"מי מפחד מוועדת השמה" או "מי מפחד מטלפון מהמורה"…

הורים רבים מדי אינם יודעים, כי יש להם זכות לבקש סיוע לילד במסגרת ועדת שילוב או במסגרת ועדת השמה.
יתירה מכך – הורים רבים מדי מפחדים מועדת שילוב או מועדת השמה – וחבל שכך, היות והיכרות עם התהליכים של ועדות אלו עשויות לסייע להם לגייס משאבים וקשב לצרכים המיוחדים של הילד שלהם.
הדיונים בוועדות השילוב המוסדיות לקראת שנת הלימודים העוקבת יתחילו בכל שנת לימודים בראשית חודש מרס ויסתיימו עד 15 במאי. את הבקשה לכינוס הוועדה יש להגיש עד ראשית חודש מרס.

בחורה עם מחשב נייד

no-fear-282x300

 

לפני כחדשיים השתתפתי בפגישת הדרכה בבי"ס בעיר גדולה בשרון.
ההורים ביקשו שאגיע לתת הדרכה בביה"ס בו לומדים שני התאומים שלהם.
לאחד מהתאומים יש תסמונת טורט ולשני "רק" הפרעת קשב וריכוז.

במהלך המפגש פרש ביה"ס את הקשיים התפקודיים של הילדים.
כששאלתי האם הילדים מקבלים איזו שהיא עזרה בביה"ס, הסתבר שהילדים אפילו לא מקבלים שעות שילוב, כי המנהלת לא חשבה שהם זכאים לכך…

חשוב לי לציין, כי ביה"ס הספציפי אינו חריג;
גם הורים וגם צוותים חינוכיים רבים אינם מודעים לזכויות של תלמידים עם צרכים מיוחדים לקבל סיוע במסגרת ביה"ס מתוקף חוק השילוב.
עמותות רבות עוסקות מזה שנים בקידום המודעות בקרב הורים, אך למרבה הצער מסתבר כי מנהלים רבים מדי עדיין אינם מכירים מספיק את הנהלים ואת הזכויות של ילדים עם צרכים מיוחדים.
וכך קורה, כי הזכות לתמיכה, לשילוב ולהזדמנות שווה נמנעת מילדים רבים מדי עם צרכים מיוחדים, היות ונגזר עליהם ללמוד בבתי הספר שמנהליהם אינם מכירים דיים את החוק ואת חוזרי המנכ"ל.

וכאן – מתחילה להתפתח כרוניקה ידועה מראש;
המורה קורסת תחת הקושי ובהיעדר כלים ומשאבים פונה לעזרתו של מנהל בי"ס אינו מכיר דיו את החוקים ואת חוזרי המנכ"ל.
בשעה שהמנהל אינו יודע אילו משאבים לגייס לטובת סיוע לילד – המורה משתפת את ההורים בקשיים של הילד.
מתוך התסכול של המורה – ההתקשרויות להורים הופכות ליותר ויותר תכופות.
כשההורים מוצפים והמורה מתוסכלת וזהו מתכון ודאי להתפתחות של קונפליקט, אשר את מחירו משלם התלמיד.

הורים רבים מדי אינם יודעים, כי יש להם זכות לבקש סיוע לילד במסגרת ועדת שילוב או במסגרת ועדת השמה.
יתירה מכך – הורים רבים מדי מפחדים מועדת שילוב או מועדת השמה – וחבל שכך, היות והיכרות עם התהליכים של ועדות אלו עשויות לסייע להם לגייס משאבים וקשב לצרכים המיוחדים של הילד שלהם.

חשוב, כי גם הורים וגם מורים יהיו מודעים לזכויותיו של התלמיד עם הצרכים המיוחדים להשתלב במסגרת שמותאמת לצרכיו הפיזיים, הרגשיים והקוגנטיבים. כל זאת, מתוקף חוק השילוב.

הדיונים בוועדות השילוב המוסדיות לקראת שנת הלימודים העוקבת יתחילו בכל שנת לימודים בראשית חודש מרס ויסתיימו עד 15 במאי. את הבקשה לכינוס הוועדה יש להגיש עד ראשית חודש מרס. ולכן, הורים, אשר מבקשים לגייס עבור ילדיהם סיוע ותמיכה בשנת הלימודים הבאה – חשוב שיבקשו ממנהל ביה"ס בהקדם ולא יאוחר מה- 15/4/2015 לכנס ועדת שילוב אשר תדון באופן בו יקבל הילד את הסיוע במהלך שנת הלימודים הבאה.

להסבר נרחב לגבי הזכויות של ילדיכם – ניתן להוריד חוברת הסבר להורים אשר עניינו של ילדם נדון בוועדות (שילוב, השמה וערר) עפ״י חוק החינוך המיוחד.

  • כל הזכויות שמורות לענת אימבר, מנהלת בפועל של אסט"י (ארגון סינדרום טורט) ונציגת הורים בועדות השמה וערר  – www.anat-imber.co.il