה של ג'רמי סקוט אמן דמויות ה- cartoon המצוירות, שמככבים בהבלטה על הבגדים שלו וכמובן בלטה ביניהם גם נורת' ווסט (3!), הבת של קניה וקים קרדשיאן, שהגיעה לתצוגות צמודה לאימא קים ולבושה במעילי פרווה מתחלפים. ואם ילדים מגיעים כאורחים לתצוגה, למה שלא יעלו גם הם על המסלולים? ואם אפשר – כי כדאי לסחוט את הגימיק הזה כמה שיותר – אז הכי טוב לעלות תינוקות שימיסו את לבו של המבקר הקשוח ביותר – לא ככה?!
ילדים ותינוקות גם על המסלול: מימין אצל צמד המעצבים Eckhaus Latta, במרכז דניאל שרמן המנהלת הקריאטיבית של מותג Edun יוצאת אל המסלול בתום התצוגה עם בתה התינוקת ומשמאל הדוגמנית האפרו – אמריקאית הלבקנית דיאנדרה פורסט עם תינוק בזרועותיה, בתצוגה של ג'יפסי ספורט
מתוך קולקציית סתיו/חורף 2016 של ג'רמי סקוט – אהוב ההורים והילדים
איכרה אורבנית (או טרנד הצמות)
טרנד הצמות בלט אצל כמה וכמה מעצבים ב- NYFW בין השאר אצל כריסטיאן סריאנו, מנסור גבריאל, אולה ג'ונסון, רבקה מינקוף, Creatures of Comfort ועוד. אם קים קרדשיאן כבר אימצה את הטרנד סימן שזהו הדבר הבא
טומי הילפיגר
השמלות הנהדרות בסטייל שנות ה-40, מתוך הקולקציה של טומי הילפיגר, שחלקה לפחות יגיע גם לארץ לחנות הדגל של המותג בשרונה
קולקציית הבכורה של ריהאנה לפומה
אין ספק שהקולקציה הראשונה שעיצבה ריהאנה למותג הספורט פומה הצליחה ליצור באזז משמעותי ולבלוט בתוך ים התצוגות, הגימיקים והסלבס של מעצבי ניו יורק וזה כמובן אומר שהמטרה המרכזית הושגה. ריהאנה הרי לא מתכוונת לוותר על עבודת היום שלה… אבל היא עומדת לצאת ממש בקרוב במסע הופעות בינלאומי והקולקציה נועדה לקדם אות המסע הזה ואת האלבום החדש שהוציאה. אף על פי שאין בשורה משמעותית או חידוש אופנתי בקולקציה שלה, חייבים לציין לזכותה שכן יש בה משהו שהוא לגמרי ריהאנה – קל מאוד לדמיין את ריהאנה לובשת את כל אחד מהדגמים שנראו על המסלול ולהצליח לתרגם סגנון אישי לקולקציה שלמה זהו גם סוג של הישג, שיתורגם מן הסתם להצלחה המסחרית המובטחת מראש.
גם בקולקציה של ריהאנה בלטה העובדה שמגמת האתלז'ר היא כאן כדי להישאר, עם בגדים ספורטיביים שלא ממש נועדו לחדרי הכושר. כשמנכ"ל פומה נשאל אם הקולקציה של ריהאנה מעידה על שינוי מגמה בפומה, הוא ענה: "בודאי, זו אופנה".
ג'יג'י חדיד למטה ואחותה בלה לעיל, ביחד עם דוגמנים ודוגמניות מהזן הצעיר במיוחד, בגימיק של שיער צבוע לבן כסוף, ליפסטיק שחור ומניקור בשחור ולבן, שהלמו את הבגדים הסקסיים ספורטיביים בצבעוניות זהה.
ג'יג'י חדיד בשיער כסוף ומעיל פרווה בגזרת אוברסייז מתוך הקולקציה של ריהאנה לפומה
מייקל קורס
הבגדים עתירי הפרנזים והנוצות שזזים עם כל צעד של הלובשת, מקולקציית סתיו/חורף 2016 של מייקל קורס – קורס היה אחד המעצבים שהובילו את מגמת ה- Direct to Consumer שבלטה העונה ב-NYFW המאפשרת מכירה של פריטים מהקולקציה המוצגת על המסלול, ישירות ללקוח. מהלך זה מבטל את הפער בין הצגת הקולקציה למכירתה חצי שנה מאוחר יותר ומאפשר לרכוש בזמן אמת את הפריטים שנראים בתצוגה.
קניה ווסט עם קולקציית Yeezy season 3 במדיסון סקוור גרדן
אין מגלומן כמו קנייה ווסט. לא פחות מאולם המדיסון סקוור גארדן (18,000 מושבים) נשכר לצורך תצוגת הענק שלו, בקולקציה השלישית שהוא מעצב בשיתוף עם אדידס -Yeezy season 3 שנועדה גם לצורך השקת אלבומו החדש "Life of Pablo" והכוונה היא לפבלו פיקאסו. 1200 דוגמנים ודוגמניות שחורים העלה קניה על בימת המדיסון גארדן, בראשם כוכבות על מתוך קבוצת הדוגמניות השחורות כמו נעמי קמפבל, ליה קבדה וורוניקה ווב. כולם היו לבושים בסטריט וור האופייני לעיצובים שלו – בגדי אובר סייז מחד ובגדים צמודים מאוד כמו בגדי גוף מאידך, הרבה גווני ניוד ואדמה עם הבלחות של אדום, כתום וחרדל ובאופן כללי בגדים שנראו כמו אסופה של בגדי יד שנייה, במראה בלויי וקרוע שעולה הרבה מאוד כסף. החלומות המגלמונים של ווסט כמעצב, לא נעצרים עם הקולקציה הזאת, הוא הרי כבר הצהיר מזמן שחלומו הגדול הוא להתמנות כמנהל הקריאטיבי של מותג היוקרה "הרמס" – בהצלחה עם זה.
כמובן שכל בנות משפחת קרדשיאן לדורותיהן, התייצבו לתצוגה בהרכב מלא כדי לתת את השואו שלהן, כולל קריס וקייטלין ג'נר בני הזוג לשעבר ביחד. כולן היו לבושות בתיאום מלא שכלל פרוות לבנות וורדרדות, סריגים צמודים ונצנצים, שעיצב עבורם ידיד המשפחה אוליביה רוסטאן, המנהל הקריאטיבי של בלמן
הדוגמניות שבלטו ב-NYFW
וכמובן הדוגמניות הבולטות של הרגע ושל NYFW הן החברות הטובות ג'יגי חדיד, שכיכבה בתצוגות של טומי הילפיגר (לעיל), דיאן פון פירסטנברג וריהאנה לפומה
וקנדל ג'נר, שבלטה אצל מארק ג'ייקובס, ורה וונג, דיאן פון פירסטנברג ומייקל קורס (לעיל)
האורחות הזוהרות
מימין בלוגרית האופנה האיטלקיה קיארה פראני – גם היא כבר אימצה את טרנד הצמות – בקרוב אצלכן, במרכז נעמי קמפבל ומשמאל המעצבת וסטייליסטית הכוכבים רייצ'ל זו ואוליביה פלרמו
שבוע האופנה של לונדון -LFW – היי לייטס
גארת' פיו
אם לחניבעל לקטר היו נכדות, יתכן מאוד שכך הן היו מתלבשות בסרט ההמשך. בפועל היו אלה מראות מטרידים במקצת, כאשר המעצב הצעיר גארת' פיו, שלח למסלול דוגמניות בחליפות אלגנטיות המשדרות נשיות, עם מוטיבים כוחניים בסגנון אייטיז ומסכות "לקטר" על הפנים. אין ספק שנעשה כאן ניסיון להגיד משהו משמעותי על הכוח הנשי ועל הניסיון של נשים לנכס לעצמן עוד כוח בתוך העולם הגברי. בלי קשר לרובד העמוק יותר שמאחורי הקולקציה, החליפות הנשיות של פיו נראו נפלא וכפי שכתב אחד המבקרים בתצוגה: את חליפת הכוכבים הכחולה, יוכל פיו לשלוח במתנה להילרי קלינטון, אם וכאשר היא תזכה בבחירות לנשיאות ארה"ב.
אלכסנדר מקווין חוזר להציג בלונדון
מותג היוקרה הבריטי אלכסנדר מקווין, חזר לראשונה מזה 14 שנה להציג את הקולקציות שלו בלונדון, אחרי שנים של השתתפות בלעדית בשבוע האופנה של פריז. כמו מותגי יוקרה רבים אחרים בעת הזו, גם עתידו של מותג מקווין לוט בערפל, מאחר שהשמועות העקשניות סביב עזיבתה הקרובה של המנהלת הקריאטיבית שרה ברטון למותג דיור, מסרבות לדעוך (וברטון נמצאת כרגע בהיריון מתקדם ואולי זאת הסיבה להשהיה בעניין ההודעה).
הקולקציה שעיצבה ברטון לסתיו/חורף 2016, הייתה חלומית ורומנטית עם מוטיבים של פרפרים ופרחים, רקמות ציפורים וקישוטי שיער לדוגמניות שנראו כמו פיות קסומות באגדה על ממלכת היער. אלמנט החייטות – אלמנט מפתח ב- DNA של מותג מקווין, לא נעדר אף הוא במעילי אובר סייז מעור וג'קטים בסגנון גברי.
הטרנד – מטפחות סבתא
מצד אחד כל מילה נוספת על הטרנד כמעט מיותרת – בבחינת המראה מדבר בעד עצמו. מצד שני, הטרנד הזה הוא לא סתם גימיק של הרגע, אלא חלק ממגמה שכבר בולטת אצל חלק ממעצבי העל הנקראת "granny" – סבתא שיק יענו וזה הזמן כנראה לחזור ולחטט בארונות ובאלבום התמונות של סבתא, כדי להיות מוכנות בזמן לחורף הבא…
ברברי
מותג ברברי הוא כרגיל המותג הנחשב ביותר (והמיוח"צן ביותר) המציג בשבוע האופנה של לונדון ויעידו על כך תועפות הפאשיוניסטות והאיט גירלז, שמקפידות להגיע מידי עונה לתצוגה הנחשבת, לבושות כמובן מכף רגל עד ראש בבגדי המותג. העונה יותר מכל בלט שינוי עיצובי מהקו היוקרתי, הסקסי והזוהר של המותג, לסגנון מעט יותר דאון טו ארת', מהסוג שניתן לדמיין שגם נשים "רגילות" תלבשנה ולא רק דוגמניות על ופאשיוניסטות. שמלות קטיפה מקושטות אבנים צבעוניות ורקומות באפליקציות פרחוניות, מעילי שירלינג והוורסיה העונתית על מעיל הטרנץ' המזוהה עם המותג – שהעונה הוא מגיע בדוגמת עור נחש ובצבע ירוק בקבוק וכמובן האקססוריז הלוהטים בעיקר תיקי הרצועה הצבעוניים, שיהפכו לאביזר חובה אצל כל פאשיוניסטה.
מותג ברברי לוקח גם הוא חלק במהפיכה העוברת על עולם האופנה עם מגמת ה – Direct to Consumer, שמאפשרת לרכוש בזמן אמת את הפריטים שנראו בתצוגה. במהלך השנה הקרובה, מתכננים בברברי עוד מהלך שאז יתאחדו שלושת הקווים השונים של מותג ברברי תחת השם Burberry בלבד.
חסויות:
נותני החסות הרשמיים בשבוע האופנה של ניו יורק חברת מייבלין ו -Essie
*
צילומים: Gettyimages
מתוך הבלוג של אלישבע כספי